HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Beckin depressiokysely (masennustesti)

Masennus, mania ja kaksisuuntainen mielialahäiriö.
Vieras

Beckin depressiokysely (masennustesti)

ViestiKirjoittaja Vieras » Su 18 Syys 2016, 21:39

Paljonko saat pisteitä Beckin depressiokyselyssä? Vastaako tulos nykyistä olotilaasi?

30-63 Vakava masennus
17-29 Kohtalainen masennus
10-16 Lievä masennus
0-9 Ei masennusta

haitula

Re: Beckin depressiokysely (masennustesti)

ViestiKirjoittaja haitula » Su 18 Syys 2016, 23:09

Hahhaa...
"Saamasi kokonaispisteet: 41"

Pahepaan mennyt tuon perusteella. Toisaalta on, toisaalta ei. Ja sitten kun vielä on ns. epätyypillinen masennus, se näkyy siinäkin, että monissa noista kysymyksistä ei oikeasti ole haluamaani vastausta.

Mutta siis silloin kun olin Työterveyslaitoksella jossain työkykykartoituksessa, nuo pisteet olivat kai vähän reilu 20, tuloksena oli "vakava työuupumus ja keskivaikea masennus". Sairaslomasta ei kukaan puhunut mitään, eihän se olekaan tarpeen kun on "vakava työuupumus" :mrgreen: No meni sitten pari kuukautta niin romahdin...

Tintti

ViestiKirjoittaja Tintti » Ma 19 Syys 2016, 1:24

52. Alkaa olla mu vakkari pistemäärä.

Tuo 16 kysymys jaksaa ärsyttää joka kerta, koska vaihtoehdot ovat käytännössä nukut hyvin, tai vähemmän, kuin normaalisti. Entäs me jotka voitais nukkua koko päivä? Pakko vastata olevansa aamuisin väsyneempi, kuin ennen. En kyllä tiedä miten se, että nukkuu 12h vuorokaudesta on parempi kuin se, että nukkuis pari tuntia normaalia vähemmän. Ja koska mulle tuo 12h on jo normaalia, aiheuttaisi tilanteeni paraneminen taas tulosta vääristeleviä ylimääräisiä pisteitä. Ei tietenkään merkittävästi, mutta kuitenkin. :p
"Minun tapani laskea leikkiä on kertoa totuus. Se on maailman hauskin juttu."
- George Bernard Shaw

arpinen

ViestiKirjoittaja arpinen » Ti 20 Syys 2016, 12:52

Viimeksi kun tein kyseisen testin (eli muutama viikko sitten) pistemäärä oli 30, mikä on aika perus. Pitkän aikaa oli 33-36 eli jotain edistystä tapahtunut, kun on edes hieman alas päin menty (tosin suhteessa vuosiin muutos tapahtuu lähes tuskastuttavan hitaasti).
Failed as humans,
turned into ash one by one
and scattered beautifully.

Hullupokefani98

ViestiKirjoittaja Hullupokefani98 » To 22 Syys 2016, 10:38

On 53 piste mulla
Dg:Keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö ja
sekamuotoinen persoonallisuushäiriö

tunnevammainen

ViestiKirjoittaja tunnevammainen » La 24 Syys 2016, 19:20

Kyselyssä ei oo myöskään vaihtoehtoa syömistapoihin, on vaan painon tippumisesta ja ruokahalun vähenemisestä. Jotkut saattaa syödä tunteisiin (sekä positiivisiin että negatiivisiin, tosin negatiivisiin tunteisiin kai syödään enemmän). Anyway, pisteitä tuli 38...
Pessimisti ei pety.

Linda

ViestiKirjoittaja Linda » Ti 27 Syys 2016, 0:23

45 näkyis olevan nyt. Eihän sekään mikään ihannetulos ole, mutta parempi kun se parin kk:n takainen 56 :|

Aquamarine

ViestiKirjoittaja Aquamarine » Ti 27 Syys 2016, 19:00

43, huonompaan menee vaan koko ajan. Vielä noin kuukausi sitten tuli jotain kymmenisen pistettä vähemmän kuin nyt. Silti uloskirjasivat eilen osastolta 3 vuorokauden jälkeen...
Toistuvan masennuksen vaikea masennusjakso
Ahdistuneisuushäiriö
Traumaperäinen stressihäiriö
epäily: Dissosiaatiohäiriö

Vivrei

ViestiKirjoittaja Vivrei » Ti 27 Syys 2016, 21:33

42. Tässä puolen vuoden sisällä oon vetänyt tosta täydet ja joku kerta tais pisteitä olla n. 5. Riippuu ihan siitä millä tuulella sen tekee ja millainen päivä on ollut. Toisaalta tuloksesta huolimatta mulla on just nyt ihan ok olla. On sitä syvemmälläkin käyty.

pirstaloitunut

ViestiKirjoittaja pirstaloitunut » Ke 28 Syys 2016, 8:43

Jahas, 41. En kyllä koe olevani erityisen masentunut. Mitä ihmettä? :shock: Eikä mulla enää ole diagnoosina masennusta, silti tuo näyttää noinkin isoa lukemaa. En tiedä menenkö kyseenalaistamaan nyt itseäni vai testiä...
www.pirstaloitunut.blogspot.fi
♥ ♥ ♥

ahdistus_

ViestiKirjoittaja ahdistus_ » Ke 28 Syys 2016, 22:52

30, koen olevani jollain tasolla masentunut, mutta mitään diagnoosia ei oo olemassa enkä uskalla hakeutua avun piiriin. Kävin aikoinani koulupsykologilla, mutta en saanut siitä mitään irti. En uskaltanut kertoa oikeista ongelmistani ja tuhlasin molempien aikaa.

someo559

ViestiKirjoittaja someo559 » To 29 Syys 2016, 11:05

pirstaloitunut kirjoitti:Jahas, 41. En kyllä koe olevani erityisen masentunut. Mitä ihmettä? :shock: Eikä mulla enää ole diagnoosina masennusta, silti tuo näyttää noinkin isoa lukemaa. En tiedä menenkö kyseenalaistamaan nyt itseäni vai testiä...

Oho, itsekin sain 25 pistettä, vaikka olen mielestäni vain lievästi masentunut. Tai se oli tämänhetkisen mielialan mukaan, mulla kun heittää mielialat pahimmillaan päivän sisällä niin on yleensä vaikea tehdä tätä kyselyä.

Itse tosiaan olen tällä hetkellä kyllä masentunut, mutta etenkin sinun tapauksessasi on huomioitava pari asiaa 1) Beckin depressiokysely ei ole kovin tarkka väline kuvaamaan masennusta, näin on minulle lääkäritkin todenneet, se on vain suuntaa antava 2) Skitsofrenian negatiiviset oireet muistuttavat masennusoireita ja ne tuovat todella paljon pisteita tuossa kyselyssä 3) Yleinen toivottomuus esim. skitsofrenian oireiden vuoksi voi tuoda pisteitä, vaikka ei olisi suoraan masentunut.

Suosittelisin silti ottamaan asian puheeksi hoitohenkilökunnan kanssa, ainakin itselläni on ollut masennusta niinkin, että olen sen vasta jälkikäteen tunnistanut masennuksen hävittyä. Muutenkin skitsofrenian yhteydessä harvemmin erikseen annetaan mitään muuta diagnoosia, masennuksen katsotaan käsittääkseni ikään kuin sisältyvän skitsofreniadiagnoosiin. Mutta et kyllä ole ainakaan vakavasti masentunut jos et koe itseäsi ollenkaan masentuneeksi, eli silloin osa pisteistä tulee kyllä vähintään osittain muuta kautta. Tosin blogiasi lukiessa tulee kyllä mieleen, että masennus mitä olet aiemmin kokenut on ollut niin vakavaa, että voisi jopa olla että et ehkä tunnista lievää masennusta masennukseksi.
Diagnoosi: skitsoaffektiivinen häiriö

Halti

ViestiKirjoittaja Halti » To 29 Syys 2016, 20:46

35. Ei yllättynyt koska osa kysymyksistä on sellaisia että en varmaan koskaan tule saamaan niistä parempia pistemääriä koska koen ne elämänalueet niin epäonnistuneina. Kahden vuoden aikana kun olen lääkärin seurannassa ollut, niin tuo pistemäärä on vaihdellut 27-46 välillä joten tuo on ihan ok arvo tällä hetkellä. Olen suhteellisen toimintakykyinen enkä inhoa elämää ihan koko aikaa.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » To 06 Loka 2016, 1:17

15pistettä. Pari kuukautta sitten 20. Viime viikolla sain diagnoosin f33.9 eli määrittelemätön keskivaikea toistuva masennus. Hmm.

pirstaloitunut

ViestiKirjoittaja pirstaloitunut » Su 09 Loka 2016, 16:03

someo559 kirjoitti:Itse tosiaan olen tällä hetkellä kyllä masentunut, mutta etenkin sinun tapauksessasi on huomioitava pari asiaa 1) Beckin depressiokysely ei ole kovin tarkka väline kuvaamaan masennusta, näin on minulle lääkäritkin todenneet, se on vain suuntaa antava 2) Skitsofrenian negatiiviset oireet muistuttavat masennusoireita ja ne tuovat todella paljon pisteita tuossa kyselyssä 3) Yleinen toivottomuus esim. skitsofrenian oireiden vuoksi voi tuoda pisteitä, vaikka ei olisi suoraan masentunut.

Suosittelisin silti ottamaan asian puheeksi hoitohenkilökunnan kanssa, ainakin itselläni on ollut masennusta niinkin, että olen sen vasta jälkikäteen tunnistanut masennuksen hävittyä. Muutenkin skitsofrenian yhteydessä harvemmin erikseen annetaan mitään muuta diagnoosia, masennuksen katsotaan käsittääkseni ikään kuin sisältyvän skitsofreniadiagnoosiin. Mutta et kyllä ole ainakaan vakavasti masentunut jos et koe itseäsi ollenkaan masentuneeksi, eli silloin osa pisteistä tulee kyllä vähintään osittain muuta kautta. Tosin blogiasi lukiessa tulee kyllä mieleen, että masennus mitä olet aiemmin kokenut on ollut niin vakavaa, että voisi jopa olla että et ehkä tunnista lievää masennusta masennukseksi.

Ensimmäinen kohta on aivan totta, käsittelin jokin aika sitten blogissanikin asiaa. Mun kohdalla masennustestien tulokset ovat vaihdelleet, noh, paljon. Ja toinen kohta, sekin totta. Selittäisin suurehkon tulokseni diagnoosillani, nyt kun olen asiaa hieman mietiskellyt.

Enkä todellakaan koe itseäni masentuneeksi. Täytyy tarkkailla tilannetta, jos en vain tunnista lievää masennusta masennukseksi. Annoit paljon ajateltavaa!
www.pirstaloitunut.blogspot.fi
♥ ♥ ♥

A.Tuominen

ViestiKirjoittaja A.Tuominen » Ma 10 Loka 2016, 20:26

Sain 6. Eli oon "selvinnyt" masennuksesta. Enää en koe olevani masentunut.

kellokukka

ViestiKirjoittaja kellokukka » La 15 Loka 2016, 21:31

26 pistettä... joskus olen saanut enemmän ja joskus vähemmän. Reilu vuosi tullut kärsittyä masennuksen kanssa, yhä siis kamppailen. Tällä hetkellä mieli kyllä aika maassa ja tuntuu turhalta, elämä ahdistaa. Yrittänen kuitenkin selvitä loman yli, sen jälkeen sitten kuraattorin juttusille ja toivon mukaan olo helpottaa, kun saa purkaa ajatuksia jollekkin :roll:

Kata

ViestiKirjoittaja Kata » Su 16 Loka 2016, 8:29

59 pistettä lähes joka kerta kun teen ton testin :? Ja silti vanhemmat on sitä mieltä, että mul on kaikki hyvin eikä mulla oo mitään syytä haluta pois kotoo...

BiPoBorder

ViestiKirjoittaja BiPoBorder » Pe 21 Loka 2016, 23:49

Hellou, uusi miespuolinen jäsen täällä kirjoittelee ekaa viestiään.

Beckin depressiokysely on sinällään ihan jees asteikko mittailla omaa masennustaan, mutta siinä on pari sangen perceellään olevaa kohtaa.
Toki mietin näitä nyt ihan omalta kantiltani, mutta nämä on sellaisia kohtia joihin ei ole mun kohdalla ollenkaan oikeaa vastausta.

16.
Nukun yhtä hyvin kuin ennen
Olen aamuisin väsyneempi kuin ennen
Herään nykyisin 1-2 tuntia normaalia aikaisemmin enkä nukahda enää uudelleen
Herään aikaisin joka aamu, enkä pysty nukkumaan viittä tuntia pitempään yhtäjaksoisesti

18.
Ruokahaluni on ennallaan
Ruokahaluni on huonompi kuin ennen
Ruokahaluni on nyt paljon huonompi kuin ennen
Minulla ei ole lainkaan ruokahalua

19.
Painoni on pysynyt viime aikoina ennallaan
Olen laihtunut yli 2,5 kg
Olen laihtunut yli 5 kg
Olen laihtunut yli 7,5 kg

21.
Kiinnostukseni sukupuolielämään on pysynyt ennallaan
Kiinnostukseni sukupuolielämään on vähentynyt
Kiinnostukseni sukupuolielämään on huomattavasti vähäisempää kuin aikaisemmin
Olen menettänyt kaiken mielenkiintoni sukupuolielämään

Oma masennukseni on nyt aika iisiä, sain 25 pistettä, pahimmillaan on ollut 41. Mutta avaan nyt vähän noita mainitsemiani kohtia siltä ajalta kun masennus oli mulla huipussaan.

Kohta 16: Nukuin sellaista 17 tuntia vuorokaudessa, miten vastaan tähän?
Kohta 18: Ruokahaluni on aivan järjetön, ahmimisella ei ole juurikaan rajaa.
Kohta 19: Olen lihonut 28 kg kolmessa kuukaudessa
Kohta 21: Kiinnostukseni sukupuolielämään on jopa hyperaktiivista

Tähdennetään nyt tässä kohtaa, että olen kaksisuuntainen ja etenkin hypomaniat kohdallani ovat sangen vakavaa laatua. Diagnoosidiplomistani löytyy myös epävakaa persoonallisuushäiriö, ADD sekä kaiken kruununa traumaperäinen dissosiaatihäiriö. Eli Beckin asteikko on hyvä, muttei sovi läheskään kaikille. Mullakin toki lähdettiin aluksi hoitamaan masennusta, kun oli masennuskausi päällä. Ei osattu vielä silloin ajatella muuta, kunnes alkoi hypomania ja elämä heitti häränpyllyä reilumman kerran.

Niin joo, moi vaan kaikille ;)
"I think you just forgot to tell me why
Why I was fading out again
Why my mask of sanity was slipping off again, my friend
Beware of hatred when your time stands still"

Piip

ViestiKirjoittaja Piip » La 22 Loka 2016, 14:51

Saamasi kokonaispisteet: 7

eli aika hyvälle vaikuttaa tällä hetkellä. :D

MinervaOrvokki

ViestiKirjoittaja MinervaOrvokki » Ke 26 Loka 2016, 7:51

33 pistettä eli ei yllätä, vaikka mut keskivaikeaksi onkin diagnosoitu. Juuri nuo nukkumis- ja syömisasiat tossa testissä häiritsee muakin kun ei ole mahdollista vastata totuudenmukaisesti.

Joskus herään aamuyöllä ja nukun päikkärit, joskus nukun peräti kahdeksaan mikä on täyttä luksusta ja nukun silti päikkärit. Unta saattaa tulla 7-12h vuorokaudessa.

Ja syöminen, tunnesyöppö täällä moi. Ruokahalua on jopa normaalia enemmän, mutta valitettavasti se kohdistuu kaikkeen sellaiseen mitä kunnon kansalaisen ei kuuluisi syödä. Toisaalta jos olen valmis jopa näkemään vaivaa leipomalla itselleni jotain, niin eikös se ole ihan hyvä ja toimintakykyä ylläpitävä asia? :lol:

Piip

ViestiKirjoittaja Piip » To 27 Loka 2016, 19:05

Vaikeasti masentuneena nukuin hyvin paljon,osansa oli kolmen litran sokerilimsan päiväannoksellakin.

Deadline

ViestiKirjoittaja Deadline » Su 30 Loka 2016, 13:46

36, eipä yllättänyt. Mulle on kylläkin diagnosoitu epämääräinen masennus.
Mulla on kyllä heitellyt toi pistemäärä useestikkin.

Zaela

ViestiKirjoittaja Zaela » Su 30 Loka 2016, 15:16

12. Woot woot ja näin.
Ilmankos on olo että pystyy mihin vaan ja, no, on hyvä olla. Kaukana ollaan siitä pistemäärästä, mitä joskus (puoli vuotta sitten?) sai. Näin se elämä vain rullaa. Rullasti. Toivotaan että rullaa samaan suuntaan jatkossakin, ettei lähde semmoiseen jojoiluun.
I'm a suffer-genius and
Vivi-sex symbol

hanna74

ViestiKirjoittaja hanna74 » To 10 Marras 2016, 17:36

28 siä lähellä vakavan masennuksen rajaa

Wiidahaloo

ViestiKirjoittaja Wiidahaloo » La 31 Joulu 2016, 0:16

50 tuli, ja pitää paikkansa. Diagnoosissa vaikea masennus

En taidakkaab olla ainoi jota häiritsee kohta 16..
voisin nukkua vaikka 12-15h vuorokaudessa ja olisin silti tosi väsyny, mutta ei mun anneta nukkua niin kauaa :))

demonwithin

ViestiKirjoittaja demonwithin » Su 19 Helmi 2017, 18:58

46 pistettä... Voi räkä.
- Cause the night is dark and full of terrors

Mestari Kush

ViestiKirjoittaja Mestari Kush » Pe 03 Maalis 2017, 4:30

40, ennen lääkityksen aloittamista tuli enemmän. Kai tämä on sitten hyvä merkki jokseenkin.
Lost my mood ring today. Not sure how I feel about it

Mestari Kush

ViestiKirjoittaja Mestari Kush » Pe 03 Maalis 2017, 4:32

Wiidahaloo kirjoitti:En taidakkaab olla ainoi jota häiritsee kohta 16..
voisin nukkua vaikka 12-15h vuorokaudessa ja olisin silti tosi väsyny, mutta ei mun anneta nukkua niin kauaa :))

Tuolla on muitakin kysymyksiä puutteellisine vastauksineen, mitäpäs jos olisinkin lihonut vähäsen yms..
Lost my mood ring today. Not sure how I feel about it

feelingsinside

ViestiKirjoittaja feelingsinside » Pe 03 Maalis 2017, 10:36

47...
“The only way out of the labyrinth of suffering is to forgive.”
http://memomuku.blogspot.fi

Smokey

ViestiKirjoittaja Smokey » Su 12 Maalis 2017, 0:52

31 pistettä tuli, parempaan suuntaan ollaan näemmä menossa hiljalleen. :P

Juno39

ViestiKirjoittaja Juno39 » La 17 Kesä 2017, 4:29

49

Zaela

ViestiKirjoittaja Zaela » Ke 21 Kesä 2017, 10:02

Tein puolitoista kuukautta sitten testin, pisteitä 35. Huomaa miten mielialat sahaa ylös ja alas muutaman kuukauden jaksoilla.
I'm a suffer-genius and
Vivi-sex symbol

Neulatyyny

ViestiKirjoittaja Neulatyyny » La 09 Syys 2017, 19:02

47 pistettä. Tämä testi on kyllä hieman huono, kuten ylempänä ihmiset ovat sanoneet. Minä ainakin nukun masentuneena todella paljon, yleensä ruokahaluni on valtava ja en ainakaan laihdu. Ennemminkin lihon, jos jotain. Mielestäni on olemassa jokin masennustesti, jossa on myös a) ja b) kohdat, noille yllämainituille vaihtoehdoille.
"Funny how a paper cut or stubbing your toe can feel like the worst pain
But when I can take a knife to my skin and feel almost nothing at all.

Just empty numbless.."

hulluudenhighway

ViestiKirjoittaja hulluudenhighway » Ma 04 Joulu 2017, 14:13

9-pistettä, ei masennusta.

Johtunee mahdollisesta hypomaniasta

Outsider

ViestiKirjoittaja Outsider » Pe 08 Joulu 2017, 19:31

Sain 22 pistettä mikä ei yllätä ollenkaan. Olen saanut jo vuosikaudet putkeen aina keskivaikean masennuksen määritelmän masennustestistä, teinpä sen millä mielialalla tahansa.
Paska reissu mutta tulipahan tehtyä :lol:

Hullupokefani98

ViestiKirjoittaja Hullupokefani98 » Pe 08 Joulu 2017, 20:42

11 piste
Dg:Keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö ja
sekamuotoinen persoonallisuushäiriö

kostaja

ViestiKirjoittaja kostaja » La 19 Touko 2018, 15:38

Saamasi kokonaispisteet: 54

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » La 19 Touko 2018, 18:24

Mä sain 9 pojoa eli ei masennusta. Jee. Saattais sitä kyllä joskus olla korkeampiakin pistemääriä.. Jos olis meinaan tehny tuon vuosi sitte niin olis varmaan ollu miljoona pistettä. Vai mikä siinä on yläraja. Näköjään 63. Saakohan joku 0 pistettä niinku Suomi ennen vanhaan Euroviisukisoissa.

Darksoul

ViestiKirjoittaja Darksoul » Ti 19 Kesä 2018, 17:14

37 pistettä...

Palaa sivulle “Mielialahäiriöt”