HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Erilaiset lailliset substanssit ja mieliala

Masennus, mania ja kaksisuuntainen mielialahäiriö.
Neetu

Erilaiset lailliset substanssit ja mieliala

ViestiKirjoittaja Neetu » Ma 09 Huhti 2018, 11:44

Moi. En tiedä onko tällä foorumilla enää miten paljon toimintaa, kun tuntuu että aikaisemmat viestit on aika kaukaa menneisyydestä, mutta ajattelin nyt kokeilla onneani, kun mielestäni tämä on ihan näppärän näköinen ja tiedän itsekin vähän näistä eri foorumeiden moottoreista, joten on tämäkin tuttu.

Olen tässä nyt elämässäni sellaisessa umpikujassa, josta koitan löytää tietä ulos. Diagnoosinani on skitsoaffektiivinen häiriö, joka on tarkentumassa tässä lähiaikoina mahdollisesti traumaperäiseksi joksikin, mutta dissosiaatiota siihen liittyy kuitenkin. Lisäksi minulla on määrittämätön ahdistuneisuushäiriö, olen alkoholisti ja syrjäytynyt ulkomaailmasta täysin. Ainoana lohtunani tällä hetkellä on kaksi kissaani ja tyttäreni, joka vierailee luonani milloin pääsee. Olen omasta mielestäni toipunut ensimmäisestä ainoasta psykoosistani melko hyvin. Psykoosin takia olin 7 vuotta sitten mielisairaalassa 1,5kk jonka jälkeen kotiuduin diagnoosilla pitkäaikainen määrittämätön psykoosi. Olen siitä lähtien ollut avohoidossa.

Tällä hetkellä minulle tehdään tarkennusta diagnoosiini, eli tutkitaan mahdollinen AD/HD, selvitellään onko kyse dissosiaatiohäiriöstä, jne, mutta en ole jostain syystä kovin tyytyväinen hoitooni juuri nyt. Käyn psykoterapiassa kerran viikossa ja terapeuttini näkemys mieleni tilasta on ihan jotain muuta kuin psykiatrin ja muun hoitohenkilökunnan. On siis vaikea tasapainoilla näiden kahden välillä ja ottaa selvää siitä, kumpi on oikeassa, kun periaatteessa kummallakin on ihan hyvät pointtinsa vointini suhteen. En vaan ymmärrä hölkäsen pöläystä mitä psykoterapeuttini yrittää minulle sanoa. Hän kiven kovaa väittää, että olen mieleltäni terve, vaikka aika selvää on se, että joko en ole, tai sitten jokin ulkoinen substanssi vaikuttaa minuun niin vahvasti, etten pysy tasapainossa. Näistä mainittakoon alkoholi, tupakka ja kahvi, joista myöhemmin lisää.

Syön monenlaisia lääkkeitä, mutta tärkeimpänä ovat mielialantasaajat (Absenor) ja masennuslääke (en nyt satu muistamaan mikä lie nimeltään). Minulla on todettu keskivaikea masennus BDI-testissä ja siksi joudunkin syömään edes jotain masennuslääkettä. Ongelmana onkin, että minulla on kokeiltu kaikki markkinoilla olevat lääkkeet ja kaikkien kanssa on sama ongelma, menen hypomaaniseksi. Olen kuitenkin huomannut selvän kaavan tässä, kuten että kun otan lääkkeen aamusta, juon heti perään tyhjään mahaan pari isoa kuppia kahvia ja poltan paljon tupakkaa. Jostain syystä luulen, että kahvi on se laukaiseva tekijä tässä hypomaanisessa tilassa, koska ainakin ajoitus täsmää. Koen tämän jälkeen ahdistuneisuutta, hermostumista, vapinaa, jne, joka mielestäni viittaa enemmän kofeiinin yliannostukseen, kuin oikeastaan mihinkään muuhun. Jossain kohtaa toisen kupin kohdalla alan miettiä elämälleni tarkoitusta ja suuntaa, eli alan suunnittelemaan mitä ihmeellisempiä juttuja, kuten esimerkiksi nettisivuja. Olen tehnyt niitä varmasti satoja ja niihin on palanut rahaa ihan liikaa siihen nähden että elän 60€:lla viikossa kuntoutustuella. Eilen olin jo hakemassa kouluun, vaikka sairaslomani jatkuu vuoden loppuun ja olen juuri saanut kuntoutustuesta päätöksen.

Olen siis tänään päättänyt yrittää lopettaa kahvinjuonnin, mutta olen niin hätäinen jätkä että saatan esimerkiksi saada kohta päähäni lopettaa samalla tupakoinnin ja alkaa dieetille ja treenaamaan, kunnes joku niistä kusee, jonka jälkeen kaikki kaatuu kuin korttitalo ja olen jälleen pohjalla samojen ongelmieni kanssa. Kukaan ei ole oikein opastanut minua miten helvetissä näiden asioiden kanssa edetään ja mitä minun pitäisi tehdä että saisin ns. "paketin kasaan". En osaa hillitä itseäni, joka ajaa minut turmion tielle, esimerkiksi ostelemaan mitä turhimpia asioita, tekemään niitä nettisivuja, sinkoilemaan edes takaisin ties minne ja olen koko sen ajan kovin ahdistunut kun en saa pysäytettyä itseäni ja jollain tasolla tiedän koko sen ajan että se ei ole normaalia.

Vaikea sanoa enää mitään mihinkään, mutta täytyy kyllä myöntää että juuri nyt olen aika sekaisin. Auttakaa nyt pliis joku.

Freni

Re: Erilaiset lailliset substanssit ja mieliala

ViestiKirjoittaja Freni » Ma 09 Huhti 2018, 15:39

Neetu kirjoitti:Olen siis tänään päättänyt yrittää lopettaa kahvinjuonnin, mutta olen niin hätäinen jätkä että saatan esimerkiksi saada kohta päähäni lopettaa samalla tupakoinnin ja alkaa dieetille ja treenaamaan, kunnes joku niistä kusee, jonka jälkeen kaikki kaatuu kuin korttitalo ja olen jälleen pohjalla samojen ongelmieni kanssa. Kukaan ei ole oikein opastanut minua miten helvetissä näiden asioiden kanssa edetään ja mitä minun pitäisi tehdä että saisin ns. "paketin kasaan".

Vaikea sanoa enää mitään mihinkään, mutta täytyy kyllä myöntää että juuri nyt olen aika sekaisin. Auttakaa nyt pliis joku.

Hmm minkälaista apua haluaisit/ tarttisit tältä foorumilta? Diagnooseihin ja lääkeasioihin mä en osaa kommentoida oikein mitään kun en ole psykiatri tai edes yhtä päivää missään lääketieteellisessä tiedekunnassa pulpetin takana istunu. Mutta mitä sanoit tuohon ettei paketti pysy oikein kasassa niin se on kyllä mulle tuttua..Mulla kun tuppaa pää hajoileen ja silleen (hajanaisuutta) ja kaikki asiat kaatuu kaaoksena päälle. Eli mitä mä teen ku niin meinaa käydä? No, musan kuuntelu auttaa. Ja se kun pysäyttää tilanteen ajattelelemalla että ÄLÄ HÄSLÄÄ IHAN RAUHASSA NYT. Sitte tavallaan sulkee pois mielestä ne 1000 ja 1 asiaa mitkä pyörii hujan hajan päässä sikin sokin menee siellä ja keskittyy yhteen asiaan. Niinku vaikka et teen nyt tämän asian tänään, se aika mikä siihen menee niin menee, muita asioita ehtii sitte myöhemmin selvittään.

Mutta joo, keskusteluapua (vai pitäiskö sanoa et keskustelua kirjoittelun muodossa) täälä foorumilla on niinku että jotain skriiva ja jotku lukee ja ehkä joskus joku kommentoi jotain tai niin.

Mulla auttoi seki ku lopetin terapian, mulla meni hermot sen terapeutin kans niin oli tosi terapeuttista lopettaa se kokonaan..Mutta jos et kahvinjuontia lopeta niin auttaisko vähentäminen? Ite juon 2 isoa kuppia koko päivän aikana.

Neetu

ViestiKirjoittaja Neetu » Ma 09 Huhti 2018, 21:04

Jee, täällä on elämää! Joo siis oon kyllä saanu paljon apua terapiasta, mutta jotenkin alkaa tuntua että en enää saa siitä mitään irti. Voi toki olla että mielentila on ollut vähän väärä, kun on miljoona muutakin asiaa yhtäaikaa sotkemassa päällekäin. Alkoholia on tullut nautittua vähän turhankin tiheään tässä ja tosiaan se kahvi tekee tepposet sitten ja heittää ihan yli koko ajatusmaailman. Hypomania on vittumainen tila.
Tänään en ole tosiaan kahvia juonut, vaikka tuossa kaverikin kävi ja hänelle piti kahvit keittää, mutta itse mieliteosta huolimatta pysyin tiukkana. No, onko se vaikuttanut? Mene ja tiedä. Mutta täytyy kyllä sanoa että minkäänlaisia tarpeettomia ostoksia ei ole tullut tehtyä (tosin ei ole rahaakaan) ja mieli on jotenkin tasaisen varma ja teki tosi hyvää nukkua kunnon päiväunet tuossa hetki sitten. Jotenkin keskittyminen on paljon helpompaa vähän kaikkeen. Ei se nyt tietysti mikään maailmaa mullistava ihme ole ollut, mutta kyllä se omaa oloa ainakin helpottaa.

Kofeiini on vähän siitä hankala aine, että sitä on ympäri vuorokauden kehossa päivittäiskäyttäjällä ja sitten se kertyy vieläpä aivoihin isompina annoksina, joten ei ole kummakaan jos siitä osa porukasta saa yliherkkyysoireita. Raja tulee vastaan kuitenkin jossain.

Ah, kylläpä tuntuu hyvältä vaan avata päätä kirjoittamalla, vaikka en minä edes sanoilla osaa sanoa mitä haluan tai tarvitsen täältä. Haluan varmaan juuri sitä (edes virtuaalista) juttukaveria. Nyt menen katsomaan joko ruoka olisi valmiina niin pääsisi syömään. :)

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Ti 10 Huhti 2018, 10:06

Neetu kirjoitti:Ah, kylläpä tuntuu hyvältä vaan avata päätä kirjoittamalla, vaikka en minä edes sanoilla osaa sanoa mitä haluan tai tarvitsen täältä. Haluan varmaan juuri sitä (edes virtuaalista) juttukaveria. Nyt menen katsomaan joko ruoka olisi valmiina niin pääsisi syömään. :)

Saman oon huomannu! Jotaki se auttaa kun saa kirjoitella, jotain sekavaa silloin tällöin selitellä skitsofrenia ketjussa tai jossain muussa, ja jotku sitä ainaki lukee niin että sekin auttaa ku tietää että jotku lukee. Ja ajatukset selkiintyy kun ne saa sanoina paperille järjestykseen. Joskus on kyllä sekavia mietteitä tai ei löydä sanoja tai ei tiedä mitä ne sanat on jolla kuvata mitä mutta mitäpäs sekään haittaa.. Kello on nyt 10, munki tarttis kohta ruveta tässä sapuskaa keitteleen. En tykkää valmisruuista, mieluummin teen ite jotain.

Neetu

ViestiKirjoittaja Neetu » Ti 10 Huhti 2018, 21:01

Pahoittelen kun en ole päässyt tänään kirjoittelemaan, enkä nytkään jaksa kummoista rimpsua kirjoitella. Olen koko päivän nimittäin kärsinyt ankarasta päänsärystä, joka tottakai on kofeiinin vieroitusoire. Mitkään särkylääkkeet ei auta, mutta jostain syystä olen kuitenkin sen verran toimintakykyinen että pääsin kaupassa käymään ja olen saanut syötyäkin ihan normaalisti. Suihkuun on mentävä kohta, koska päälakea myöden valuva vesi auttaa itselläni aina hetkellisesti päänsärkyyn, joten josko se rentouttaisi sen verran että saisin hetken rauhaa.

Kissat kiusaa ja naukuu ruokaa jatkuvasti. Hyppivät pöydällä ja etsivät kuumeisesti ruokaa joka paikasta. Ei niillä nälkä oikeasti ole, kun on ruokittu jo monta kertaa, mutta taitaa olla se sellainen saalistajan vaisto, että kun on jalkeilla niin ei muuta tehdäkään kun etsitään ruokaa ja vähän tottakai siskon kanssa tapellaan.

Ei tästä päivästä tämän enempää. Menen koittamaan lämmintä suihkua terapeuttisessa mielessä. :)

Neetu

ViestiKirjoittaja Neetu » Ti 10 Huhti 2018, 21:21

Neetu kirjoitti:Menen koittamaan lämmintä suihkua terapeuttisessa mielessä. :)

Ja niin on taas päänsärky hetkeksi kadonnut. Kyllä se on ihmeellinen tuo veden voima. Todellisuudessahan se perustuu varmasti lihasten lämpenemiseen ja erilaisten hermojen stimulointiin otsalla, mutta kyllä sitä voi mielikuvituksella värittää taianomaiseksi. :D

Neetu

ViestiKirjoittaja Neetu » Ke 11 Huhti 2018, 21:12

No niin, nyt on päänsärkytaistelu voitettu ja vaikka tänään aamulla herätessä kyllä olisi kahvi maistunut, niin vielä olen selvillä vesillä. Alkoholiakaan en ole nauttinut nyt yhtä moneen päivään kuin kahviakaan. Kävin tänään jo 5 kilometrin lenkilläkin, joten en nyt taas osaa sanoa että mikä tässä on, kun tekee taas mieli aloittaa kaikki yhtäaikaa. Toisaalta tämä on aika hyvä jatkumo asiasta toiseen, kun lopettaa kahvinjuonnin eikä tule ahdistusta siitä että haluaa tehdä jotakin, niin voi hyvillä mielin aloittaa käymään lenkillä ja tottakaihan lenkkeilyyn kuuluu myös hyvä ruokavalio, koska eihän sitä huonoa ruokaa syömällä jaksa mitään tehdä. :lol: Ei hyvänen aika miten tämä taas lähtee rakentumaan ihan samalla kaavalla kuin aina ennenkin. Ja lopettamaan en pysty, ennenkuin tämä menee ohi tai lopetan lääkkeetkin, jolloin masennun ankarasti ja sitten ei ole kellään kivaa.

Mutta niinkuin mainittua, tällä kertaa tästä puuttu se tietynlainen töhöttäminen. Jotenkin tuntuu että tämä on ihan tosiaan sitä mitä minä haluan tehdä, eli vähän pudottaa painoa ja olla paremmassa kunnossa, eli käytännössä haluan vain voida hyvin. En minä siinä näe mitään väärää, ainakaan juuri nyt. :)

No, ei minulla tässä tämän enempää tälläkään kertaa, kunhan tulin kertomaan kuulumisia. Keksin myös uuden tyynypatentin, eli rullasin tyynyliinan sisään tyynyn lisäksi pyyhkeen, jotta se tukisi niskaa vähän paremmin. Hyvin se ainakin toistaiseksi toimii, koska oli ensimmäinen aamu aikoihin kun niskat eivät olleet niin pahasti jumissa kuin normaalisti.

Neetu

ViestiKirjoittaja Neetu » Pe 13 Huhti 2018, 11:06

Huomenta vaan kaikille jotka aikaansa käyttävät näiden minun jorinoiden lukemiseen. Ilman kahvia ollaan pysytelty ja laihdutusurakkani on hyvällä mallilla. Tarkoitus oli siis 7 päivässä pudottaa 500 grammaa painoa, nyt ollaan kolmannessa päivässä ja 300 grammaa on jo lähtenyt. Veikkaan että lähemmäs kiloa mennään vaikka se on jo vähän siinä rajoilla että kannattaako ihan niin nopeasti pudottaa.

Tänään tulee rahaa muutama kymppi ja sehän tarkoittaa kauppareissua. Saas nähdä mitä kaikkea idioottimaista sieltä tänään tarttuu mukaan, kun nyt jo vähän tuntuu että voipi olla että alkaa tehdä mieli ostella jos jonkinlaista. Polkupyörästä olen haaveillut, mutta taitaa jäädä haaveen asteelle. En minä koskaan kuitenkaan niin paljoa rahaa saa että pyöräilemään pääsisin. Pitänee säästää :lol:

Toinen kissa huutaa kuin syötävä vaikka kaksi kertaa olen tänään jo ruokkinut. Mahtaa olla tekemisen puute. Hermoille alkaa käymään tuo jatkuva naukuminen. On sitä tosin jo vuoden verran tässä kuunneltu, mutta ei siihen tunnu koskaan tottuvan. Pitänee hakea sille valjaat tänään ja käyttää pihalla, josko tuo siitä rauhottuisi. Saas nähdä.

Herkkuja tekisi mieli vähän ja kahvia niin pirusti, mutta olen toistaiseksi päässyt mieliteoista yli. Ärsyttävää taistella kaikesta kun oma mieli pistää hanttiin. Tekee mieli vaan antaa periksi ja ajatella että "no onko tässä enää mitään menetettävää", mutta onhan tässä. Sen takiahan minä tähän koko hommaan rupesin että saan itseni jonkinlaiseen kuntoon. Hyvinvointiahan tässä tavoitellaan, mutta vähän tuntuu että juuri tämän hetken olosta on hyvinvointi kaukana. Ei tämä niin kurjaa ole, mutta kun olen kävellyt tässä viimeisen kahden vuorokauden aikana n. 12 kilometriä ihan äkikseltään, niin varmaan kroppa huutaa karkkia ja limua. Pitänee pistää vähän sokeria aamupuuron sekaan jos se makeanhimo siitä väistyisi.

Eipä tässä muuta tänään.

Neetu

ViestiKirjoittaja Neetu » Ma 16 Huhti 2018, 17:31

Kyllä, taas se todettiin. Kävin terapiassa tänään ja join siellä yhden 2 desin kupin kahvia lähes viikon kahvittomuuden jälkeen. Tähän asti ei siis mainittavia maanisia oireita, mutta nyt on niin hinku taas tehdä jotakin merkittävää kokoajan. Haluaisin esimerkiksi valjastaa tietokoneeni IRC-serveriksi, tai alkaa tekemään videoita youtubeen tai mitä kaikkea. Pettymys on kuitenkin suuri, kun ei ole rahaa, paska tietokone ei jaksa pyöittää mitään pelejä samalla kun tallentaa peliä (kaappaa ruutua vai mitä lie se nyt sitten on), tietotaito ei riitä IRC-hommiin jne jne. Nyt on pakonomainen tarve saada jostain almuja että saa uuden tietokoneen ja kameran ja ei vittu mitä vielä. :x

En ymmärrä miten yksi pieni kuppi kahvia saa pääni näin sekaisin. Monta kertaa joutuu tässä samalla miettimään että onko tämä ihan normaalia innostusta tehdä asioita, vai onko tämä hypomaniaa. Entä jos onkin ihan normaalia ja tuhlaan elämääni ahdistuen siitä että lähtemällä tekemään asioita saisin jotain aikaiseksikin, toisin kuin nyt, että koitan jarrutella ihan kaikkea tekemistä, ettei vaan läiky yli. Vaikeita juttuja.

Pitänee alkaa pähkäilemään tätä asiaa nyt.

Palaa sivulle “Mielialahäiriöt”