HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Mitkä tilanteet tai paikat jännittää?

Paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö (OCD), dissosiaatiohäiriö, traumaperäinen stressihäiriö ym.
Vieras

Mitkä tilanteet tai paikat jännittää?

ViestiKirjoittaja Vieras » To 08 Syys 2016, 22:13

Itselläni ainakin:
- koulussa tentit, kun joutuu istumaan hiljaa aloillaan ja tietää ettei pääse pois
- tuntemattomassa ravintolassa syöminen, jotenkin ei ole turvallinen olo jos ei ole käynyt aiemmin
- puhelimella "virallisen" puhelun soittaminen

Varsinkin tuo puhelimeen puhumisen pelko ihmetyttää, että mikä siinä on niin vaikeaa. Pitää aina suunnitella avausrepliikkiä pitkän aikaa ennen kuin uskaltaa alkaa soittamaan :D

pringlesprinssi

Re: Mitkä tilanteet tai paikat jännittää?

ViestiKirjoittaja pringlesprinssi » Ti 13 Syys 2016, 18:10

koulu, varsinkin meluisassa luokassa oleminen. koetilanteet eivät kylläkään, tykkään siitä hiljaisuudesta. ja koripallon pelaaminen perheen kanssa. siis en tiedä mikä hitto siinä on, mutta heti ku nuo mainitsee että voitaisiin mennä pelaamaan, niin mä oon itku kurkussa :D sosiaalisissa paikoissa ahdistus on vähän valikoiva, esim keikoilla on ihan ok että ollaan kylki kyljessä, mutta koulussa tekee tiukkaa istua metriä lähempänä jotain välitunnilla.

ja hei! en pysty kuuntelemaan kuulokkeista musiikkia, jos siinä on muita ympärillä, koska mua ahdistaa et se kuuluu läpi. tää varmaan juontaa juurensa siihen että "häpesin" joskus sitä että kuuntelen erilaista musiikkia kuin valtavirrat...

Tintti

ViestiKirjoittaja Tintti » Ti 13 Syys 2016, 20:11

Mua jännittää ja ahistaa koko ajan ihan kaikki. Murehdin asioita viikkoja etukäteen ja jälkikäteen ja siinä välillä. Jos jonnekin pitää lähteä jännitän sitä itse tapahtumaa, millaista siellä on, millasia ihmisiä siellä on, millanen olo mulla on, mitä jos alkaa ahdistaa liikaa, ehdinkö paikalle ajoissa. Jännitän bussissa matkustamista, sitä, että mitä muut ajattelee, istuuko joku viereen ja jos istuu, niin ei kai se ainakaan ala puhumaan. Jännitän odottamista, jännitän muita ihmisiä, jännitän asioita, joita ei välttämättä edes tapahdu... Ihan kamalaa energian haaskausta, mutta minkäs teet.
"Minun tapani laskea leikkiä on kertoa totuus. Se on maailman hauskin juttu."
- George Bernard Shaw

koala

ViestiKirjoittaja koala » Ma 26 Syys 2016, 22:42

Minulle ihmisjoukossa olo ei tuota mitään ongelmaa, mutta mikäli kyseessä on ihmisten SEURASSA olo niin olen ihan pulassa :shock:
Oli kyseessä sitten tutumpi tai tuntematon henkilö, heti jos joudun olemaan jonkinlaisessa kanssakäymisessä toisen kanssa niin alkaa kamala jännitys. Pahimpia mahdollisia tilanteita ovat (suku)juhlat ja ravintolassa syöminen(muiden kanssa). Myös muunlaiset tilanteet joissa joutuu istumaan paikallaan muiden kanssa (ja juttelemaan) ahdistavat. Hengailen töissäkin kahvitauot mieluummin vessassa kuin kahvihuoneessa :lol: :lol: Hullua hommaa mutta näillä mennään..

hiljaisuudenvankina

ViestiKirjoittaja hiljaisuudenvankina » Pe 30 Syys 2016, 9:02

Melkein kaikki. Mutta esimerkkeinä

suljettu luokka
ruokailu, jos paljon porukkaa
puhuminen
puhelimeen vastaaminen
elamahiljaisuudessa.blogspot.fi

uupunut

ViestiKirjoittaja uupunut » Pe 03 Helmi 2017, 21:02

koala kirjoitti:Minulle ihmisjoukossa olo ei tuota mitään ongelmaa, mutta mikäli kyseessä on ihmisten SEURASSA olo niin olen ihan pulassa :shock:
Oli kyseessä sitten tutumpi tai tuntematon henkilö, heti jos joudun olemaan jonkinlaisessa kanssakäymisessä toisen kanssa niin alkaa kamala jännitys. Pahimpia mahdollisia tilanteita ovat (suku)juhlat ja ravintolassa syöminen(muiden kanssa). Myös muunlaiset tilanteet joissa joutuu istumaan paikallaan muiden kanssa (ja juttelemaan) ahdistavat. Hengailen töissäkin kahvitauot mieluummin vessassa kuin kahvihuoneessa :lol: :lol: Hullua hommaa mutta näillä mennään..

Mulla myös nimenomaan tuo, että joutuu keskustelemaan ihmisten kanssa on se ongelma. Kaikki, mitä en voi yhtään suunnitella etukäteen. Uudet ja oudot tilanteet. Erityisesti sellaiset tilanteet, joissa henkilö on jo tuttu tai häneen pitäisi tutustua tai jollain tavalla tehdä vaikutus tai yleisesti vaikka kertoa omia mielipiteitä asioista.

Bussipysäkillä jos joku täysin vieras avaa keskustelun vaikka säästä, voin lähteä siihen mukaan ongelmitta, koska en tule koskaan tapaamaan tätä ihmistä uudelleen. Mutta sit stressaan vaikkapa sitä, kuuluuko puolitutulle moikata vai ei tai voinko osallistua keskusteluun, jos joku onkin mun kanssa eri mieltä. Miehen sukulaiset, omat opiskelukaverit ja työnhaku varmaan ne vaikeimmat.

Esimerkiksi yksillä rekrymessuilla en onnistunut käymään yhdelläkään ständillä juttelemassa mitään, vaan menin syrjemmälle rauhoittumaan ja lopulta piilouduin vessaan itkemään. Kun en saanut rauhoituttua lähdin jatkamaan ko. toimintaa kotiin. Olin tuollakin tapahtumassa kuitenkin melkein kaksi tuntia, mutta mitään ei jäänyt käteen.
En jaksais aina ajatella.

Mahdollinen sosiaalisten tilanteiden pelko, psykiatrin arviointia odotellessa.

Palaa sivulle “Ahdistuneisuushäiriöt”