HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Aistiyliherkkyys / säikkyminen ahdistuneena

Paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö (OCD), dissosiaatiohäiriö, traumaperäinen stressihäiriö ym.
Vieras

Aistiyliherkkyys / säikkyminen ahdistuneena

ViestiKirjoittaja Vieras » Ke 21 Syys 2016, 19:40

Oletteko ahdistuneena yliherkkiä esimerkiksi koville äänille, kirkkaille valoille tai tuntoaistimuksille (esim. vaatteiden hankaaminen ihoa vasten)? Käykö keho ahdistuneena tavallaan ylikierroksilla, jolloin aistii kaiken herkemmin ja on koko ajan säikky olo?

Marissa82

Re: Aistiyliherkkyys / säikkyminen ahdistuneena

ViestiKirjoittaja Marissa82 » La 24 Syys 2016, 3:34

Tuo on kyllä minun mielestä erityisherkkyyttä mutta ilmeisesti traumatkin voi aiheuttaa aisteille herkistymistä että en sitten tiedä kummasta on kyse.

hiljaisuudenvankina

ViestiKirjoittaja hiljaisuudenvankina » Ti 27 Syys 2016, 20:50

Mulla on etenkin kuulo herkkä. Juuri tänään olin ihan sekaisin kun opettaja tiputti kai astiat lattialle vahingossa...
elamahiljaisuudessa.blogspot.fi

Elfie

ViestiKirjoittaja Elfie » Ke 19 Loka 2016, 12:12

Erittäin paljon kärsin paljon tosta aistiyliherkkyydestä, kun olen muutenkin psyykkisesti huonossa kunnossa, ja lieviin ehkä hypomania jaksoihin myös . Myös erityisherkkyyttä just tiettyihin ääniin, niinkuin metallin hankaaminen metallia vasten, on aina. (misofonia) Helposti säikkyminen ilmeisesti liittyy mulla traumaperäiseen stressihäiriöön. Jos on kokenu kovia, niin hermosto on vähän ainaisessa pakene tai taistele-tilassa.

Piip

ViestiKirjoittaja Piip » La 03 Joulu 2016, 20:28

Mullakin on ainakin kuulon osalta aistiyliherkkyyttä ihan luonnostaan.

Palaa sivulle “Ahdistuneisuushäiriöt”