HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Depersonalisaatio / Derealisaatio

Paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö (OCD), dissosiaatiohäiriö, traumaperäinen stressihäiriö ym.
Leva91

Depersonalisaatio / Derealisaatio

ViestiKirjoittaja Leva91 » La 25 Helmi 2017, 1:56

Koetteko depersonalisaation/derealisaation tunnetta? Depersonalisaatiossa ihminen kokee itsensä epätodelliseksi ja derealisaatiossa vastaavasti ympäröivä maailma tuntuu epätodelliselta. Nämä liittyvät vahvasti ahdistuneisuuteen ja ovat eräänlainen suojamekanismi. Mikäli tämä suojamekanismi kytkeytyy päälle liian helposti jokapäiväisissä tilanteissa aiheuttaa se huomattavaa haittaa kokijalleen.

Itse olen kärsinyt 10 vuotiaasta lähtien derealisaatiosta trauman seurauksena. Se on jokseenkin kroonistunut ja esim. Sosiaaliset tilanteet ovat monesti hyvin vaikeita minulle. Ikäänkuin oman itseni ja muiden välillä olisi jokin läpinäkymätön seinä. Esimerkiksi eilen luennolla olin täysin omissa maailmoissani, niinkuin unessa. En muista sanaakaan mitä luennoitsija puhu.

haitula

Re: Depersonalisaatio / Derealisaatio

ViestiKirjoittaja haitula » Ma 06 Maalis 2017, 19:51

Yhden tuommoisen derealisaation muistan kohdaltani erityisen selvästi. Se oli kammottava tunne. Olin ajamassa autolla kotiin töistä ja moottoritieltä poistuessa äkkiä iski vahva tunne että tämä maailma ei ole todellinen, enkä oikein osannut ajatella mikä sitten oli se ulottuvuus jossa minä olin. Hyytävää.

Lievempiä samantyylisiä fiiliksiä sitten on ollut satunnaisesti, mutta nyt ei kai pitkään aikaan.

Kirjoitit, että

"Ikäänkuin oman itseni ja muiden välillä olisi jokin läpinäkymätön seinä."

En ole tuota seinää osannut koskaan ajatella derealisaationa. Olen vain ajatellut että olen niin varautunut että pidän aina muurin suojanani.

Pasaju

ViestiKirjoittaja Pasaju » La 08 Huhti 2017, 16:52

Moi, nämähän vaikuttavat mielenkiintoisilta sivuilta. Paljon kohtalotovereita erilaisine oireineen. Oma historia on sellainen, että 17vuotiaana, sairastettuani ensin muutaman päivän kovan kuumeen, ja sen jälkeen oksennustaudin, pamahdin jonkinlaiseen psykoosiin. Sitä kesti pari viikkoa, ja sitten tulin tolkkuihini. Muistan vieläkin kummallisen käyttäytymiseni. Sen mitä höpisin puheripulissani olen unohtanut. Kuitenkaan minua ei viety lääkäriin tuona aikana, vaikka vanhempani soittivat lääkärille kysyen neuvoa. Lääkäri epäili kovan kuumeen oksennustauteineen laukaisseen nuo oireet. Parannuttuani tapaus pikkuhiljaa jäi taustalle. Kaverit tosin virnuilivat jonkun aikaa. Harvoinhan sitä pääsee näkemään, kun kaveri menee sekaisin ilman viinaa.

Itsetuntoni, joka oli valmiiksi heikko, koki tietysti hirvittävän kolauksen. Menin sitten töihin. ja elämä rullaili eteenpäin muutaman vuoden. Jonkinlainen ahdistuneisuuhäiriö alkoi tuosta sekoamisesta. 7 vuotta ja tuli ensimmäinen paniikkihäiriö. Ja joskus töitä käsilläni tehdessä tuntui kun toinen käsi ei kuuluisi ruumiseeni,vaan näytti jonkun toisen kädeltä. Tuolloin en ollut kuullut depersonalisaatiosta vielä mitään. Meni melkein 20 v, ja ahdistuneisuus alkoi pahenemaan. Tuli ruumillisiakin oireita, nykimisiä,levottomia jalkoja ym. Unettomuus oli pahinta. Oma kuolemanpelko ja läheisten myös. Käytiin pään mangneetissa,ja monissa verikokeissa. Kaikki oli ok.

Sitten alkoi depersonalisaatio puskea päälle kunnolla. Oma ääni alkoi kuulostaa vieraalle, ja tuntui että ajatukset oli niin syvällä, kun aloin puhua niin melkein säikähdin omaa ääntäni. Mieli ja puhe ei ollut balanssissa. Sain ssri-lääkkeet, ja DP/ahdistuneisuus katosi pikkuhiljaa. Aloin voida paremmin kuin kymmeniin vuosiin. Käytin lääkkeitä vuoden ja lopetin pikkuhiljaa. Lievät vieroitusoireet oli. Meni puoli vuotta ja depersonalisaatio alkoi palailla takaisin. Ahdistuneisuus ei ole tullut takaisin, vaan uutena oireena tunteiden latistuminen. Paniikkihäiriö on kadonnut. Toisaalta ottaisin sen takaisin, jos sen voisi vaihtaa tuon depersonalisaation kanssa. No nyt on dp lähes jatkuvasti päällä ja mietin että mitähän tässä tekisi. On ehkä palattava lääkkeisiin. Taisin lopettaa liian aikaisin. Tämä dp ei taida yht äkkiä kadota, kun sen hommaaminenkin kesti kymmeniä vuosia.

Leva91

ViestiKirjoittaja Leva91 » Su 09 Huhti 2017, 2:35

Itselleni derealisaatio tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta ala-asteella pelottavan opettajan kovistellessa minua. Vaivuin syvälle itseeni enkä ole sen jälkeen vieläkään kunnolla palautunut. Loogista kyllä, edelleen luokat ja luentosalit ovat kaikkein pahimpia paikkoja jotka saattavat laukaista todella pahan epätodellisuuden tunteen.

Palaa sivulle “Ahdistuneisuushäiriöt”