HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Sairauksien pelko

Paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö (OCD), dissosiaatiohäiriö, traumaperäinen stressihäiriö ym.
Vieras

Sairauksien pelko

ViestiKirjoittaja Vieras » Pe 09 Syys 2016, 19:10

Välillä alan pelkäämään että mulla on joku vakava sairaus. Sitten luen siitä netistä ja stressaan ihan hulluna ja mahassa tuntuu pahalta. Sairauden pelko voi jäädä viikoiksi pyörimään mieleen ja ahdistaa tosi paljo, esim. nukkumaan mennessä saattaa vaivata mielessä monta tuntia. Ja mitä enemmän kaikista oireista lukee niin sitä varmempi oon että itellä on ne kaikki. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Sitten jossain vaiheessa yleensä järkiinnyn tai unohdan kyseisen aiheen mutta tilalle tulee pian joku muu..

Tintti

Re: Sairauksien pelko

ViestiKirjoittaja Tintti » Ti 13 Syys 2016, 23:26

Minä olen myös jatkuvasti googlettelemassa yksittäisiä oireita ja kas kummaa, kun mulla on vähän väliä olevinaan vähintään joku syöpä. Raskautta ehdotetaan mun oireiden perusteella myös monesti, mutta onneksi ainakin sen mahdollisuuden voi sulkea 100% pois. :D
"Minun tapani laskea leikkiä on kertoa totuus. Se on maailman hauskin juttu."
- George Bernard Shaw

carino

ViestiKirjoittaja carino » La 01 Loka 2016, 14:23

Tää on ihan kauhea sairaus. Viimeisimmän vuoden olen pelännyt eri sydän juttuja. Varsinkin että saan sydärin. Alkoi toisen lapsen syntymän jälkeen. Kävin ahdistuksissani mittaamassa verenpaineen viime syksynä ja tietysti oli korkealla. No siitä tää lähti ja asiaa ei yhtään auta että äiti kuoli sydäriin. Oon kuitenkin vasta 28 ja käynyt miljoonat kerrat lääkärillä. Kaikki mahdolliset tutkittu sydämen osalta. Välillä pystyn rauhoittua ja ajatella ns.järkevästi mut välillä ahdistaa ja oon iha varma et nyt kuolen. Liikunta auttaa onneksi tosi paljon ky teen kauheen treenin ja huomaan etten kuollukkaan. :D mut välillä en sit taas uskalla lähteä treenaamaan.. oon syönyt citalopramia varmaan jo 6 vuotta mutta nyt tuntuu ettei se enää tehoa. Ja viime syksynä kävin terapiassa. Pitäsköhän mennä uudestaan.. :D

Kupariperhonen

ViestiKirjoittaja Kupariperhonen » Ti 04 Loka 2016, 23:42

Sairauden pelko on ihan kamalaa.

Mähän olen siis itse sairaanhoitaja, joten tiedän erilaisista oireista ja sairaudenkuvista varmaan omaksi parhaakseni ihan liikaa. Opiskeluaikoina aloin pelätä sydänsairauksia sen jälkeen, kun me tunnilla harjoiteltiin sydänfilmin ottoa ja luokkalaiseni onnistui ottamaan multa virheellisen filmin (jossa valmisdiagnoosi sydäninfarktista) ja pahimmillaan kuvittelin useamman kerran päivässä itselleni sydäninfarktin oireita - tunsin siis oikeasti rintakipua, hengenahdistusta, pulssi oli nopea, verenpaine koholla ja kipu heijastui käteen ja muualle. Tilanne laukesi vasta kun en enää kestänyt ja kävin opiskeluterveydessä, missä lääkäri teki heti selväksi, ettei epäile mulla mitään sairautta, mutta määräsi kuitenkin verikokeita, röntgeneitä ja sydänfilmejä myöten mulle kaikki kokeet. Kun ne kaikki oli ihan normaalit, niin oireet loppui yllättäen kuin seinään. :D

Nyt parin kuukauden sisään olen alkanut pelätä aivoinfarktia tai MS-tautia sen jälkeen, kun osa kasvoistani puutui yksi yö lukiessani kirjaa ihan mielettömän huonossa asennossa. Mulla on siis aivan järkyttävän jumissa niska ja hartiat, ja jännitysniska voi aiheuttaa kasvojen ja raajojen puutumista, minkä itsekin tiedän järjellä... Mutta silti jos mulla öisin puutuu jalat tai kädet niin saatan herätessäni olla ihan paniikissa. Tunnustelen myös kasvoja aina välillä ja kuvittelen, että toinen puoli kasvoista tuntuu erilaiselta.

Olen tullut siihen lopputulokseen, että pelkään nimenomaan sellaisia sairauksia, joiden syntyyn voi periaatteessa itse vaikuttaa omilla elämäntavoillaan. Olen miettinyt, että mieluummin sairastuisin syöpään kuin johonkin sydänsairauteen, koska muuten joutuisin kantamaan häpeää ja syyllisyyttä siitä... Tiedän, tosi mustavalkoista ajattelua, mutta olen ylipainoinen ja mua ahdistaa niin hirveästi ajatus siitä, että sairastun johonkin elämäntapasairauteen. Olen yrittänyt muuttaa omia elämäntapoja useasti, mutta syöminen on mulle jonkinlainen lohtukeino, ja tuntuu että kaikki vaan pyörii kehää.

mijasat

ViestiKirjoittaja mijasat » Pe 28 Loka 2016, 6:00

Paha sairauksien pelko

Kaikki alkoi joskus ihan lapsena jo ja muistanki muutaman jutun. Esimekiks sain naapurilta kirja nimeltä Emma ja minä, joka kerto sokeutuvasta tytöstä. Muistan kuinka testasin omaa näköäni ties kuinka pitkään ja pelkäsin sokeutuvani. Joskus murrosikäisenä ei tämmösiä vaivoja ole ollut ollenkaan mutta nyt aikuisena näitä on ollut jo montamonta vuotta. Milloin mikäkin vakava sairaus. Aina tuntuu kropassa joku pieni kolotus jota sitten alan miettimään ja yleensä vielä googlettamaan ja pian oire vain voimistuu ja pahenee ja pelkään aina pahinta. Vaikka kuinka järkeilen itselleni, että mieli vain tekee kepposia, en saa itseäni rauhoittumaan. Kuinka monta yötä olenkaan valvonut peläten jotain vakavaa. Sitten jossain vaiheessa saan itseni rauhoittumaan, sillä kun oikein mietin, mitään vaivoja ei tunnu silloin kun teen jotain muuta ja unohdan koko vaivan mielestäni hetkeksi. Sitten taas kun muistan kivun, se yleensä palaa. Joten siitä yleensä tiedän ettei kyseessä voi olla oikea sairaus kun se kerta ei vaivaa muuta kuin silloin kun olen yksin ja ehdin murehtia kunnolla. Mutta vaivat ovat todellisia, ja pelottavia. Mulla on ollu ties kuinka monta eri s-kirjaimella alkavaa sairautta. Ja ties mitä muuta, sydänsairauksia, aivoinfarkti, jonkun vakavan kohtauksen pelkoa. Ja oireita on ihan loputon määrä. Yleensä vielä niin, että kun saan vakuuteltua itselleni että kaikki johtuu vain mielestä, saattaa mennä hetki todella hyvin ja saan olla murehtimatta, mutta pian onkin taas joku uusi vaiva jota alan miettimään ja murehtimaan. En ole kertonut näistä ajatuksista ikinä kenellekkään, vain miehelleni joskus jotakin maininnut, mutta siis olen kaiken tämän pitänyt aina sisälläni. Monesti pelkkä ajatus siitä että puhuisin vaivasta ääneen, saa koko vaivan kuulostamaan ihan tyhmältä. Hymyilen ja koitan elää "normaalisti" vaikka saattaa mennä viikkokin että murehdin jotain sairautta ihan joka hetki. Ja onhan se aika kuluttavaa.

carino

ViestiKirjoittaja carino » Ti 08 Marras 2016, 15:53

No niin nyt on taas uus sairaus mulla. Melanooma. Oon ihan varma että yhessä käteni luomessa on melanooma kun se on ihan erinäkönen kun muut. Se on kyllä ollu siinä niin kauan kun muistan mutta eilen satuin kattoo lääkärit ohjelmaa ja siinä puhuttiin melanoomasta ja munhan ei pitäis kattoo tollasia ohjelmia. :D varasin siis itselleni lääkärin ja se on parin viikon päästä. Miten muka kestän sinne asti? Masentaa ja itkettää ja toi mieskään ei auta mua yhtään. Istuu vaan koneella ja pelaa. Ja mä yritän selvitä kahen pienen lapsen kanssa yksin. Ja näitten ajatusten. Ja taustalla tietysti toi aiemmin mainitsemani sydän/verenpaine juttu.. tiiän kyllä että tästäkin selviin mutta on vaan niin surullinen olo.

ritusa

ViestiKirjoittaja ritusa » Pe 11 Marras 2016, 9:20

Hei..
Minulla ollut koko ikäni kamala sairauksien pelko ...käyn useasti lääkärissä ei mitään vakavaa ole löytynyt...
Vatsassa aina jotain ...Diagnoosi Ärtynyt paksusuoli
Lisälyöntejä sydämmessä ...johon lääkitys mutta ei ne auta ...
Verenpaine johon lääkitys ....2 tyypin diabetes ...lääkitys
Aina väliin tulee kamala ahdistus huimaa pelottaa itkettää ...

Palaa sivulle “Ahdistuneisuushäiriöt”