HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Kahvi ja ahdistus

Paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö (OCD), dissosiaatiohäiriö, traumaperäinen stressihäiriö ym.
Vieras

Kahvi ja ahdistus

ViestiKirjoittaja Vieras » La 10 Syys 2016, 13:06

Olen huomannut että kahvin juonnilla ja ahdistuksella on minun kohdallani selvä yhteys. Normaalisti juon pari kuppia päivässä, mutta joskus kiireisinä päivinä voi mennä tuplasti enemmän ja sen kyllä huomaa heti lisääntyneenä ahdistuksena. Elimistö käy selvästi liian ylikierroksilla ja kaikkeen reagoi tosi herkästi, myös kaikkeen ahdistavaan. Yritin joskus vähentääkin kahvin juontia, ehkä pitäisi kokeilla lopettaa kokonaan, jos se auttaisi lieventämään ahdistuneisuutta. Olenkohan vain yliherkkä kofeiinille vai onko muilla samanlaisia oireita?

pirstaloitunut

Re: Kahvi ja ahdistus

ViestiKirjoittaja pirstaloitunut » Ma 12 Syys 2016, 13:14

Olen kuullut monelta samaa: kahvin juotua voi mahdollisesti alkaa tärisyttämään, syke nousee, vähän epätodellinen olo. Ystävältäni kiellettiin kahvi, sillä hänen ahdistuksellaan ja kahvikupposen juomisella oli selvä yhteys. Jos vähänkin tuntuu, että kofeiini tuottaa tuollaista, olisi mielestäni parasta vältellä sitä. Kuka nyt haluaisi tieten tahtoen astetta huonomman olon? :shock:
www.pirstaloitunut.blogspot.fi
♥ ♥ ♥

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » Ma 12 Syys 2016, 17:02

Niin sepä se, kun vaan osaisi luopua siitä. Kahvista on jo muodostunut aika pysyvä tapa ettei sitä ihan kokonaan osaa pois jättää. Tai ainakin saisi sitten kärsiä vieroitusoireista (pääkivusta ja väsymyksestä) jonkun aikaa. Ei oikein aamu starttaa ilman kahvikupillista. Ehkä yritän pitää sen siinä parissa kupissa per päivä ja vältellä ylilyöntejä :) Juotko sinä pirstaloitunut itse kahvia, oletko huomannut vastaavia oireita?

pirstaloitunut

ViestiKirjoittaja pirstaloitunut » Ti 13 Syys 2016, 16:17

Vieras kirjoitti:Niin sepä se, kun vaan osaisi luopua siitä. Kahvista on jo muodostunut aika pysyvä tapa ettei sitä ihan kokonaan osaa pois jättää. Tai ainakin saisi sitten kärsiä vieroitusoireista (pääkivusta ja väsymyksestä) jonkun aikaa. Ei oikein aamu starttaa ilman kahvikupillista. Ehkä yritän pitää sen siinä parissa kupissa per päivä ja vältellä ylilyöntejä :) Juotko sinä pirstaloitunut itse kahvia, oletko huomannut vastaavia oireita?

Aaa! Ikävä homma, pattitilanne... Itsekin juon kahvia, päivittäin. Huomaan välillä itselläni suuria määriä juotuani joitakin kofeiinin vaikutuksia: tärinän ja ylivilkkaan olon. Mutta tosiaan, suosittelen jättämään kahvin vaikka pienemmälle määrälle ja katsoa miten kehosi reagoi tai jopa tottuu tilanteeseen. :) Kurjaa tuollainen.
www.pirstaloitunut.blogspot.fi
♥ ♥ ♥

haitula

ViestiKirjoittaja haitula » Ke 14 Syys 2016, 2:12

Ymmärtääkseni kahvilla voi olla (suurtakin?) vaikutusta nimenomaan paniikkihäiriökohtauksiin. Johtunee siitä, että kofeiinitärinät helposti muistuttavat paniikkioireita - kun sitten potilas tuntee kahvin aiheuttamat oireet, hän saattaa alkaa panikoimaan niiden takia ja siitä sitten kierre onkin valmis.

Kahvissahan ongelmallinen aine on nimenomaan kofeiini, jota on myös teessä ja mm. kola-juomissa. Teestä ja kahvista löytyy nykyään kofeiinittomia versioita, olisiko niistä normikahvin korvaajiksi?

Nimimerkki en kyllä voisi elää ilman kahvia :shock:

Outsider

ViestiKirjoittaja Outsider » Pe 08 Joulu 2017, 16:37

Ehkäpä olen poikkeus, mutta saan ehkä jopa lievää helpotusta ahdistukseen kahvinjuonnista :shock:
Paska reissu mutta tulipahan tehtyä :lol:

Siili76

ViestiKirjoittaja Siili76 » To 04 Tammi 2018, 19:36

Outsider kirjoitti:Ehkäpä olen poikkeus, mutta saan ehkä jopa lievää helpotusta ahdistukseen kahvinjuonnista :shock:

Sama juttu minulla, olo kevenee henkisesti joksikin aikaa varsinkin isomman kahvimäärän jälkeen. Kahvi nostaa tutkitusti dopamiinitasoja, joten eipä jää epäselväksi, mistä aineesta minussa on vajausta. :?

Neetu

ViestiKirjoittaja Neetu » Ma 09 Huhti 2018, 22:20

Hauskaa että törmäsin tähän ketjuun nyt, juuri samana päivänä kun lopetin kahvinjuonnin. Olen siis kofeiinia eri muodoissaan saanut lapsesta lähtien lähemmäs 30 vuotta ja en ole koskaan osannut sitä yhdistää ahdistuneisuuteen tai muihin ongelmiin, kuten hypomaniaan, joka minulla iskee aamulääkkeiden ja parin ison kahvikupposen jälkeen. Eilen lähdin ajattelemaan asiaa kuitenkin tarkemmin ja kun huomasin että asialla on selvä yhteys oireisiini, kuten vapinaan, ahdistuneisuuteen, hypomaniaan, jne, on oikeastaan aika helpottavaa huomata miten rauhallinen olo onkaan ilman kahvia. En ole siis mitään kofeiinipitoista tänään nauttinut, enkä toivottavasti tule nauttimaankaan tästedes, sillä no, vaikka se hyvää onkin ja antaa pienen boostin päivään, niin onko se kaikkien niiden ongelmien arvoista? Mielummin elelen tästedes keskittyneenä ja rentona, kuin jatkuvassa "pärinässä".

Huomasin tuossa päivällä, että en oikein meinannut herätä millään ilman kahvia, niin päätin ottaa pitkät nokoset sohvalla Netflixin hiljalleen pauhatessa taustalla. Kyllä teki hyvää nukkua niin jotenkin ihmeen rennosti, vähän sillain luonnollisen hyvin. Vaikea kuvailla, mutta en muista milloin olen voinut näin hyvin. Ja tosiaan kahvia join noin 6 desiä aamusta, eikä se mielestäni mitään myrkkyä edes ollut. Se vaan vaikuttaa minuun näköjään niin herkästi. Nautin tästä nykytilasta, ainakin vielä tänään.

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Ti 10 Huhti 2018, 9:54

Mulla kahvinjuonti taas piristää mieltä ja siitä saa virtaa! Ennen mä en juonu kahvia mutta sitte kun mulle pakkosyötettiin Abilifyta jonku aikaa niin mä rupesin vetään kahvia päivittäin. Aamulla 2 dl ja päivällä samanverran. Enempää en edes pystyis juomaan yhdellä kertaa. Saattais mennä vähän vauhdikkaaksi elämä jos jois puolta litraa kerralla.. Kalanmaksaöljyä otan myös aamulla, sitäkään en aiemmin syöny mut ku nappailin niitä neuroleptejä niin tuntui että tartti saada aivokemiat takas normaaliksi muulla keinoin. Sen kuurin aikana söin myös mäkikuismatippoja ja magnesiumpillereitä. Ne lisäs kai jotain dopamiinia aivoissa mitä se psykoosilääke vähensi. Nyt ei tartte niitä enää syödä kun en ota lääkkeitäkään mut kahvia juon edelleen ja kalanmaksaöljyä lusikallinen tulee otettua aamuisin. Mutta joo, ei mitään negatiivista sanottavaa kahvista/ kofeiinista.

Palaa sivulle “Ahdistuneisuushäiriöt”