HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Sosiaalisten tilanteiden pelko -testi (Liebowitz Social Anxiety Scale)

Paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen häiriö (OCD), dissosiaatiohäiriö, traumaperäinen stressihäiriö ym.
tyrion

Sosiaalisten tilanteiden pelko -testi (Liebowitz Social Anxiety Scale)

ViestiKirjoittaja tyrion » To 06 Loka 2016, 19:26

Paljonko saat pisteitä Liebowitzin sosiaalisten tilanteiden pelko -testissä?

Ensimmäiseen sarakkeeseen vastataan tilanteen pelottavuus asteikolla 0-3 (ei yhtään, lievä, kohtalainen, vakava) ja toiseen sarakkeeseen tilanteen välttely asteikolla 0-3 (ei koskaan, joskus, usein, tavallisesti).

Kysymykset suomeksi (PDF):
1. Puhuminen puhelimessa muiden läsnäollessa
2. Pienryhmätilanteisiin osallistuminen
3. Syöminen yleisellä paikalla
4. Juominen muiden seurassa yleisellä paikalla
5. Puhuminen ylemmässä asemassa olevan kanssa
6. Näytteleminen, esiintyminen tai puheen pitäminen yleisön edessä
7. Juhliin osallistuminen
8. Työskentely muiden tarkkaillessa
9. Kirjoittaminen muiden tarkkaillessa
10. Soittaminen jollekulle, jota ei tunne kovin hyvin
11. Puhuminen ihmisten kanssa, joita ei tunne kovin hyvin
12. Tuntemattomien tapaaminen
13. Virtsaaminen yleisessä käymälässä
14. Astuminen huoneeseen, jossa muut jo istuvat
15. Huomion keskipisteenä oleminen
16. Puheenvuoron käyttäminen kokouksessa
17. Kokeeseen osallistuminen
18. Eriävän mielipiteen ilmaiseminen henkilölle, jota ei tunne kovin hyvin
19. Katsominen silmiin henkilöä, jota ei tunne kovin hyvin
20. Selonteon antaminen ryhmälle
21. Aloitteen tekeminen seksi- tai seurustelusuhteeseen
22. Ostoksen palauttaminen kauppaan
23. Juhlien järjestäminen
24. Päällekäyvän myyjän vastustaminen

Tuloksen tulkinta:
55-65 Kohtalainen sosiaalisten tilanteiden pelko
65-80 Merkittävä sosiaalisten tilanteiden pelko
80-95 Vakava sosiaalisten tilanteiden pelko
Yli 95 - Todella vakava sosiaalisten tilanteiden pelko

ToumeiNingen

Re: Sosiaalisten tilanteiden pelko -testi (Liebowitz Social Anxiety Scale)

ViestiKirjoittaja ToumeiNingen » Pe 07 Loka 2016, 0:38

105 pistettä.

someo559

ViestiKirjoittaja someo559 » Pe 07 Loka 2016, 8:42

Jaaha, 48 pistettä ei sitten lasketa sosiaalisten tilanteiden peloksi. Hoitotahon mielestä kärsin kyllä siitä, mutta ehkä se on aika lievää verrattuna joihinkin.
Diagnoosi: skitsoaffektiivinen häiriö

tunnevammainen

ViestiKirjoittaja tunnevammainen » Su 09 Loka 2016, 3:05

101 pistettä. Koskaan ei oo epäilty kyllä
Pessimisti ei pety.

Elfie

ViestiKirjoittaja Elfie » Ke 19 Loka 2016, 13:03

48 Mutta sinällään vähän huono testi, että enemmän kuin erityisesti pelottavien tilanteiden lista, vaikuttaa kai se miten paljon ne tietyt pelot haittaavat elämää. Itselläni tuo soittamisen pelko paljonkin. Lisäksi on tilanteita, jotka itselleni ovat vaikeita, joita ei ole tuossa listassa, esim kohteliaisuuksien vastaanottaminen.

huolestunut

ViestiKirjoittaja huolestunut » Ma 24 Loka 2016, 15:54

100 pistettä. Onko se huolestuttavaa? Olen jo hetken miettinyt pitäisikö minun puhua jollekkin (esim. kouluterveydenhoitajalle) tai käydä jossain tutkimuksissa? En ole oikein perillä näistä asioista.
Minä olen todella vainoharhainen ja pelkoni ovat vahvoja. Esim. nyt kun niitä pelottelevia klovneja on ollut liikkeellä olen olltu aivan paniikissa joka kerta kun liikun ulkona varsinkin pimeällä. Jos olen pelottavassa tilanteessa pelko valtaa minut, menen paniikkiin ja lukkoon. Pelkään todella paljon huomion keskipisteenä olemista ja esittämistä isolle ryhmälle. Joskus kun joudun pitämään esitelmän luokan edessä rupean tärisemään ja hätääntymään ennen varsinaista esitelmää. Usein minulla on myös jännityksestä johtuvaa vatsakipua. Ja kun varsinainen esitelmä on meneillään yleensä tärisen ja ääneni värisee paljon. Olen paniikissa enkä osaa rauhoittaa itseäni. Muut sanovat että minä näytän ihan normaalilta, mutta minusta ei tunnu hyvältä olla siellä. Olen täysin paniikissa.
Toinen esimerkki minusta paniikissa on tuntemattomille puhuminen. En pysty ilmaisemaan mielipidettäni ja yleensä vain nyökyttelen. Minä panikoidun jo kaupan kassalle menemisestä. Minun pitää monta kertaa miettiä mitä aion sanoa.
Eli haluaisin tietää mitä voin asialle tehdä. Ptäisikö minun hakeutua testeihin tai johonkin? Ja voitaisiinko minulla diagnosoida sosiaalisten tilanteiden pelko? Ja jos se diagnosoitaisiin ja saisin apua helpottaisiko se minua esim. ryhmätöiden tekemisessä?

Piip

ViestiKirjoittaja Piip » Ma 24 Loka 2016, 16:16

19(fear) + 16(avoidance) = 35 You do not suffer from social anxiety. Mutta olen skitsoidi. :mrgreen:

hanna74

ViestiKirjoittaja hanna74 » La 05 Marras 2016, 11:09

82 pistettä, elän rajoittunutta elämää, olis kiva olla vapaa

Piip

ViestiKirjoittaja Piip » Su 13 Marras 2016, 19:52

21(fear) + 18(avoidance) = 39 toisella kerralla.

hiljaisuudenvankina

ViestiKirjoittaja hiljaisuudenvankina » Su 25 Joulu 2016, 9:20

115, mutta senhän jo tiesinkin. Todellakin vaikeuttaa elämää
elamahiljaisuudessa.blogspot.fi

uupunut

ViestiKirjoittaja uupunut » Pe 03 Helmi 2017, 16:04

48(fear) + 31(avoidance) = 79

Ilmankos tämän mahdollisuutta viimeksi psh:lla käydessä väläyteltiin. Saa nyt nähdä, mitä psykiatri on sitten mieltä.
En jaksais aina ajatella.

Mahdollinen sosiaalisten tilanteiden pelko, psykiatrin arviointia odotellessa.

uupunut

ViestiKirjoittaja uupunut » Pe 03 Helmi 2017, 16:08

huolestunut kirjoitti:100 pistettä. Onko se huolestuttavaa? Olen jo hetken miettinyt pitäisikö minun puhua jollekkin (esim. kouluterveydenhoitajalle) tai käydä jossain tutkimuksissa? En ole oikein perillä näistä asioista.
Minä olen todella vainoharhainen ja pelkoni ovat vahvoja. Esim. nyt kun niitä pelottelevia klovneja on ollut liikkeellä olen olltu aivan paniikissa joka kerta kun liikun ulkona varsinkin pimeällä. Jos olen pelottavassa tilanteessa pelko valtaa minut, menen paniikkiin ja lukkoon. Pelkään todella paljon huomion keskipisteenä olemista ja esittämistä isolle ryhmälle. Joskus kun joudun pitämään esitelmän luokan edessä rupean tärisemään ja hätääntymään ennen varsinaista esitelmää. Usein minulla on myös jännityksestä johtuvaa vatsakipua. Ja kun varsinainen esitelmä on meneillään yleensä tärisen ja ääneni värisee paljon. Olen paniikissa enkä osaa rauhoittaa itseäni. Muut sanovat että minä näytän ihan normaalilta, mutta minusta ei tunnu hyvältä olla siellä. Olen täysin paniikissa.
Toinen esimerkki minusta paniikissa on tuntemattomille puhuminen. En pysty ilmaisemaan mielipidettäni ja yleensä vain nyökyttelen. Minä panikoidun jo kaupan kassalle menemisestä. Minun pitää monta kertaa miettiä mitä aion sanoa.
Eli haluaisin tietää mitä voin asialle tehdä. Ptäisikö minun hakeutua testeihin tai johonkin? Ja voitaisiinko minulla diagnosoida sosiaalisten tilanteiden pelko? Ja jos se diagnosoitaisiin ja saisin apua helpottaisiko se minua esim. ryhmätöiden tekemisessä?

Kyllä sanoisin, että kannattaa ottaa yhteyttä johonkin hoitotahoon. Riippuu tietysti sun tilanteesta, että onko se sitten opiskelijaterveys, työterveys, kunnallinen, yksityinen vai mikä. Siinä en osaa valitettavasti neuvoa, kun itse pääsin ns. helposti opiskelijaterveyden kautta.
En jaksais aina ajatella.

Mahdollinen sosiaalisten tilanteiden pelko, psykiatrin arviointia odotellessa.

Juno39

ViestiKirjoittaja Juno39 » La 17 Kesä 2017, 4:59

45(fear) + 49(avoidance) = 94

tulirotta

ViestiKirjoittaja tulirotta » To 06 Heinä 2017, 18:58

40 pojoo, ei oo sosiaalisen tilanteen pelkoa. Onneksi.

Suurimpia osia pyrin kyllä välttämään, pelkään vaan tuntemattomille soittoa, (inhoan soittamista ylipäätään, mutta se johtuu mun yhdestä toisesta pelosta - siihen ettei siihen vastatakkaan...), päällekäyviä myyjiä / feissareita (siksi koska mua pelottaa sanoa EI) ja seksuaalisia kanssakäyntejä. Paitsi etten pelkää niitä, mie en vaan tykkää niistä /koen vastenmielistä oloa niistä tilanteista. Koska mua on ahdisteltu mesessä ja Steissillä niitten cis-miesten takia.
Kaikella rakkaudella,
Mirette.

http://miretenmaailma.blogspot.fi

Piip

ViestiKirjoittaja Piip » Su 13 Elo 2017, 14:34

19(fear) + 20(avoidance) = 39 kolmannella kerralla. :mrgreen:

Neulatyyny

ViestiKirjoittaja Neulatyyny » La 09 Syys 2017, 19:11

111 pistettä. Tämä on kyllä liiankin hyvin tiedossa. Vaikeuttaa elämää todella paljon.
"The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts and the stupid ones are full of confidence."
-Charles Bukowski

Vivrei

ViestiKirjoittaja Vivrei » To 12 Loka 2017, 17:07

86. Vaikeuttaa elämää muttei tällä hetkellä aiheuta mitään kovin suuria rajoitteita, joskus en esimerkiksi uskaltanut edes kaupassa käydä ja nykyään se on arkea. Välttelen aika paljon kaikkea, mutta jos on pakko tai jos haluan jotain niin onnistuu kyllä vaikkei aina kovin helppoa olekaan.

Mutta mä nyt oon vähän tälläinen, jos tekisin ton huomenna uudelleen niin tulos varmaan heittäisi jonnekin suuntaan ihan reilusti. Tänään mua ei ehkä stressaa tippaakaan joku asia, jonka ajattelemisestakin saan huomenna paniikkokohtauksen päälle tai toisinpäin.

Palaa sivulle “Ahdistuneisuushäiriöt”