HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Vaikuttaako ruokavalio mielenterveyteen?

Elämäntaparemontilla nuppi kuntoon? Ruokavalio, liikunta, meditointi, mindfulness, vitamiinit, luontaistuotteet jne.
Vieras

Vaikuttaako ruokavalio mielenterveyteen?

ViestiKirjoittaja Vieras » Ti 13 Syys 2016, 23:56

Millaista ruokaa syöt, kokkaatko itse vai meneekö valmisruokia tms.?
Yritätkö syödä terveellisesti ja kohentaa sillä mielialaasi?
Mitkä ruoka-aineet vaikuttavat eniten henkiseen hyvinvointiin?
Vältteletkö jotain ruoka-aineita (esim. sokereita, gluteenia)? Onko sillä vaikutusta mielenterveysteesi?

Ravitsemuksen vaikutustapoja mielialaan tunnetaan (lähde)

Moni voi epäillä sitä, että ruokavalio voisi vaikuttaa mielialaan. Tunnetaan kuitenkin monia tapoja, joilla ruokavalio voi vaikuttaa aivojen toimintaan, psyykkiseen terveyteen ja mielialaan. Seuraavat luonnehdinnat vaikutustavoista perustuvat muun muassa lääketieteen professori Bonnie J. Kaplanin katsausartikkeliin, jonka hän on kirjoittanut yhdessä kollegoidensa kanssa (Kaplan 2015).

Vaikutus aivojen välittäjäaineisiin:
Jo 1960-luvulta alkaen on tiedetty, että ravinto vaikuttaa serotoniinin ja muiden välittäjäaineiden muodostumiseen aivoissa. Nykyisin välittäjäaineisiin perustuvaa teoriaa pidetään yksinään pinnallisena ja epämääräisenä selityksenä mutta osana laajempaa kokonaisuutta sillä on edelleen paikkansa. Esimerkiksi B-ryhmän vitamiineihin kuuluvia folaattia, B12-vitamiinia ja B6-vitamiinia tarvitaan välittäjäaineiden muodostamiseen.

Krooninen lievä tulehdus:
Masennus on tunnustettu sairaudeksi, joka johtuu osaltaan elimistön kroonisesta, lievästä tulehduksesta. Siihen vaikuttavat monet tekijät, kuten stressi, liikunnan puute, lihavuus, tupakointi ja D-vitamiinin puute, mutta ruokavaliollakin on iso vaikutus. Välimeren ruokavalion on kontrolloidussa tutkimuksessa havaittu alentavan tulehduksen merkkiarvoja, kuten hs-CRP:tä ja IL-6:tta (Esposito 2004).

Suoli-aivot -yhteys:
Suoliston bakteerikannalla voi olla niin kielteistä kuin myönteistäkin vaikutusta mielialaamme. Hyödyllisten suolistobakteerien vaikutus tunnetaan jo valtamediassakin. Helsingin Sanomien jutussa Suolistomme pöpöillä on omat hoksottimet – bakteericocktail voi ohjailla koko elämää kirjoitettiin viime kuussa näin:

”Suoliston hermosignaalit kuitenkin vaikuttavat mielialaan. Kiertäjähermoa käsittelemällä on mahdollista helpottaa masennusta. Tunteet vaikuttavat vatsaan, mutta vatsa vaikuttaa myös tunteisiin.”

Sekä eläintutkimuksissa että myös parissa kontrolloidussa terveillä ihmisillä tehdyssä tutkimuksessa on havaittu, että probiootit voivat parantaa mielialaa. Esimerkiksi laktobasilli- ja bifidobakteereilla on havaittu olevan mielialaa parantavaa vaikutusta. Probiootteja saa esimerkiksi jogurteista sekä erillisistä probioottivalmisteista.

Oksidatiivinen stressi:
Solujen normaali aineenvaihdunta tuottaa aineita, jotka ovat tulehdusta lisääviä. Niitä ovat esimerkiksi reaktiiviset happiradikaalit. Siitä puhutaan usein oksidatiivisena stressinä. Sitä lisäävät esimerkiksi stressi, tupakointi, ilmansaasteet ja langattoman teknologian mikroaaltosäteily.

Oksidatiivinen stressi on liiallisena ja pitkään jatkuvana haitallista, koska se voi vahingoittaa solun rakenteita, DNA mukaan lukien. Oksidatiivista stressiä voi vähentää syömällä antioksidanttipitoista ruokaa. Runsaasti antioksidantteja sisältävät esimerkiksi hedelmät, marjat, porkkana, tomaatti, sipuli, pellavansiemenet, soijapavut, vihreä tee, kaakao ja tumma suklaa, saksanpähkinät, ekstraneitsytoliiviöljy ja punaviini.

Heikentynyt mitokondrioiden toiminta:
Mitokondriot ovat solujen voimaloita, joissa energiaa muodostetaan kemiallisesti. Sen lisäksi ne ovat kehittyneet huolehtimaan tulehduksesta ja oksidatiivisesta stressistä. ATP:n muodostamisessa mitokondriot käyttävät sitruunahappokiertoa eli Krebsin sykliä sekä elektroninsiirtoketjua.

Sitruunahappokierron ja elektroninsiirtoketjun hyvä toiminta on riippuvaista monista ravintoaineista. Jos niitä ei ole saatavilla, mitokondrioiden toiminta heikkenee.

Mitokondrioiden toimintaa voidaan parantaa ”mitokondrio-cocktaileilla”, jotka tavallisimmin sisältävät B-vitamiineja, C- ja E-vitamiinia, ubikinonia, L-karnitiinia ja kreatiinia (Gardner 2011).

Aivoperäinen hermokasvutekijä, BDNF:
Aivoperäinen hermokasvutekijä, BDNF, on tärkeää neuroplastisiteetille ja synapsien toiminnalle. Toisin sanoen aivoperäinen hermokasvutekijä tukee aivojen kykyä muovata toimintaansa uudelleen sekä sitä, että hermoimpulssit välittyvät hyvin aivoissa. Vaikuttaessaan näin aivoperäinen hermokasvutekijä edistää oppimista, kohentaa mielialaa ja lisää henkistä energiaa.

Aivoperäisen hermokasvutekijän tasojen on havaittu olevan matalampia masennuspotilailla. On arveltu, että Välimeren ruokavalio voisi vähentää masennuksen riskiä sillä mekanismilla, että se lisää aivoperäisen hermokasvutekijän muodostumista.

Zaela
Viestit: 23
Liittynyt: Su 30 Loka 2016, 14:42
Paikkakunta: Turku

Re: Vaikuttaako ruokavalio mielenterveyteen?

ViestiKirjoittaja Zaela » Ma 31 Loka 2016, 14:23

Ilman lihaa (lihalla tässä tapauksessa tarkoitan punaista lihaa ja broileria, riistaa yms) olen ollut viimeisimmät 6 vuotta. Näistä kuudesta vuodesta olin myös syömättä kalaa nelisen vuotta suurin piirtein. Japanin takia jouduin ottamaan kalan takaisin ruokavalioon, täällä ei tunneta käsitettä kasvissyöjä.

Olen laiska laittamaan ruokaa, Suomessa elän aamupalalla, opiskelijaruokalan lounailla, jonka lisäksi täydennän myöhemmin leivällä, soijarahkalla ja hedelmillä. Näiden lisäksi Pepsi Maxia kuluu ihan liikaa. Erityisesti keväällä voinnin ollessa huonoimmillaan en saanut syödyksi juuri mitään, ruoka ei maistunut (oletan johtuneen venlojen suurentuneesta annoksesta, koska ruokahaluun masennus ei ennen ollut vaikuttanut), joten ruokavalio koostui soijarahkoista ja omenoista. Nykyisin tulee syötyä enemmän, aamupalan ja lounaan lisäksi syön monesti pienen lämpimän ruoan, esimerkiksi riisiä ja jotain pientä, täytettyä leipää yms yms.

En huomaa ruokavalioni vaikuttavan oikein mitenkään vointiini. Ennen tulin hirveän kiukkuiseksi nälkäisenä, enkä kestänyt nälkää ollenkaan, mutta nykyisin nälänsietokyky on huomattavasti parempi, ja saatan olla syömättä lounaan (riisi + misokeitto + kala/tofu) jälkeen, jos ei jaksa hommata mitään syötävää. En välttele erikoisesti mitään (miinus nyt se liha), mutta terveellisemmin olisi hyvä syödä - tällä hetkellä vain tilanne on se, että hedelmät ovat järkyttävän hintaisia, niin helpommin ostaa jotain vähän epäterveellisempää, vaikka pyrinkin muutamaan hedelmään/päivä. Ateriat itsessään ovat kuitenkin kohtalaisen terveellisiä, niin uskoisin syöväni melko hyvin.
Ruoasta tulee hyvä mieli monesti, varsinkin jos saa mahan täyteen. Viikonloppuisin saatan kokata itse jotain helppoa, tai käyn syömässä jossakin (tai haen läheisestä kaupasta valmiita riisipalloja yms), riippuu onko muuta ohjelmaa.
I'm a suffer-genius and
Vivi-sex symbol

Avatar
Piip
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 21 Loka 2016, 19:20

Re: Vaikuttaako ruokavalio mielenterveyteen?

ViestiKirjoittaja Piip » Ma 31 Loka 2016, 22:11

Aamulla jogurttia myslillä tai ruisleipää kinkulla ja juustolla, päiväruoka yleensä pakastepizza mikrossa lämmitettynä, kivennäisvesi juomana. Joskus harvoin iltapalana myöhempään pikapuuro.

Avatar
Piip
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 21 Loka 2016, 19:20

Re: Vaikuttaako ruokavalio mielenterveyteen?

ViestiKirjoittaja Piip » Ma 02 Tammi 2017, 15:14

Olen nyt muutaman kuukauden ollut lähes lihattomalla ruokavaliolla , voin kertoa havainneeni olon kirkastuneen jonkin verran sen myötä.

ihmevakooja
Viestit: 157
Liittynyt: Su 02 Huhti 2017, 22:26

Re: Vaikuttaako ruokavalio mielenterveyteen?

ViestiKirjoittaja ihmevakooja » Su 02 Huhti 2017, 23:29

Suurin vaikutus ruuasta on minulle toisinaan valtaisa väsymys ruuan jälkeen. Myös nälän olen näin vanhemmiten huomannut vaikuttavan mielialaan, ja paljon. Epäilin jo sokeritautia, kun aloin näitä "oireita" huomata itsessäni, mutta paastoverensokeri ja muut verikokeet olivat onneksi hyvällä tolalla kun niitä tarkastutin. Ehkä keho näyttää näin ensimmäisiä ikääntymisen merkkejä tai sitten olen oppinut kuuntelemaan itseäni paremmin.
Ole aina rehellinen ja ole aina empaattinen - myös itsellesi ja itseäsi kohtaan

joku
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 14 Helmi 2018, 15:27

Re: Vaikuttaako ruokavalio mielenterveyteen?

ViestiKirjoittaja joku » Ke 14 Helmi 2018, 15:30

Ketogeenisen / ketogeenisemman ruokavalion pitäs auttaa kai mm. psykoottiseen oireiluun ja aspergeriin. Ahdistukseen ja masennukseenkin tuntunut jeesaavan

joku
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 14 Helmi 2018, 15:27

Re: Vaikuttaako ruokavalio mielenterveyteen?

ViestiKirjoittaja joku » Ke 14 Helmi 2018, 15:32

ihmevakooja kirjoitti:Suurin vaikutus ruuasta on minulle toisinaan valtaisa väsymys ruuan jälkeen. Myös nälän olen näin vanhemmiten huomannut vaikuttavan mielialaan, ja paljon. Epäilin jo sokeritautia, kun aloin näitä "oireita" huomata itsessäni, mutta paastoverensokeri ja muut verikokeet olivat onneksi hyvällä tolalla kun niitä tarkastutin. Ehkä keho näyttää näin ensimmäisiä ikääntymisen merkkejä tai sitten olen oppinut kuuntelemaan itseäni paremmin.

Ei oo väsyttäny enää pahemmin, kun tiputin mm leivän, pastan, riisin, perunan ja sokerihommat ruokavaliosta harvoin nautittaviksi

Palaa sivulle “Elämäntavat”