HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Meditointi ja mindfulness

Elämäntaparemontilla nuppi kuntoon? Ruokavalio, liikunta, meditointi, mindfulness, vitamiinit, luontaistuotteet jne.
Vieras

Meditointi ja mindfulness

ViestiKirjoittaja Vieras » La 10 Syys 2016, 22:41

Auttaako meditointi ahdistukseen? Oppisikohan sen avulla kontrolloimaan mieltä ja hylkäämään ahdistavat ajatukset. Ärsyttää kun mieleen jää useaksi päiväksi pyörimään ajatuksia, joita ei sinne haluaisi. Onko kukaan harjoitellut meditointia, pitääkö siihen käydä joku kurssi vai voisiko opetella itse?

Tintti

Re: Meditointi ja mindfulness

ViestiKirjoittaja Tintti » Ti 13 Syys 2016, 23:21

Olen pari kertaa yrittänyt joitakin harjoituksia tehdä, mutta kaikenlaiset hengitysharjoitukset ovat minusta ahdistavia. Siinä vaiheessa kun tulen tietoiseksi hengittämisestä, se ei käykkään enää pitkään aikaan automaatiolla ja sitten meinaankin kokonaan unohtaa hengittää. Ei hyvä.

Toinen mikä minua noissa ahdistaa, ovat läsnäoloharjoitukset, joissa keskitytään tarkastelemaan kehoa ja sen toimintoja. Keskityn kehoni oireiluun muutenkin ihan koko ajan, joten en tarvitsisi yhtään enempää keskittymistä niihin, vaan päin vastoin keinon olla ajattelematta niitä.

Mukava kuitenkin kuulla, että joku on saanut harjoituksista myös hyötyä. Niinhän se menee, että se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella ja päinvastoin. :)
"Minun tapani laskea leikkiä on kertoa totuus. Se on maailman hauskin juttu."
- George Bernard Shaw

haitula

ViestiKirjoittaja haitula » Ke 14 Syys 2016, 2:42

Haha, minä sain terapiasta viimeksi kotiläksyn, tehdä joka päivä joku mindfulness-harjoitus youtubesta. Intin siellä vastaan, kun olen sitä aiemminkin katsonut ja kokeillut. Ei auttanut.

No, kilttinä hikke-tyyppinä sitten tietty kaivoin harjoitukset esiin. Ekan päivän kolmeminuuttinen meni jotenkin. Seuraavana päivänä aloitin jonkun harjoituksen, pari minuuttia siinä kai kestin tuskalla, sitten oli pakko lopettaa kun olisin muuten kai alkanut kirkumaan :lol:

En tiedä mikä siinä on, mutta nuo mindfulness-jutut saa minulta niin karvat pystyyn ja kamalan fiiliksen päälle, etten kertakaikkiaan pysty niitä tekemään. Ihan kuin kaikki maailman haamut ja möröt ja örkit kävisivät minun kimppuuni jostain pimeästä :shock:

En aio itseäni sillä tavaralla enää kiusata.

tyrion

ViestiKirjoittaja tyrion » La 17 Syys 2016, 0:21

haitula kirjoitti:En tiedä mikä siinä on, mutta nuo mindfulness-jutut saa minulta niin karvat pystyyn ja kamalan fiiliksen päälle, etten kertakaikkiaan pysty niitä tekemään. Ihan kuin kaikki maailman haamut ja möröt ja örkit kävisivät minun kimppuuni jostain pimeästä :shock:

Heh, kuulostaa jotenkin hauskalta kun ajatuksena olisi nimenomaan rauhoittua :D Tuliko sulla ihan sellaiset kunnon vahvat pelkotilat päälle vai mikä fiilis tuo haamujen ja mörköjen pelko on? :D

haitula

ViestiKirjoittaja haitula » La 17 Syys 2016, 2:52

No ei nyt ihan kunnon pelkotilat, lähinnä semmonen "joku ryömii selkäpiitä pitkin" -olo. Tai niinkun skidinä aina maalla talvella, kun tuli pimeellä huussista ja tuntui että siellä metsässä on joku, vaikka tiesin ettei oo. Mutta joo, ei taida ihan mennä tuo niinkuin pitäisi :mrgreen:

Odotan vaan kun juttukaveri seuraavassa istunnossa kysyy "kotiläksystä" - taitaa taas tulla kunnon vääntämistä :lol:

BlueInGreen

ViestiKirjoittaja BlueInGreen » Ma 31 Loka 2016, 17:33

Tintti kirjoitti:Olen pari kertaa yrittänyt joitakin harjoituksia tehdä, mutta kaikenlaiset hengitysharjoitukset ovat minusta ahdistavia. Siinä vaiheessa kun tulen tietoiseksi hengittämisestä, se ei käykkään enää pitkään aikaan automaatiolla ja sitten meinaankin kokonaan unohtaa hengittää. Ei hyvä.

Meditaatiota on monenlaista. Jos hengitysharjoitukset ei tunnu hyvältä, kannattaa kokeilla löytää joku oma juttu esim. visualisointi, mantra tai vastaava. Varmaan yhtä oikeaa tapaa ei ole, mutta jos jostain on hyötyä itselleen, niin ei se ainakaan väärin ole. :)

Palaa sivulle “Elämäntavat”