HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Vitamiinien ja luontaistuotteiden vaikutus mielenterveyteen

Elämäntaparemontilla nuppi kuntoon? Ruokavalio, liikunta, meditointi, mindfulness, vitamiinit, luontaistuotteet jne.
Vieras

Vitamiinien ja luontaistuotteiden vaikutus mielenterveyteen

ViestiKirjoittaja Vieras » Ke 14 Syys 2016, 0:20

Käytätkö ravinnon lisänä vitamiineja tai luontaistuotteita? Onko niistä ollut hyötyä mielenterveyden tai muun hyvinvoinnin kannalta? Vai lentääkö ne vaan kalliina kusena pönttöön? :lol:

Vivrei

Re: Vitamiinien ja luontaistuotteiden vaikutus mielenterveyteen

ViestiKirjoittaja Vivrei » Ti 27 Syys 2016, 21:49

Täällä menee päivittäin:

- 50-150ug D-vitamiini, vaikuttaa yleiseen jaksamiseen selvästi ja huomaa kyllä, jos on esimerkiksi viikon ilman. Tulee sellainen yleinen väsymys ja ajatus ei kulje.
- 30mg sinkki, lähinnä ihon takia syön mutta kyllähän tuon väitetään vaikuttavan mielialaankin. Tiedä siitä sitten.
- glukosamiini + kondro + MSM, ranteiden ja nilkkojen vammailun takia, mutta vaikuttaa mielialaankin ainakin sitä kautta, että vie pahimmat kipuilut fyysiseltä puolelta pois.
- Omegoita kapselimuodossa, mitä milloinkin halvimmalla saa. Ja aina yksi enemmän kuin suositus on, en tiedä miksi. Jäänyt tavaksi. Mitään määrää en oo sen tarkemmin laskeskellut. Ainakin keskittymiseen taitaa auttaa jonkin verran.
- Kalsium silloin kun jaksan tapella niiden yli-isojen pillereiden kanssa, kerran-kaks viikossa. Kai se tyhjää parempi on. Tuskin sitä ruoasta tarpeeksi saan.
- Magnesium(+B siinä samassa) iltaisin (pakko tähän väliin sanoa että jos ostatte, ostakaa sitraattimuodossa olevaa, muut toimii lähinnä ummetuslääkkeenä suurina annoksina, imeytyminen on aika pientä sitraattiin verrattuna), lumevaikutusta tai ei, nukahdan helpommin aina kun sen muistan ottaa. Ja lihasjumituksiin toimii.

Koirien vitamiinipurkit joilla käyn itsekin. En pelkästään itselle jaksaisi lähteä ostamaan, mutta kun ne nyt koiria varten tossa on, niin helppo heittää naamariin samalla kun koirienkin kuppeihin. Syömiset sen verran kehnolla mallilla, että varmaan vaan positiivista toi vitamiinipurkkien määrä.

Luontaistuotteitakin joskus joo. Ei mitään uskomushoitoja sun muuta turhaa, mutta kasvilääkintään oon jonkin verran perehtynyt, vaikka enemmän sillä tulee hoidettua ihan fyysistä puolta. Mutta nokkosuute/-tee menee kuurina kaks-kolme kertaa vuodessa koska rauta, mun veriarvoilla ihan kannattava homma ja vaikuttaa jaksamiseenkin ihan selvästi. Kärsimyskukkauutetta löytyy, kuulemma toisilla auttaa masennukseen, mä en oo koskaan jaksanut käyttää sitä montaa päivää putkeen niin en sano mitään. Sit mulla on joku rauhoittava uute, en nyt muista mitä kaikkea siinä on kun on ihan ostettu, yleensä teen kaikki itse, mutta ainakin kanervaa siinä on. En taas tiedä onko lumevaikutusta vai toimiiko se oikeasti, mutta nukkumiseen ainakin auttaa ja jollain tasolla ehkä jännitykseenkin, vaikkei minnekään rauhoittavien tasolle pääse todellakaan.

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Pe 06 Heinä 2018, 11:12

Onko kalanmaksaöljy vitamiini vai luontaistuote? En tiedä mutta joka aamu sitä tulee otettua. Ja jos meinaa olla depis niin sitte jonku aikaa (huom jonku aikaa eli en tiedä miten se toimisi pitkällä aika välillä enkä tiedä kauanko sitä saisi edes käyttää yhteen menoon) otan mäkikuismatippoja. Ne oikeesti piristää mieltä ja poistaa masennusta. Toimii ainaki mulla. Tosin yöunia ne vähän huonontaa ja muutenki meinaa mennä ylikierroksille kun niitä tippoja suuhunsa tiputtelee mutta noin niinku ensiapuna on ookoo kamaa jos tuntee että nyt painaa depis päälle ja kovaa. Sitäkään en tiedä miten ne toimii jos syö samaan aikaa jotain muuta luontaistuotetta/ lääkettä. Mut sivuvaikutuksia niistä ei oo mulle ainakaan muita tullu ku et yöunia ne pätkii ja unentarve vähenee. Vuoden verran se pikkuputeli mulla kesti. Enkä montaa viikkoa ikinä putkeen sitä syöny.

MinnieM

ViestiKirjoittaja MinnieM » Ma 06 Elo 2018, 20:52

Neurobion Forte-nimistä B-vitamiinivalmistetta käytän psyykkisiin PMS/PMDD-oireisiin. Tärkein siinä on B6-vitamiini.
Ja hyvin auttaa. Olin useita kuukausia ilman ja paha psyykkinen PMDD-oireilu alkoi uudelleen.
PMDD on PMS:n vaikeampi muoto ja siinä painottuvat psyykkiset oireet.
Mit Humor weiter.

Palaa sivulle “Elämäntavat”