HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Mielialalääkkeiden sivuvaikutukset

SSRI- ja SNRI-lääkkeet, trisykliset masennuslääkkeet, bentsodiatsepiinit, beetasalpaajat, MAO-estäjät, psykoosilääkkeet, lääkkeiden sivuvaikutukset ym.
Vieras

Mielialalääkkeiden sivuvaikutukset

ViestiKirjoittaja Vieras » To 13 Loka 2016, 18:43

- Millaisia sivuvaikutuksia sinulle on tullut mielialalääkkeistä?
- Mistä lääkkeestä ne tulivat?
- Kuinka pian ne alkoivat?
- Menivätkö ohi ajan kanssa vai pitikö lääkitys lopettaa tai vaihtaa toiseen?

arpinen

Re: Mielialalääkkeiden sivuvaikutukset

ViestiKirjoittaja arpinen » Ti 18 Loka 2016, 18:06

Venlafaxin lihotti lähemmäs 30 kiloa alle vuodessa ja jo valmiiksi ylipainoiselle nuorelle se oli aika helvetin kova paikka. En vain itse osannut aluksi yhdistää lihomistani siihen lääkkeeseen, eikä osannut kukaan muukaan (tai sitten kukaan vaan ei välittänyt tarpeeksi sanoakseen), joten lääke lopetettiin vasta kun todettiin ettei se muutenkaan antanut suurta hyötyä. Sen jälkeen kun paino on alkanut hitaasti tippumaan ja olo on parantunut nykyisen lääkkeen myötä on ymmärtänyt että ei ollutkaan oma vika kokonaan että sitä painoa kertyi niin paljon ja nopeasti, kun olin siihen asti vain syyttänyt itseäni.
Failed as humans,
turned into ash one by one
and scattered beautifully.

tunnevammainen

ViestiKirjoittaja tunnevammainen » Ke 19 Loka 2016, 3:34

Seroquel prolong lihotti vuoden aikana n. 40kg. Olin aikasemmin ollu ylipainonen, just ku olin (viimeinkin) parin kilon päässä normaalipainosta, ni määrättiin hirviölääke. Lopetin sitte sanomalla laitoksessa että mä en sitä lääkettä enää syö. Kummasti painon nouseminen pysähty.

Lito aiheutti kilpirauhasen vajaatoimintaa ja siihen määrättiin kilpirauhaslääke. Lopetin litonki omin luvin ja kilpirauhaslääkkeen siinä samalla.

Lamictal aiheutti/aiheuttaa huimausta. Lopetin yllättäen omin luvin, mut oon nyt viikon verran yrittäny taas ottaa sitä muutaman kuukauden taon jälkeen mut ei, heittää päässä.. Kai se on kestettävä jos haluu päivisin edes jotaki tehä eikä vaan maata sängyssä ja välillä käydä pihassa.
Pessimisti ei pety.

Deadline

ViestiKirjoittaja Deadline » Ti 01 Marras 2016, 19:50

Sertralinista tuli aluksi hirveetä haukottelua. Minuutin välein sellanen haukotus et tuntu leukojen repeevän. Se meni kyl onneks parissa viikossa ohi. Sit pidemmän käytön jälkeen alko tunteet latistua. En ees tajunnu sitä ennenkun lopetin lääkkeen. Tuli unohdettuja tunne-elämyksiä paljonkin lopetuksen jälkeen.
Mirtazapinista päivä väsymystä. Välillä sekotan unen ja todellisuuden esim. Nään unta että puhun henkilön x kanssa -> aamulla en tiiä olenko puhunut x:n kanssa vai en.
Ja illalla kun otan lääkkeen niin en aina muista mitä mies on sanonut mulle. Ja siitä on myös tullut unissaan puhumista ja ku nukun niin mätkytän suuta jännästi.

Piip

ViestiKirjoittaja Piip » To 03 Marras 2016, 19:55

Sepram- melkein jatkuva migreeni , Voxra- ihottuma , Venlafaxin 150 mg -unettomuus , siitä 75 mg ok ja 37,5 mg eipä juuri sivuvaikutuksia.

Kupariperhonen

ViestiKirjoittaja Kupariperhonen » Pe 04 Marras 2016, 15:03

Mulla aloitettiin muutama päivä sitten masennuksen ja ahdistuksen hoidoksi escitalopram ja tarvittaessa illalla ketipinor, ja näitä ennenhän en ole mielialalääkkeitä syönyt. Vaikka tiedän, että aloitusoireet voi olla monimuotoiset niin mua silti häiritsee kun mulla on koko ajan ihan samanlainen olo kuin silloin, jos ei ole syönyt moneen tuntiin - siis vähän niinkuin olisi koko ajan matala verensokeri. Muuten ei ole ainakaan vielä tullut mitään erityisiä muita oireita, lievää pahoinvointia ehkä.

BiPoBorder

ViestiKirjoittaja BiPoBorder » La 05 Marras 2016, 12:22

Mun ensimmäinen mielialalääke oli Cymbalta joka sittemmin vaihdettiin Duloxetin nimiseen, mutta siis saman vaikuttavan aineen omaavaan lääkkeeseen. Ensimmäiset pari päivä Cymbaltan aloituksen jälkeen oli jatkuva huonovointisuus päällä, sitten se helpotti. Annostus oli alussa 30 mg ja myöhemmässä vaiheessa 90 mg. Paino nousi 28 kg noin kolmen kuukauden aikana, jonka jälkeen lääkärin määräyksestä lääke lopetettiin kuin seinään kertaheitosta. Siitä seuras viikon kestänyt vieroitusoirehelvetti hallusinaatioineen kaikkineen.

Tilalle vaihdettiin Voxra 300 mg annostuksella. Paino nousi edelleen, muita sivuvaikutuksia ei ollut. Voxra vaihdettiin myöhemmin pois, kun saatiin selville että olen kaksisuuntainen. Se pahensi maniajaksoja aika tavalla.

Nyt on Absenor 1200 mg annostuksella sekä lisäksi Ketipinor 25 mg. Absenor vei alussa seksuaalisen toimintakyvyn ihan täysin, sittemmin se kyllä on palautunut. Ketipinorin aloituksen jälkeen paino on taas noussut räjähdysmäisesti. Muita sivuvaikutuksia en ole huomannut.
"I think you just forgot to tell me why
Why I was fading out again
Why my mask of sanity was slipping off again, my friend
Beware of hatred when your time stands still"

Palaa sivulle “Lääkkeet”