HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Bentsot (bentsodiatsepiinit)

SSRI- ja SNRI-lääkkeet, trisykliset masennuslääkkeet, bentsodiatsepiinit, beetasalpaajat, MAO-estäjät, psykoosilääkkeet, lääkkeiden sivuvaikutukset ym.
Vieras

Bentsot (bentsodiatsepiinit)

ViestiKirjoittaja Vieras » Ke 28 Syys 2016, 18:03

Kokemuksia bentsojen käytöstä.

- Mihin vaivaan käytit niitä?
- Oliko niistä hyötyä?
- Kuinka pitkän aikaa käytit?
- Aiheuttiko riippuvuutta?
- Tuliko muita haittavaikutuksia?

someo559

Re: Bentsot (bentsodiatsepiinit)

ViestiKirjoittaja someo559 » To 29 Syys 2016, 8:27

Itse käytän temestaa. Vastaan nyt suoraan noihin kysymyksiin.

Ahdistukseen, ärtyneisyyteen ja sosiaaliseen jännittämiseen. Nykyään en enää käytä sosiaaliseen jännittämiseen, koska siihen on Propral.

- Oliko niistä hyötyä

Oli ja on edelleen, merkittävää hyötyä. En tiedä pärjäisinkö ilman.

Nyt olen käyttänyt reilun vuoden, siitä reilu puoli vuotta säännöllisenä (alussa meni tarvittavana ja nyt menee tarvittavana, sen jälkeen kun Leponex aloitettiin) ja muun ajan tarvittavana ehkä keskimäärin 2-3 kertaa viikossa.

Kyllä. Jäin koukkuun kun osastolla muutettiin temesta säännölliseksi 3krt päivässä. Siitä annos nousi 3-5 päivässä. Toisaalta jäin koukkuun ehkä enemmän siksi, että oli niin paha olo, ja temesta auttoi siihen. Kun se oltiin kerran aloitettu, ei sitä entistä pahoinvointia enää kestänyt. Mutta kun Leponex aloitettiin ahdistus väheni ja pääsin eroon säännöllisestä temestasta, ja nyt se menee taas tarvittavana. Olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen, koska nyt teho on yhdellä tabletilla ehkä kaksinkertainen verrattuna siihen kun käytin säännöllisesti. Temesta kyllä nimittäin menettää tehoaan säännöllisessä käytössä, mutta se teho onneksi tulee takaisin kun lopettaa säännöllisen käytön.

Ei ole tullut Temestan kanssa. Olen kyllä osastolla saanut myös Tenoxia, mikä minulla 20mg annoksella kyllä väsyttää vielä pitkälle aamupäivään. Mutta ainakin uni tulee jos sitä käyttää.
Diagnoosi: skitsoaffektiivinen häiriö

Aquamarine

ViestiKirjoittaja Aquamarine » Ma 03 Loka 2016, 0:12

Käytän Opamoxia

Eniten vaikeimpiin ahdistuksiin ja "itsetuhokohtauksiin" (jolloin tulee todella voimakas halu satuttaa itseäni/kuolla ja pelkään et teen oikeasti jotain harkitsematonta näiden "kohtausten" aikana), tiettyjen tilanteiden aiheuttamaan jännitykseen joskus

- Oliko niistä hyötyä?
On ollut hyötyä. Ahdistus menee joskus niin yli, et en tiedä, miten oisin pärjänny ilman.

Nyt kohta vuoden oon käyttäny tarvittaessa. Jossain kohtaa oli vähän aikaa säännöllisenä 3xpäivässä, mut kieltäydyin siitä, koska en halua jäädä koukkuun.

Ei. Tiesin jo ennen kuin alotin, et en niihin koukkuun jää. En oo sellanen, et ottaisin niitä aina kun vähänkin ahdistaa (mitä näki osastolla usein joillakin), vaan käyn ensin läpi kaikkia muita ahdistuksenhallintakeinoja. Et vaan sit, jos muu ei auta.

Eipä oo mitään ihmeitä tullut
Toistuvan masennuksen vaikea masennusjakso
Ahdistuneisuushäiriö
Traumaperäinen stressihäiriö
epäily: Dissosiaatiohäiriö

Vivrei

ViestiKirjoittaja Vivrei » Su 23 Loka 2016, 23:08

Ahdistukseen, apuna silloin kun ei päässyt esim. kauppaan ilman paniikkikohtausta, usein jos teki mieli itsetuhoilla... Lääkärin luvalla joskus parin viikon pätkänä myös nukkumiseen, sanoi että bentsokoukku on parempi vaihtoehto kuin se, ettei nuku.

- Oliko niistä hyötyä?
Oli, paljonkin. En varmaan olisi tässä ilman bentsoja

Kaksi-kolme vuotta

Ei. Toki en käyttänyt päivittäin kuin tuon yhden parin viikon pätkän, muutoin pyrin olemaan ilman aina kuin mahdollista. Otin ehkä 1-6 kuukaudessa keskimäärin, muuten kärvistelin ilman. Pahimmissa tilanteissa vaan pamit naamaan.

Ei mitään. Musta ei edes lääkäri huomannut, että olin pamien vaikutuksen alaisena polilla. Olisin hyvin uskaltanut hypätä vaikka auton rattiin heti ottamisen jälkeen, kun ei tosiaan mulla hidastanut tms. yhtään, ainoastaan rauhoitti.

PsychoWarrior

Kysymyksiä bentsodiapiineista

ViestiKirjoittaja PsychoWarrior » Pe 16 Joulu 2016, 7:48

Hei, minulla oisi hieman kysyttävää bentsoista.
Itselläni on siis reseptillä Opamox 15mg(Ahdistukseen tarvittaessa) sekä Tenox 20mg (unettomuuteen tarvittaessa),mutta
lääkärini ei enää suostu kirjoittamaan minulle tenoxia(Ainoa lääke joka on auttanut univaikeuksiin),eikä hän perustele syytä kunnolla.
Tiedän että yleinen käytäntö on bentsodiapiinien kohdalla se että niitä ei tulisi käyttää kuin 1-8viikkoa,mutta miksi muille ihmisille uusitaan resepti koko ajan? Harmittaa suuresti tämä lääkärin tempaus, mutta luulisin että hän ei suostu sen takia määräämän sitä enään koska luule että väärinkäyttäisin lääkkeitäni(Olen käyttänyt huumeita nuorempana,lukee myös potilastiedoissa).

Ja opamoxia en saa ottaa joka päivä(riippuvuuden syntymisen estämiseksi ilmeisesti..),vaikka ahdistuneisuuskohtaukset ovat välillä rajuja ja niitä saattaa tulla päivittäin,en pärjää tämän takia opiskelussa/töiden teossa ollenkaan kun katson vain kuumeisesti kelloa milloin pääsisin lähtemään ahdistavista tilanteista...mielummin olisin riippuvainen loppu elämäni rauhoittavista että pystyisin elämään normaalisti, kuin olisin ilman ja elämä olisi jatkuvaa selviytymistä.

Kiitoksia vastauksista etukäteen!

someo559

Re: Kysymyksiä bentsodiapiineista

ViestiKirjoittaja someo559 » Su 01 Tammi 2017, 17:48

PsychoWarrior kirjoitti:Hei, minulla oisi hieman kysyttävää bentsoista.
Itselläni on siis reseptillä Opamox 15mg(Ahdistukseen tarvittaessa) sekä Tenox 20mg (unettomuuteen tarvittaessa),mutta
lääkärini ei enää suostu kirjoittamaan minulle tenoxia(Ainoa lääke joka on auttanut univaikeuksiin),eikä hän perustele syytä kunnolla.
Tiedän että yleinen käytäntö on bentsodiapiinien kohdalla se että niitä ei tulisi käyttää kuin 1-8viikkoa,mutta miksi muille ihmisille uusitaan resepti koko ajan? Harmittaa suuresti tämä lääkärin tempaus, mutta luulisin että hän ei suostu sen takia määräämän sitä enään koska luule että väärinkäyttäisin lääkkeitäni(Olen käyttänyt huumeita nuorempana,lukee myös potilastiedoissa).

Ja opamoxia en saa ottaa joka päivä(riippuvuuden syntymisen estämiseksi ilmeisesti..),vaikka ahdistuneisuuskohtaukset ovat välillä rajuja ja niitä saattaa tulla päivittäin,en pärjää tämän takia opiskelussa/töiden teossa ollenkaan kun katson vain kuumeisesti kelloa milloin pääsisin lähtemään ahdistavista tilanteista...mielummin olisin riippuvainen loppu elämäni rauhoittavista että pystyisin elämään normaalisti, kuin olisin ilman ja elämä olisi jatkuvaa selviytymistä.

Kiitoksia vastauksista etukäteen!

Kokemukseni on, että bentsoja ei erityisemmin määrätä niille, joilla on mitään päihdeongelmaa ollut koskaan. Yleensäkin pyritään välttämään niiden säännöllistä käyttöä ellei se ole täysin välttämätöntä. Lähinnä niitä muutenkin määrätään osastolla. Bentsojen kanssa ollaan ehkä vähän liiankin varovaisia.
Diagnoosi: skitsoaffektiivinen häiriö

Ragda

ViestiKirjoittaja Ragda » Ti 07 Maalis 2017, 0:39

Tää kyllä on aina ihmetyttänyt mua. Oon niin paljon kuullut ja nähnyt, ettei bentsoja oikein haluta määrätä, vaikka ovat tehokkaita. Toki se riippuvuus riski on suuri, mutta vastaavia lääkkeitä ei vain ole. Mää henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että riippuvuus on yksi syy, mutta toinen suuri syy on se, että bentsot ovat halpoja lääkkeitä. Täytyyhän lääkeyhtiöiden tienata. Ja esim. Suomessa, ( mikä on tosi per####tä) lääkkeiden haittavaikutuksista, hyödyistä ja tehoista kertovat lääkäreille nimenomaan lääkeyhtiöt! Tästä voidaan laskea 1+1=2
No, tämä sitten vain minun henk.koht. Mielipide.

Mulla on päihde tausta, ja jossakin vaiheessa kaksoisdiagnoosi. Eli mt- sekä alkoholisti dg. Nykyään tippunut pois papereista tuo alko dg. Mutta, mulla ei ole koskaan ollut ongelmaa saada uusittu bentso reseptiä, jopa pyynnöstäni annosta nostettiin. Ja lisäksi sain tenoxit reseptillä. ( mitä en ole vuosiin edes tarvinnut) pahimmillaan osastolla meni temestaa 6 mg / vrk. Ja se saatiin purettua pois. En ymmärrä tätä ihme systeemiä että bentsojen määrääminen on niin hankalaa. Omalla kohdalla toki tilanteeseeni olen kiitollinen ja tyytyväinen, mutta harmittaa muiden puolesta, sillä tiedän kuinka hyvä lääke on ahdistuksiin ja ennakoitavissa olevaan paniikki kohtaukseen. Ihte käytän Diapamia 10 mg juurikin paniikkikohtausten estoon. Tenoxeja ei onneksi joka ilta tarvihe ottaa. Tuntuu että lääkärit nykyään mieluummin määrää pieniannoksisina neuroleptejä (ketipinor) nukkumiseen ja ahdistukseen kuin bentsoja.
Dg: Sekamuotoinen Skitsoaffektiivinen häiriö.
-Haasteet on tehty voitettaviksi-

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » To 23 Elo 2018, 13:50

Vieras kirjoitti:Kokemuksia bentsojen käytöstä.

- Oliko niistä hyötyä?

- Unettomuuteen. Yks psykiatri (Antti Mattila) määräs niitä aikoinaan mulle ahdistukseen tarvittaessa mutta koska en kokenut olevani ahdistunut (vaikka olinkin, en vaan tunnistanut sitä silloin) niin en kyseiseen vaivaan niitä käyttäny. Otin Opamoxia joskus illalla ennenku menin nukkuun. Ja nukuin seuraavan päivänki suurimmilta osin. Tuhtia tavaraa! Antti määräs unettomuuteen Mirtazapinia koska mä olin sen mielestä masentunutkin vaikka en taaskaan omasta mielestä ollut vaikka siis oikeesti olinkin. Hm Jännä kun ei kaupannu Ketipinoria. Sitä ne lääkärit yleensä tykkää määrätä univaikeuksiin. Vaikka en mä Ketipinoria suostuisi syömään. Enkä Mirtatzapiniakaan.

- Joo oli. Rauhoitti oloa ja silleen. Sai nukuttua.

- Ehkä pari viikkoa mut niin etten edes joka ilta ottanu. Tietenkään. Kuvitteleeko joku muka että multa onnistuis säännöllinen lääkkeenotto?

- No ei jääny addiktiota. Miksi jäisi koukkuun pää pumpulissa- väsyttää- olotilaan. Mä kyllä kysyin Antilta et eiks Opamoxi oo jotain riippuvaa aiheuttavaa kamaa. Se sanoi et tuskin sun kohdalla käy niin..

- Ei tullu sivuvaikutuksia ihme kyllä. Vaikka ei kai se mikään ihme toisaalta, koska betsot ei oo leptejä tai muita mielialalääkkeitä.

Sitte kysymys: Jos osti purkillisen Opamoxia (olikohan siinä 30 tabua semmosta 15 mg vahvuista) joskus vuosia sitte ja vaikka kolmen vuoden kuluttua yhtäkkiä elokuussa 2021 ei saakkaan nukuttua pariin viikkoon niin voiko niitä vanhoja nappeja vielä ottaa? Jos ei huvita mennä psykiatrilta uutta pyytään. Antti varmaan kirjoittas Opamox reseptin mutta oletettavasti silloin on joku muu lekuri joka ehdottaa Ketipinoria joten turha käydä siellä sitten. Että toimiikohan ne edes heikosti vuosien jälkeen? Kokemuksia kellään?

EAP

ViestiKirjoittaja EAP » Ke 29 Elo 2018, 1:13

Vieras kirjoitti:Kokemuksia bentsojen käytöstä.

- Oliko niistä hyötyä?

-Käytän yhä jos on jotain erikoista menoa sukujuhlia jne..
-Kyllä ne jännitystä poistaa
- Uusin pami reseptin n 2kk välein
-Palaan siihen myöhemmin
-Sama kun äsken

Eli kun määrätään pameja niin syön sen 30 kpl ihan vaan tylsyyteen kyllä sen tunnustan en niitä yleensä mihinkään tarvi..Ja kun rauhoittavia ottaa jokseenkin säännölllisesti vaikka pari viikkoa niin sitä ihminen tulee helvetin hermostuneeksi ja ärtyisäksi..Oikeestaan kaikki vituttaa.. Noh enhän mä oikeestaan noita lääkkeitä edes tarvi syön vaan niitä huvikseen.. Onhan se varmaan tuomittavaa mutta otan vaihtelua oloihin 2 kk välein eikai se niin pahasta ole :mrgreen:

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Ke 29 Elo 2018, 6:57

EAP kirjoitti:Onhan se varmaan tuomittavaa mutta otan vaihtelua oloihin 2 kk välein eikai se niin pahasta ole :mrgreen:
[/quote]

Ei tällä foorumilla tuomita ketään.

Tuo oliski muuten hyvä keino kestää päivä sukujuhlissa.. :D

Palaa sivulle “Lääkkeet”