HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Kokemuksia beetasalpaajista

SSRI- ja SNRI-lääkkeet, trisykliset masennuslääkkeet, bentsodiatsepiinit, beetasalpaajat, MAO-estäjät, psykoosilääkkeet, lääkkeiden sivuvaikutukset ym.
Vieras

Kokemuksia beetasalpaajista

ViestiKirjoittaja Vieras » Ke 28 Syys 2016, 17:58

Oletko käyttänyt beetasalpaajia?

- Mihin vaivaan käytit niitä?
- Oliko niistä hyötyä?
- Kuinka pitkän aikaa käytit?
- Tuliko mitään haittavaikutuksia?

haitula

Re: Kokemuksia beetasalpaajista

ViestiKirjoittaja haitula » Ke 28 Syys 2016, 18:11

Minä sain neurologilta migreenin estoon Bisosprolol-nimisen betan. Määrättiin annoksella 5 mg, mutta siitä tuli jotenkin ihan outo olo, en osaa sitä selittää. Ajattelin että johtui siitä kun minulla on luonnostaan aika alhainen verenpaine, niin tuo sitten pahensi sitä. Annoksella 2,5 mg sitä sitten pistelin aikani, mutta lopulta olin sitä mieltä että ei se migreeniin auta, ja kun on listalla myös vaikeuttamassa Raynaudin oiretta (joka minulla ilmeisesti on, mutta todella lievänä), niin lopetin sen kokonaan.

Toinen beta, Propral, minulle annettiin tukemaan Oxaminia hammaslääkärikäynneillä. Nämä siis että uskalsin edes mennä hammaslekuriin... Propralin tarkoitus on pitää syke kuosissa ettei sydämen hermotykytyksen takia pelkotila pahentuisi. En oikein tiedä auttaako ne vai ei, mutta popsin pillerit kuiteskin aina ennen sinne menoa. Joskus olen ihan pilvessä, joskus tuntuu että lääkkeet ei vaikuta mitään.

someo559

ViestiKirjoittaja someo559 » To 29 Syys 2016, 8:14

Mulla on Propral tarvittavana sosiaaliseen jännittämiseen. Käytän pari kertaa viikossa. Toimii mainiosti, koska lähinnä pelkään sitä että jännitys näkyy ulospäin, joten pysyn rauhallisena kun tiedän että Propral estää sen. Mulla myös toimii Propral ihan pienellä annoksella eli 10mg, 20mg saisin kyllä ottaa mutta en sen enempää, koska on matala verenpaine.

Joskus myös käytän Proralia rauhoittumista auttamaan tai migreenin ehkäisyyn, jos on esim. tullut tehtyä liikaa töitä. Auttaa noihinkin jonkun verran.

Ekalla kerralla kun otin paheni astmaoireet, mutta myöhemmin ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia tolla annoksella.
Diagnoosi: skitsoaffektiivinen häiriö

Piip

ViestiKirjoittaja Piip » Su 23 Loka 2016, 15:38

Metoprolol migreeninestoon, poistaa samalla myös jännityksen. Astmaatikkona tuo taisi olla ainoa soveltuva beetasalpaaja meikäläiselle.

wendigo

ViestiKirjoittaja wendigo » Su 23 Loka 2016, 16:14

Käytin Bisoprolol 2,5 mg sydämen rytmihäiriöihin ( syke nousi välillä 160:een). Sykkeen nousu oli taas Seroquelin sivuvaikutus. Jouduin lopettamaan Seroquelin mutta jatkoin Bisoprololin käyttöä vielä vuoden silloin tällöin. Sykkeen nousu ei ollut säännöllistä. Mulle Bisoprolol sopi hyvin, en huomannut minkäänlaisia sivuoireita. Nyt syke on taas pysynyt normaalissa ja enkä tarvitse enää Bisoprololia :)

Palaa sivulle “Lääkkeet”