HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Uudet tutkimustiedot psyykenlääkkeistä

SSRI- ja SNRI-lääkkeet, trisykliset masennuslääkkeet, bentsodiatsepiinit, beetasalpaajat, MAO-estäjät, psykoosilääkkeet, lääkkeiden sivuvaikutukset ym.
Kuulilja

Uudet tutkimustiedot psyykenlääkkeistä

ViestiKirjoittaja Kuulilja » Ti 15 Elo 2017, 16:22

Hei, onko täällä tiedossa uusimmat tiedot tutkimuksista psyykenlääkkeistä?

Muutama ihan uunituore tutkimus on tehty. Wikipediassa esim. "Skitsofrenian hoito" löytyy uusia juttuja ihan 3kk sitten päivitetty.

Englanniksi myös löytyy ihan googlasin antipsychotics ja memory loss kun huomasin että risperdonin haittavaikutuksiin oli jonnekin jo lisätty muistin huonontuminen josta me olemme lääkärini kanssa tapelleet. Esim. https://www.theguardian.com/commentisfr ... ipsychotic
Muitakin löytyy hyviä, myös mieliala lääkkeistä.

Teimme lääkärini kanssa lääkkeiden tiputus suunitelman ja olen viimeisen vuoden aikana vihdoin onnistunut lopettamaan lääkitykseni kokonaan. Minulla lääkkeiden käytöstä aiheutui monen laista ahdistusta, jotka olivatkin viimeisen eläkehakemukseni suurin työkyvyttömyystekijä. Ahdistuksen määrä on palautunut noin lääkkeitä ja psykooseja edeltävälle tasolle, eli murto-osaan viimevuotisista. Myös unensaanti ja herääminen on helpottanut huomattavasti. Haittavaikutuksena on että psykoosioireilu on lisääntynyt. Lääkkeiden latistamat tunteet ovat heränneet ja ovat intensiivisiä ja ailahtelevia, mutta nyt tunne-elämä on jo vähän tasaantunut. Tunne elämän herkkyyteen pitää kuitenkin ehdottomasti totutella, koska tämä on niin erilaista. Näistä huolimatta koen vointini nyt paremmaksi kuin aiemmin. En ole kuitenkaan nyt ollut esimerkiksi joutumassa sairaalaan. Lukukauden olin koulussa, vaikka poissaoloja tuli koulusta jonkin verran, sain kuitenkin hyvin kaikki suoritettua. Kesän olin kesälomalla. Aiemmin, vaikka lääkitys oli suuri, niin esim kotipsykiatria kävi jonkin aikaa luonani ja olin poissa koulusta hetken.

Huomioi kuitenkin, että tein lääkärin kanssa yhdessä suunitelman ja olin avoin aloittamaan lääkityksen uudestaan mikäli tilanne sitä vaatisi, ei koskaan yksin. Olen myös ollut useita vuosia jo lääkärille mahdollisimman rehellinen ja avoin tunteistani, ajatuksistani ja oireistani ja minulla on ollut hyvä sairauden tunto.

EAP

Re: Uudet tutkimustiedot psyykenlääkkeistä

ViestiKirjoittaja EAP » To 18 Loka 2018, 20:01

Joo neuroleptejähän syödään siksi että ne pitää psykootisuuden pois esim skitsofreniassa...Ja näin mulle on käynnyt..Ei ne muihin oireisiin vaikuta..

Ja mitä tulee tohon linkkiin minkä Freni pisti niin noita tutkimuksihan on puolesta ja vastaan ja tämä Tapio Gauffin oli lääkevastaisena löytänyt paljon ns. tutkimuksia lääkeitä vastaan..Aika vastuuntunnotonta hommaa kun kuitenkin tiedetään että vaan neuroleptit pitää psykoosioireet pois skitsofreniassa.. Tiedä mikä dg tällä Tapiolla oli tuskin skitsofrenia kuitenkaan...

Sitä mieltä kuitenkin olen että lääkkeitä määrätään liikaa joka vaivaa esim unettomuuteen ketipinoria jne..

Jokainenhan se tekee ratkaisunsa syökö lääkkeitä itse syön ja voin hyvin...Ei kiiinnosta olla psykootinen ja masentunut ja ahdistunut mitä olisin ilman lääkitystä..

Freni

Re: Uudet tutkimustiedot psyykenlääkkeistä

ViestiKirjoittaja Freni » Eilen, 8:06

^Joo, itseasiassa Tapio Gauffinilla oli (vai onko vieläkin?) diagnoosina skitsofrenia. Hm Tapiolla on oma näkemys asiasta, ja se oli sellaisia tutkimustuloksia löytänyt kyseisistä lääkkeistä väittämiensä tueksi. Netissä aika monet kirjoittaa omiin kokemuksiinsa ja löytämäänsä tietoon pohjaten asioita, vaarana tietysti on aina se, että jotkut saattaa pitää kaikkea lukemaansa absoluuttisena totuunena, mutta mä luulen että suurin osa suhtautuu kummiskin nettikirjoituksiin tietyllä tavalla kriittisesti. Mietin että olisiko jossakin toisentyyppisiä tuloksia? Ja jos on niin missä? Koska ketjun otsikkona oli uudet tutkimustulokset, vai oliko ne tutkimustiedot, niin tietäiskö joku minkä linkin takaa niitä löytyisi? Joku oli tehny lääkärikoulun päättötyön tai mitä niitä nyt on niitä raportteja mitä ne siellä rustaa, just skitsofrenian lääkehoitoon liittyen, mutta nyt en kyllä muista millään sen ihmisen sukunimeä niin en löydä kyseistä julkaisua..Laitan sen tänne jahka muistan.

Palaa sivulle “Lääkkeet”