HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Brintellix-kokemuksia

SSRI- ja SNRI-lääkkeet, trisykliset masennuslääkkeet, bentsodiatsepiinit, beetasalpaajat, MAO-estäjät, psykoosilääkkeet, lääkkeiden sivuvaikutukset ym.
TuulaV1

Brintellix-kokemuksia

ViestiKirjoittaja TuulaV1 » La 22 Loka 2016, 18:09

Onko kokemuksia uudesta Brintellix-lääkkeestä? Venlafaxin vaihdettiin Brintellixiin, koska Venlafaxinin teho hävisi isommillakin annoksilla vähitellen kuuden vuoden aikana. Kaksi viikkoa takana ja 10 mg noin viikon ajan. Venlaan verrattuna ahdistaa enemmän, mutta mieliala ei ole enää niin apea. Olen myös jaksavampi ja virkeämpi, mutta myös rauhattomampi, vaikka rinnalla kulkee Lamictal 100 mg määrittelemättömän ja lievän kaksisuuntaisen mielialahäiriön lisäksi. En kaipaa Venlan aiheuttamaa tunteettomuutta, mutta mielialavaihtelut pelottavat. Olen itkenyt varmaan enemmän kuin vuosiin. Hyvä merkki ehkä tämäkin.

haitula

Re: Brintellix-kokemuksia

ViestiKirjoittaja haitula » Su 23 Loka 2016, 5:05

Minulla oli Brintellix jonkin aikaa alkuvuodesta Cymbaltan rinnalla, vahvistamaan Cymbaltan tehoa kun se ei oikein ollut riittävä. Juu, noita kahta ei periaatteessa saisi syödä yhtäaikaa, mutta Cymbalta-annokseni on vain 60 mg (en kestä isompaa annosta sivuoireiden takia) ja Brintellixiäkin muistaakseni vain 5 mg. Tämä oli tarkkaan harkittu ja tiedostettu kokeilu.

En enää muista oikein tarkkaan, miten homma eteni, mutta ensi alkuun en huomannut mitään eroa asioihin. Sitten jossain vaiheessa tuli semmoinen melkein euforinen olo, ikäänkuin lievä hypomania. Juttukaveri oli kuitenkin sitä mieltä, että se tuli niin pitkän ajan kuluttua aloituksesta (oliskohan ollut reilu kuukausi/pari kuukautta...?) että ei johtunut Brintellixistä. No, se olo kuolikin pois sitten jonkun ajan kuluttua. Muistaakseni kolmen-neljän kuukauden jälkeen sitten lopetin Brintellixin, kun tuntui ettei se mitään vaikuta ja rahat oli lopussa. Lopettaminen (ilman vieroitusta, suoraan seinään) ei aiheuttanut mitään viekkareita.

Psykiatri oli huolissaan kun kuuli lopettamisestani, mutta huojentui sitten kun sai kuulla että jatkan kuitenkin Cymbaltaa. Luuli ilmeisesti että olen kaikki lääkkeet heivaamassa. Jätti minulle Brintellix-reseptin voimaan, että voin aloittaa sen uudestaan jos siltä tuntuu. No ei ole tuntunut, mutta apteekissa saan joka kerta selittää kun siellä on Brintellix ja Cymbalta molemmat listalla :mrgreen:

Cymbaltaa olen minäkin miettinyt, että onko se menettänyt tehoaan, ja tuota tunteettomuutta, "puutunutta oloa" mietin usein, että olisko elämä mukavampaa ilman tuota lääkettä. Sillä kuitenkin ilmeisesti on minulle aika hyvä kipuvaste, ja sen takia en oikein uskalla sitä lopettaa. Plus, että noita mielialalääkkeitäkin on kokeiltu niin pitkä rivi, että mitä sitten löytyisi sitä puolta hoitamaan, kun mielialaongelmat on minulla ilmeisesti erittäin kroonisia.

Ja sitten ajattelen sen niin, että perheen on mukavampaa elää minun kanssani kun on Cymbalta-puudutus päällä, en sitten saa normi raivareitani ollenkaan :roll:

Miten sulla Venlan tehohävikki ilmeni? Minun psykiatrini väittää, etteivät nuo lääkkeet menetä tehoaan?

mangusti

ViestiKirjoittaja mangusti » La 29 Loka 2016, 23:35

Täällä kanssa yksi, joka syönyt venlafaxiinia 7 vuotta. Maksimiannoksen tehot on välillä kadonneet, kun nää masennuskaudet on nyt sitten kuitenkin uusineet välillä. Mutta jos vähennän niin olo on vielä huonompi. Kokeiltu myös voxraa ja brintellixiä rinnalla. Kummastakin oli vähän apua, mutta toisessa teho lopahti maksimiannoksella jo kuukauden jälkeen. Ja toinen, en muista kumpi tehosi myös, mutta aiheutti niin kovaa pahoinvointia, joka ei lähtenyt millään pois. Piti sitten lopettaa sekin lääke :/

Mestari Kush

ViestiKirjoittaja Mestari Kush » Pe 03 Maalis 2017, 4:42

Minulle määrättiin Brintellix 10mg masennuskaudella ennen kaksisuuntaisen toteamista. Auttoikin ihan mainiosti ja pääsin pahimmasta ahdistuksesta sen avulla siihen asti että pääsin psykiatriselle. Nyt kun bipo on todettu määrättiin rinnalle Lito 600mg ja tästäkään ei nyt ole valittamista mutta nyt on uutena ilmiönä Brintellix muuttanut olemustaan. Aamulla kun otan lääkkeen alkaa euforiset tunteet, vivahde hyperseksuaalisuutta ja ihmeellinen penkominen. Ensimmäiset pari tuntia lääkkeen otosta meno on miltei kuin ekstaasinousuissa sähläisi ja olo jokseenkin levoton. Rauhoittuu kyllä päivän mittaan ja viimeistään illalla Lito väsyttää sen verran että olo on entistä sameampi.

Kuuluuko tuollaiset euforia-aallot Brintellixiin ajan kanssa vai reagoiko se jotenkin litiumin kanssa? Puhelinaika lääkärin kanssa onneksi kohta.
Lost my mood ring today. Not sure how I feel about it

Outolintu16

ViestiKirjoittaja Outolintu16 » Ma 13 Elo 2018, 10:39

mulle vaihdettiin mirtazapiinin tilalle pari viikkoa sitten brintellix. söin viikon ja hypomania tuli.
All I want to do
is be more like me
and less like you

F32.2

Palaa sivulle “Lääkkeet”