HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Itsetunto ja mielenterveysongelmat

Yleistä keskustelua kaikesta mielenterveysongelmiin liittyvästä. Tänne myös keskustelut sairauksista, joilla ei ole vielä omaa aluetta.
Vieras

Itsetunto ja mielenterveysongelmat

ViestiKirjoittaja Vieras » To 20 Loka 2016, 22:37

Onko sinulla hyvä vai huono itsetunto? Pidätkö itseäsi arvokkaana ihmisenä ja luotatko omiin kykyihisi?

Usein mielenterveysongelmaisella itsetunto kallistuu varmaankin vähän heikon puolelle. Onko se mielestäsi syy vai seuraus, vai kenties molempia? Eli onko itsetuntosi hetkellisesti alentunut sairauden takia? Vai onko kenties aina vaivannut huono itsetunto altistanut myös mielenterveysongelmille?

Voiko itsetunnon kehittäminen jollakin konstilla helpottaa mielenterveysongelmien kanssa pärjäämistä tai jopa parantaa niitä?

Hyvä itsetunto on tunnetta siitä, että on hyvä monissa asioissa: ihminen luottaa ja arvostaa itseään ja kokee oman elämänsä tärkeänä ja ainutkertaisena. Hän kuitenkin samaan aikaan myös tiedostaa ja hyväksyy heikkoutensa. Hyvään itsetuntoon liittyy myös kyky arvostaa muita ihmisiä. Vahva itsetunto tuo myös tunteen elämänhallinnasta ja itsenäisyydestä. Tällöin ihminen uskaltaa tehdä omaa elämäänsä koskevia ratkaisuja ja on riippumaton toisten mielipiteistä. Hän ei koe tarvetta loukata muita toiminnallaan, mutta uskaltaa elää itsensä näköistä elämää. Itsetunto ei kuitenkaan ole vain sosiaalista rohkeutta: ujolla tai syrjään vetäytyvällä voi yhtä lailla olla hyvä itsetunto. (lähde)

Heikon itsetunnon piirteitä (lähde):
- Lahjakkaan ihmisen kyvyt ja selviytymiskeinot tulevat vain osittain käytetyksi
- Vaikeus luottaa omaan arvostelukykyyn ja tehdä henkilökohtaisia päätöksiä
- Ohjautuminen ulkoapäin ja alttius kaikenlaiselle manipuloinnille
- Itsekkyys, huomionkipeys ja näyttämisen tarve
- Auktoriteettien pelko
- Hylätyksi tulemisen pelko

kellokukka

Re: Itsetunto ja mielenterveysongelmat

ViestiKirjoittaja kellokukka » Pe 21 Loka 2016, 20:12

Mulla on melko huono itsetunto, joka on tullut masennuksen myötä. Ennen sairastumista olin todella tyytyväinen itseeni enkä pelännyt olla oma itseni ja näyttää tunteita. Nykyään vain harva uusi tuttavuus näkee oikean minäni, sillä en halua/uskalla näyttää sitä. Pelkään, etten kelpaa omana itsenäni... Pelkään myös menettäväni kaikki ihmiset ympäriltäni. Olisi siinäkin kyllä omat hyvät puolensa, nimittäin voisin sitten päästää itseni päiviltä.

Piip

ViestiKirjoittaja Piip » Pe 21 Loka 2016, 20:42

Hyväksyn itseni sellaisena kuin olen :D

ihmevakooja

ViestiKirjoittaja ihmevakooja » To 25 Touko 2017, 0:23

Hyvin kirjoitettu avausviesti ja itselleni tärkein aihe koko paranemisprosessiani ajatellen. Jos saisin rakennettua hyvän itsetunnon, olisin terve. Näin yksinkertaistan oman tilanteeni. Uskon, että minulla masennus on seurausta huonosta itsetunnosta, vaikka voi päinvastaistakin kierteenkaltaista vaikutusta olla.

Ylipaino lapsesta asti ja siitin, joka levossa on niin pieni, että olen aina ajatellut sen vetävän katseita esim. saunassa. Aikuisena nenä, kaksoisleuka ja huono kunto hikoiluineen ja huohottamisineen ovat lisänneet arvottomuuden tunnetta.

Haluaisin oppia hyväksymään ne heikkouteni, joita en voi korjata. Haluaisin hyväksyä itseni mielenäni, ajatuksinani, tekoinani, en pelkkänä peilikuvana. Peilikuva on silti tavallaan se suurin ongelma, ja sen kun hyväksyisi, tai korjaisi, olisin pian kunnossa.
Ole aina rehellinen ja ole aina empaattinen - myös itsellesi ja itseäsi kohtaan

rride

ViestiKirjoittaja rride » Ti 30 Touko 2017, 14:31

Ei mulla taida kovin hyvä itsetunto olla.. En luota itteeni, enkä varsinkaan kykyihini. Toisaalta ne jääkin aika usein piiloon, kun niin monet yrittää painaa tarkotuksellisesti pohjalle. En oo uskaltanu oikeastaan missään asiassa antaa itestäni kaikkea, tai ylipäätään luottaa siihen että onnistuisin. En usko, että itsetunto olisi kärsinyt sairauteni takia, se on lähes aina ollut tällainen. Koulukiusaamisella on toki siinäkin osansa, epäilen että siitä kaikki sai alkunsa.

Jos saisi jollakin tapaa luotettua enemmän itseensä ja kykyihinsä, toisi se varmasti ainakin hetkellistä helpotusta.

Palaa sivulle “Yleistä mielenterveysongelmista”