HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Eristäminen/lepositeet

Yleistä keskustelua kaikesta mielenterveysongelmiin liittyvästä. Tänne myös keskustelut sairauksista, joilla ei ole vielä omaa aluetta.
someo559

Eristäminen/lepositeet

ViestiKirjoittaja someo559 » La 24 Syys 2016, 18:31

Oletko ollut osastohoidon aikana eristyksessä ja/tai lepositeissä? Minkälainen kokemus se oli, ja oliko se mielestäsi tarpeellista? Käytettiinkö eristystä väärin esim. rangaistuksena tai käytettiinkö sitä jotenkin muuten nöyryyttävällä tavalla?

Olen erityisesti kiinnostunut siitä, mitä mieltä lepositeistä ollaan. Olen miettinyt, että pitäisikö Suomessakin kieltää lepositeet, kuten monessa maassa on tehty. Itse en ole kokenut kumpaakaan, mutta siinä missä ajatus huone-eristyksestä ei kauhistuta niin paljoa, ajatus lepositeisiin joutumisesta kyllä kauhistuttaa.
Diagnoosi: skitsoaffektiivinen häiriö

tunnevammainen

Re: Eristäminen/lepositeet

ViestiKirjoittaja tunnevammainen » La 24 Syys 2016, 21:46

Ensimmäisellä osastojaksolla (vuoden 2014 kesä) jouduin eristyshuoneeseen. Kai se oli ihan aiheellista, olin sillon just tullu hatkoilta takas osastolle ja en suostunu näyttää vaatteita että onko mulla esim. vaatteiden taskuissa, sukissa tai liiveissä jotain kiellettyjä esineitä. Pääsin pois eristyksestä ku olin näyttäny vaatteet.

Toisella jaksolla olin yön eristyksessä koska sinä iltana olin käyttäytyny itsetuhosesti, ni katottiin et on mulle itelleni parhaaks nukkuu yöni sielä. Kolmannen jakson olin eristyshuoneessa (3 vuorokautta) vierihoidon takia. Muina jaksoina en oo eristyshuoneeseen joutunu.

Lepareissa en oo ollu, osittain koska ei oo ollu tarvetta ja osittain koska mulla on jostain tuntemattomasta syystä leparikammo, ni oon väkisin pitäny pääni sen verran viileenä etten todellakaan joudu. Sillon ku oon eristyshuoneessa ollu, oon istunu kauimmaisessa nurkassa - mahollisimman kaukana lepareista.
Pessimisti ei pety.

someo559

ViestiKirjoittaja someo559 » Su 25 Syys 2016, 8:56

Erityshuoneen käyttö kuulostaa omasta mielestäni ihan aiheelliselta useimmissa tapauksissa. Toki sitäkin voi käyttää väärin, mutta yleisesti ottaenhan joskus etenkin pahoista harhoista kärsivät psykoosipotilaat saattavat ihan itse pyytää, että pääsisivät huone-eristykseen. Ja muutenkin on ihan selkeästi tilanteita, joissa potilas täytyy saada eristettyä muista potilaista. Mutta lepositeet taas ovat mielestäni vähän kyseenalaisempi juttu.

Ann-Marie

ViestiKirjoittaja Ann-Marie » Su 25 Syys 2016, 16:28

Nuorten osastolla olin kerran lepositeissä, sillä olin todella itkuinen, itsetuhoinen, hysteerinen ja psykoottinen. Muistan kyseisestä illasta/yöstä vain pätkiä, muistan olleeni joskus keskellä yötä kiinnipidossa, josta mut raahattiin lepositeisiin. Se, että jouduin lepareihin oli varmasti ihan aiheellista, vaikka kamalaltahan se tietysti tuntui.

Aikuisten puolella olen nukkunut joitakin öitä eristyshuoneessa, jossa oli siis pelkkä patja lattialla. Tämäkin on jälkikäteen ajateltuna ollut ihan hyvä ratkaisu rauhoittumiseen ja muuhun. Vierihoidossa ollessani nukuin myös erityshuoneessa.

someo559

ViestiKirjoittaja someo559 » Ti 27 Syys 2016, 18:30

Ann-Marie kirjoitti:Nuorten osastolla olin kerran lepositeissä, sillä olin todella itkuinen, itsetuhoinen, hysteerinen ja psykoottinen. Muistan kyseisestä illasta/yöstä vain pätkiä, muistan olleeni joskus keskellä yötä kiinnipidossa, josta mut raahattiin lepositeisiin. Se, että jouduin lepareihin oli varmasti ihan aiheellista, vaikka kamalaltahan se tietysti tuntui.

Aikuisten puolella olen nukkunut joitakin öitä eristyshuoneessa, jossa oli siis pelkkä patja lattialla. Tämäkin on jälkikäteen ajateltuna ollut ihan hyvä ratkaisu rauhoittumiseen ja muuhun. Vierihoidossa ollessani nukuin myös erityshuoneessa.

Luuletko, että ko. tilanteen olisi voinut hoitaa jotenkin toisin, silloin kun jouduit lepareihin?

Silmiini osui hyvä artikkeli Hesarista. Lepositeiden käyttöä ollaan joissain sairaaloissa vähennetty huomattavasti ilman ongelmia. Niuvannimessä lepositeissä ja eristyksessä vietetty aika vähentyi puoleen kahdella osastolla, joissa muutettiin käytäntöjä. Samalla väkivaltatilanteet vähenivät huomattavasti.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1373082059864

Jos pakkokeinojen vähentäminen toimii Niuvanniemessä (missä on vaarallisimmat potilaat koko maassa), niin sen luulisi kyllä toimivan muillakin osastoilla. Käsittääkseni esim. Islannissa, Britanniassa ja Australiassa lepositeet on kokonaan kielletty, ja ainakin briteissä niiden käyttö ollaan kielletty myös vankimielisairaaloissa. Itse ehkä sallisin lepositeet juuri Niuvanniemen kaltaisissa paikoissa, mutta nämä faktat huomioiden niiden tarpeellisuus tavallisia potilaita hoitavissa sairaaloissa on vähintään kyseenalainen.

Akuutti tilanne on kuitenkin saatava hallintaan siinäkin tapauksessa, että potilas viedään lepositeisiin, joten yhtä hyvin voitaisiin pääsääntöisesti toimia niin (kuten esim. Britanniassa ilmeisesti toimitaan), että viedään potilas selälteen maahan ja jatketaan kiinnipitoa kunnes potilas rauhoittuu. Jos taas potilas on todella huonokuntoinen niin hänet voitaisiin siirtää intensiiviosastolle, jossa taas olisi lepositeet.

pirstaloitunut

ViestiKirjoittaja pirstaloitunut » Ke 28 Syys 2016, 8:31

Eristäminen on mielestäni ihan hyväksyttävää, jos sille on oikeasti tarvetta. Itse olin eristyksessä kuulemani mukaan viikkoja putkeen. En muista siitä ajasta mitään, muistan viimeisen päivän kyllä. Minulla oli huoneessani patja, peitto ja tyyny. Viimeisenä päivänä luin lehtiä hetken, mutta siirryin jälleen hakkaamaan päätäni seinään.

Kun tilanne eristyshuoneessa meni huonompaan suuntaan, sinne tuotiin sänky tarkkailuhuoneesta ja siihen kiinnitettiin minut lepositeisiin. Olin useamman kerran lepositeissä ihan vapaaehtoisestikin, muistaakseni... Muistan parhaiten lepositeistä surkuhupaisesti sen, kun sain käteni riuhdottua irti, ja vedin käden heiluttamisen ihan läskiksi. :roll:

Mutta joo... Tarkkailuhuoneessakin tosiaan on tullut vietettyä aikaa. Tarkkailuhuoneessa oli "jopa" huonekaluja. :lol: Täytyy olla todella kiitollinen, etten enää ole eristyshuone/leposidekunnossa.
www.pirstaloitunut.blogspot.fi
♥ ♥ ♥

Ann-Marie

ViestiKirjoittaja Ann-Marie » Pe 30 Syys 2016, 16:54

someo559 kirjoitti:
Ann-Marie kirjoitti:Nuorten osastolla olin kerran lepositeissä, sillä olin todella itkuinen, itsetuhoinen, hysteerinen ja psykoottinen. Muistan kyseisestä illasta/yöstä vain pätkiä, muistan olleeni joskus keskellä yötä kiinnipidossa, josta mut raahattiin lepositeisiin. Se, että jouduin lepareihin oli varmasti ihan aiheellista, vaikka kamalaltahan se tietysti tuntui.

Luuletko, että ko. tilanteen olisi voinut hoitaa jotenkin toisin, silloin kun jouduit lepareihin?

Silmiini osui hyvä artikkeli Hesarista. Lepositeiden käyttöä ollaan joissain sairaaloissa vähennetty huomattavasti ilman ongelmia. Niuvannimessä lepositeissä ja eristyksessä vietetty aika vähentyi puoleen kahdella osastolla, joissa muutettiin käytäntöjä. Samalla väkivaltatilanteet vähenivät huomattavasti.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1373082059864

Jos pakkokeinojen vähentäminen toimii Niuvanniemessä (missä on vaarallisimmat potilaat koko maassa), niin sen luulisi kyllä toimivan muillakin osastoilla. Käsittääkseni esim. Islannissa, Britanniassa ja Australiassa lepositeet on kokonaan kielletty, ja ainakin briteissä niiden käyttö ollaan kielletty myös vankimielisairaaloissa. Itse ehkä sallisin lepositeet juuri Niuvanniemen kaltaisissa paikoissa, mutta nämä faktat huomioiden niiden tarpeellisuus tavallisia potilaita hoitavissa sairaaloissa on vähintään kyseenalainen.

Akuutti tilanne on kuitenkin saatava hallintaan siinäkin tapauksessa, että potilas viedään lepositeisiin, joten yhtä hyvin voitaisiin pääsääntöisesti toimia niin (kuten esim. Britanniassa ilmeisesti toimitaan), että viedään potilas selälteen maahan ja jatketaan kiinnipitoa kunnes potilas rauhoittuu. Jos taas potilas on todella huonokuntoinen niin hänet voitaisiin siirtää intensiiviosastolle, jossa taas olisi lepositeet.

Tää oli kyllä aika silmiä avaavaa! Kiinnipidolla pärjätään varmasti, jos kyse on akuutista ja nopeasti rauhoitettavasta tilanteesta. Kiinnipito vie kuitenkin voimia hoitajilta, ja hoitajat voivat myös itse olla vaarassa, jos joku riuhuu ihan kunnolla - täten lepositeen tuntuvat oikeutetulta. Mielikuvat lepareista on hirveitä, mutta pitäö muistaa, ettei niiden käyttö ole missään nimessä rangaistus vaan usein viimeinen niitti potilaan ja hoitajien turvallisuuden säilyttämiseksi.

sirppi

ViestiKirjoittaja sirppi » Ke 14 Joulu 2016, 21:34

Mulla on niin huonoja kokemuksia että on vaikea keksiä positiivista sanottavaa. On käytetty sitä omaa asemaa väärin ja alistettu. Aneluista huolimatta jätetty kiinni/huomiotta. Vaikka sanoin että sattuu jne. On naurettu vaatteita pois repiessä jne. Ei kaikki toki mutta yksikin on liikaa. Selvisin jotenkin yrittämällä siirtää itseni mielessä muualle. Leparit pahensi ahtaanpaikankammoa ja inhoan jos joku tulee liian lähelle/halaa. Tuohon tietysti vaikuttaa myös muut traumat mutta näillä todellakin osansa pelissä.
"pysäyttäkää, pysäyttäkää
levoton mieleni, murtunut sydämeni"

Ragda

ViestiKirjoittaja Ragda » To 29 Joulu 2016, 22:30

Olen ollut usein, liian usein eristyksessä ja lepareissa. Eräs hoitojaksoni alkoi 30 h sidonnalla. Ja 8 päivän ajan minua jouduttiin sitomaan joka päivä. Tästä ajasta en itse juurikaan muista, mutta olen lukenut sidontahoitoni seurantaraportit. Olen ollut aggressiivinen ja monessa paperissa lukeekin sidonnalle syyksi potilaan oma, toisten potilaiden ja henkilökunnan turvallisuuden takaaminen.

Tämän episodin lisäksi monia muitakin sidontoja ollut. Kai ne aiheellisia on ollut. Nämä vuosien takaiset asiat, nimenomaan leparit, on alkaneet mua vaivaamaan ja nousemaan pintaan. Oon pohtinut, olisiko jonnekin syvälle painunut traumoja näistä sidontahoidoista...
Dg: Sekamuotoinen Skitsoaffektiivinen häiriö.
-Haasteet on tehty voitettaviksi-

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Su 11 Helmi 2018, 14:46

Lepareissa en oo ikinä ollu mut eristyskopissa tuli yö vietettyä kun olin parikymppisenä ekaa kertaa elämäni aikana osastolla. Pakkohoitopäätöksellä mut oli sinne viety, omasta mielestä en silloin ollu niin hoidon tarpeessa (vaikka oikeesti olinki), ja kun olin pari päivää sitä touhua kattellu niin aattelin et täältähän pitää päästä pois ja vähän äkkiä, ja pakoyritys oli siis se syy miksi eristykseen jouduin. Mut ihan ymmärretävää, ei kai ne voi koko aikaa yhtä ihmistä vahtia että meinaako se karkuun vai ei. Eikä jääny traumoja. Hoitaja vaan aamulla kyseli kopin ovelta et vieläkö oot pakoon pyrkimässä johon sanoin et enpä taida..Ja niin pääsin taas takas ihmisten ilmoille.

joku

ViestiKirjoittaja joku » Ke 14 Helmi 2018, 15:49

Tanssahtelin telkkarin musiikille niin kysymättä ja mitään kommentoimatta pistivät lepositeeseen eikä asiaa edes käsitelty muutenkaan koskaan

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Ke 14 Helmi 2018, 16:46

joku kirjoitti:Tanssahtelin telkkarin musiikille niin kysymättä ja mitään kommentoimatta pistivät lepositeeseen eikä asiaa edes käsitelty muutenkaan koskaan

No tuolla perusteella pitäis laittaa 90% ihmisistä lepareihin itseni mukaan lukien. Herää vaan kysymys että miksi :roll:

Palaa sivulle “Yleistä mielenterveysongelmista”