HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Kuntoutustuki / työkyvyttömyyseläke

Yleistä keskustelua kaikesta mielenterveysongelmiin liittyvästä. Tänne myös keskustelut sairauksista, joilla ei ole vielä omaa aluetta.
Vieras

Kuntoutustuki / työkyvyttömyyseläke

ViestiKirjoittaja Vieras » Ke 14 Syys 2016, 18:36

- Oletko kuntoutustuella tai päässyt jo pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle?
- Millaisia kokemuksia sinulla on KELA:ssa asioinnista?
- Onko tukien hakeminen ja byrokratian kanssa painiminen liian raskasta mielenterveysongelmien keskellä?
- Jos olet jo työkyvyttömyyseläkkeellä, kuinka pitkä prosessi sen saaminen oli ja mitä hankaluuksia siinä tuli vastaan?
- Tuletko toimeen taloudellisesti? Millainen työura sinulla ehti olla ennen eläkkeelle jäämistä?

Tintti

Re: Kuntoutustuki / työkyvyttömyyseläke

ViestiKirjoittaja Tintti » To 15 Syys 2016, 15:21

Itse olen tällä hetkellä kuntoutustuella. Kuntoutustukeni on virallisesti alkanut kesällä 2015, vaikka sitä haettiin vasta viime syksynä ja sekös aiheutti kaikennäköistä ongelmaa, koska olin ollut sinä syksynä vielä pienen pätkän töissäkin. Se päätöksen odottelu ja Kelan kanssa käytävä paperisota, tukien evääminen ja takaisin perintä oli kyllä sellasta h*elvettiä, että suosittelen jokaista hakemaan sitä ensimmäistä kuntoutustukea oikeasti ajoissa, eikä vasta sitten kun sairaslomaa on kertynyt sen 300 päivää, niin pääsette varmasti paljon helpommalla. Onneksi itselläni oli oma tukihenkilö, joka selvitteli mun kanssa näitä asioita, koska itsehän en ensinkään ymmärtänyt puoliakaan mitä niissä papereissa luki, eikä voimat olisi mitenkään riittänyt asioiden hoitamiseen itsekseni.

Tällä hetkellä odotellaankin päätöstä kuntoutuksen jatkon suhteen. Tämä odottelu on kyllä aina yhtä stressaavaa.
"Minun tapani laskea leikkiä on kertoa totuus. Se on maailman hauskin juttu."
- George Bernard Shaw

pirstaloitunut

ViestiKirjoittaja pirstaloitunut » Pe 16 Syys 2016, 12:56

Oletko kuntoutustuella tai päässyt jo pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle?
- Tietääkseni tämä on kuntoutustuki. En ihan varma ole, mutta kai minulle oltaisiin sanottu jos tuota vaihdettaisiin... :shock: Täytin siis vasta 18 enkä ole pitkään asioitani itse hoitanut.

Millaisia kokemuksia sinulla on KELA:ssa asioinnista?
- Itse olen KELA:ssa käynyt vain kerran itsenäisesti, kaikki hakemukseni on joku muu tehnyt. Kaikki on mennyt melko selvästi, minulla kun oli hyvä hoito ja sitä kautta ns. "suhteita".. :lol:

Onko tukien hakeminen ja byrokratian kanssa painiminen liian raskasta mielenterveysongelmien keskellä?
- Todellakin on. No, jokainen voi päätellä voiko suljetun osaston eristyshuoneessa päätänsä seinään hakkaava nuori nainen tehdä itse eläkehakemuksen. :roll:

Jos olet jo työkyvyttömyyseläkkeellä, kuinka pitkä prosessi sen saaminen oli ja mitä hankaluuksia siinä tuli vastaan?
- Jokusen kuukauden taisi kestää. Ei mitään muistikuvaa, olin niin heikossa hapessa.

Tuletko toimeen taloudellisesti? Millainen työura sinulla ehti olla ennen eläkkeelle jäämistä?
- Tulen. Saan takuueläkkeen, kuntoutustuen ja muistaakseni hoitotuen(?). Asun tuetussa asumisessa, ja täällä pidetään huolta, että käteen jää tietty summa kuukaudessa omiin menoihin.
www.pirstaloitunut.blogspot.fi
♥ ♥ ♥

Marissa82

ViestiKirjoittaja Marissa82 » Pe 16 Syys 2016, 16:09

Olen vasta saanut työkyvyttömyyseläkkeen joka on siis voimassa toistaiseksi, pisimmillään koko loppuelämän. Ennen sitä olin reilu kymmenen vuotta kuntoutustuella. Pari vuotta siinä välissä työttömyystuella kun olin vajaakuntoisena työttömänä huonoin seurauksin. Yli kymmenen vuotta olin siis hoidon piirissä ja kokeiltiin monenlaisia kuntoutumisjuttuja (enimmäkseen kuitenkin vain mielenterveyshoidossa käymistä). Tuntuu että viimeiset kymmenen vuotta on olleet melkeinpä kiusaamista kun olen koko ajan hokenut etten jaksa enkä pysty mutta lopullista eläkettä ei edes haettu vaan kuntoutustukia, kunnes lääkäri oli sitä mieltä että nyt olisi mahdollista että Kela voisi myöntää sen lopullisen eläkkeen, sitä haettiin ja onneksi myönnettiin.

Traumat ja stressi ei kuitenkaan ole kadonneet, kun en ole vieläkään oikein rauhoittunut. Edelleen pelkään ajoittain että multa aletaan taas vaatimaan jotain etten saa olla ja toipua rauhassa. Mulle siis toipuminen (jos se tapahtuu) vaatii tämän lopullisen tai toistaiseksi voimassaolevan eläkkeen että saan todellakin ihan rauhassa omaan tahtiin toipua. Pahinta ei ole ollut hakemusten täyttelyt vaan se jatkuva painostus yhteiskunnan puolelta ja samoin epäpätevät ja huonosti käyttäytyvät, syyllistävät ym. hoitajat ja lääkärit joita olen joutunut julkisella puolella sietämään. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut parempi jos olisin ajoissa tajunnut hakeutua yksityiselle puolelle hoitoon vaikka rahallisesti olisikin ollut tosi tiukkaa. Ainakin olisi säästynyt siltä nöyryyttämiseltä ja syyllistämiseltä ja painostamiselta mitä olen näiltä ihmisiltä saanut osakseni.

Ei ole ihme etten ole kuntoutunut kun ihmisen ei edes anneta sairastaa ensin ja sitten aloittaa toipuminen, vaan aletaan kuntouttamaan ennen kuin se on edes mahdollista. Tai sitten ei vain nähdä että ihminen oikeasti on aika sairas ja että hänen pitäisi päästä sille lopulliselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Itsellä vielä kaiken lisäksi oli useita vuosia fyysinen sairaus hoitamatta joka sekin aiheuttaa sekä fyysisiä että psyykkisiä oireita. Näen paljon kehittämisen varaa nykyisessä mielenterveyshoidossa. Että tällaisia kokemuksia mulla. Ei kovin hyviä. Ainoa hyvä puoli on ollut se etten ole täysin ilman rahaa ollut missään vaiheessa eli Kela-sossu-systeemi toiminut siinä mielessä suht. hyvin. Toisaalta olen aina huolehtinutkin niistä asioista hyvin.

Pärjään rahallisesti ihan ok, kun on halpa asuminen ja pienet menot. Työuraa ei ole ehtinyt oikeastaan olla koska sairastuin niin aikaisin ja yritin kuitenkin vielä sairastuneenakin (kuntoutusrahalla ja -tuella) käydä peruskoulun jälkeisen koulun loppuun ja siinä onnistuin mutta ei siitäkään ole oikeastaan mitään hyötyä mulle ollut. Taas jälkikäteen ajatellen olisi ollut parempi kun olisin tämän koulun jättänyt kesken ja aloittanut uuden.. mutta se on nyt sellaista jossittelua. Ei voi enää mitään. Onpahan tutkinto vaikken koulussa niin hyvin pystynytkään oppimaan juuri sairauden vuoksi.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » Pe 16 Syys 2016, 23:45

Marissa82 kirjoitti:Traumat ja stressi ei kuitenkaan ole kadonneet, kun en ole vieläkään oikein rauhoittunut. Edelleen pelkään ajoittain että multa aletaan taas vaatimaan jotain etten saa olla ja toipua rauhassa. Mulle siis toipuminen (jos se tapahtuu) vaatii tämän lopullisen tai toistaiseksi voimassaolevan eläkkeen että saan todellakin ihan rauhassa omaan tahtiin toipua. Pahinta ei ole ollut hakemusten täyttelyt vaan se jatkuva painostus yhteiskunnan puolelta ja samoin epäpätevät ja huonosti käyttäytyvät, syyllistävät ym. hoitajat ja lääkärit joita olen joutunut julkisella puolella sietämään. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut parempi jos olisin ajoissa tajunnut hakeutua yksityiselle puolelle hoitoon vaikka rahallisesti olisikin ollut tosi tiukkaa. Ainakin olisi säästynyt siltä nöyryyttämiseltä ja syyllistämiseltä ja painostamiselta mitä olen näiltä ihmisiltä saanut osakseni.

Eikö tuo ole kuitenkin periaatteessa turha pelko, jos sinulla on nyt pysyvä työkyvyttömyyseläke myönnettynä? Vai voidaanko sitä jotenkin muuttaa tai evätä vielä? Tosi tympeä juttuhan toi on, että on tullut paljon huonoja kokemuksia ja hoitohenkilökuntaa vastaan :| Jospa sä saat nyt rauhassa keskittyä toipumiseen, kun ei tartte enää sellasten kans haaskata aikaa ja voimia :)

Marissa82

ViestiKirjoittaja Marissa82 » La 17 Syys 2016, 14:14

Vieras kirjoitti:
Marissa82 kirjoitti:Traumat ja stressi ei kuitenkaan ole kadonneet, kun en ole vieläkään oikein rauhoittunut. Edelleen pelkään ajoittain että multa aletaan taas vaatimaan jotain etten saa olla ja toipua rauhassa. Mulle siis toipuminen (jos se tapahtuu) vaatii tämän lopullisen tai toistaiseksi voimassaolevan eläkkeen että saan todellakin ihan rauhassa omaan tahtiin toipua. Pahinta ei ole ollut hakemusten täyttelyt vaan se jatkuva painostus yhteiskunnan puolelta ja samoin epäpätevät ja huonosti käyttäytyvät, syyllistävät ym. hoitajat ja lääkärit joita olen joutunut julkisella puolella sietämään. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut parempi jos olisin ajoissa tajunnut hakeutua yksityiselle puolelle hoitoon vaikka rahallisesti olisikin ollut tosi tiukkaa. Ainakin olisi säästynyt siltä nöyryyttämiseltä ja syyllistämiseltä ja painostamiselta mitä olen näiltä ihmisiltä saanut osakseni.

Eikö tuo ole kuitenkin periaatteessa turha pelko, jos sinulla on nyt pysyvä työkyvyttömyyseläke myönnettynä? Vai voidaanko sitä jotenkin muuttaa tai evätä vielä? Tosi tympeä juttuhan toi on, että on tullut paljon huonoja kokemuksia ja hoitohenkilökuntaa vastaan :| Jospa sä saat nyt rauhassa keskittyä toipumiseen, kun ei tartte enää sellasten kans haaskata aikaa ja voimia :)

Kyllä se on mutta sitä ne traumat tai ahdistus onkin, jonkinlaisia tavallaan turhia pelkoja asioista jotka on jo menneisyydessä. Yritän nyt vain suuntautua eteenpäin, silti kaikki usean vuoden ikävät asiat, ja varsinkin viime vuosien hoidosta pälkähtelevät päähäni joka ikinen päivä, mutta se on jonkinlaista toipumistyöskentelyä sekin. Uskon kyllä että jossain vaiheessa olo helpottuu. Noihin turhiin pelkoihinhan ei saisi tavallaan kiinnittää huomiota, vaan todeta itselleen että tämä on nyt vain taas tällaista hysteriaa tms.. turhaa ahdistusta.

someo559

ViestiKirjoittaja someo559 » Pe 23 Syys 2016, 18:48

Olen itse ollut nyt vajaa puoli vuotta kuntoutustuella, sitä ennen täyden ajan sairauspäivärahalla. Olen ollut aiemmin sivutoiminen yrittäjä, mutta koska täytän kohta vasta 20, ei varsinaista työuraa ole kertynyt, joskin toisen asteen tutkinnon olen melkein saanut suoritettua. Nyt kun valmistun ja työkyky on parantunut niin vuodenvaihteen jälkeen voi olla, että kuntoutustukea ei jatketa, vaan menen joko työhönvalmennukseen tai hankin osa-aikatyötä.

KELA:n kanssa asiointi on sujunut mallikkaasti, koska on hyvä sosiaalityöntekijä, diagnoosina skitsoaffektiivinen häiriö ja useampi sairaalajakso takana. Kuulemma "lievempien" diagnoosien kanssa tulee ongelmia, etenkin jos ei ole ollut sairaalassa. Olen kuullut, että jopa skitsofreenikoilla voi tulla KELA:n kanssa ongelmia, jos ei ole ollut koskaan sairaalahoidossa. Ilmeisesti KELA pitää sairaalahoidon tarvetta jonkinlaisena mittarina.

Toki odotusajat ovat päätöksissä pitkiä ja kaikille samat, itsellä meni ekassa päätöksessä muistaakseni kolmisen kuukautta.

Byrokratia ei ole ollut ongelma, koska on osaava sosiaalityöntekijä ja ymmärrän aika hyvin byrokratiaa.

Taloudellisesti tulen toimeen erinomaisesti, koska asun vielä vanhempien luona. Jos pitäisi muuttaa omilleen, niin tulisin varmaan juuri ja juuri toimeen.
Diagnoosi: skitsoaffektiivinen häiriö

Neulatyyny

ViestiKirjoittaja Neulatyyny » La 02 Syys 2017, 17:06

Olen 26-vuotias nainen. Olen aikaisemmin ollut kuntoutustuella, kunnes koitin kuntoutua työelämän kautta. Huonoin päätös ikinä. Nyt olen ollut vuoden sairauslomalla, joka loppui kesäkuun lopussa. Heinäkuusta lähtien olen ollut kuntoutustuella.

Hakeminen meni aika helposti, koska olen tottunut täyttelemään Kelan hakemuksia. Lääkärin B-lausunto oli tarpeeksi kattava, joten onneksi pääsin kuntoutustuelle ensimmäisellä hakemuksella.

Itse en ole ollut sairaalahoidossa täysikäisyyden jälkeen. Eli ei se Kela aina katso, onko mielenterveyspotilas ollut sairaalahoidossa tai antaisi tämän taki hylkäävän päätöksen.

Sairastan epävakaa persoonallisuushäiriön rajatilatyyppiä, traumaperäistä stressihäiriötä, toistuvan masennuksen vaikeaa masennusjaksoa ja julkisten paikkojen pelkoa. Näillä diagnooseilla, kattavalla b-lausunnolla ja omalla hakemuksella johon kirjoitin vielä ylimääräisen A4-sivun tietoa oireilustani sain kuntoutustuen. Nyt voin keskittyä täysillä kuntoutukseen.

someo559 kirjoitti:Kuulemma "lievempien" diagnoosien kanssa tulee ongelmia, etenkin jos ei ole ollut sairaalassa. Olen kuullut, että jopa skitsofreenikoilla voi tulla KELA:n kanssa ongelmia, jos ei ole ollut koskaan sairaalahoidossa. Ilmeisesti KELA pitää sairaalahoidon tarvetta jonkinlaisena mittarina.
"Funny how a paper cut or stubbing your toe can feel like the worst pain
But when I can take a knife to my skin and feel almost nothing at all.

Just empty numbless.."

EAP

ViestiKirjoittaja EAP » Su 03 Syys 2017, 17:38

Se on hyvä että porukka voi keskittyä kuntoutukseen sehän se kuntoutustuen tarkoitus onkin..

Itsellä on skitsofrenia ja keskivaikea masennus joten eläke ei oo varmaan yllätys :mrgreen:

Pystyisin kyllä tekemään yksin töitä mutta ihmiset ympärillä aiheuttaa oireilua :?

Neulatyyny

ViestiKirjoittaja Neulatyyny » La 09 Syys 2017, 19:14

EAP kirjoitti:Se on hyvä että porukka voi keskittyä kuntoutukseen sehän se kuntoutustuen tarkoitus onkin..

Joskus tilanne on niin akuutti, ettei kuntoutus ole mahdollinen. Silti voidaan olla kuntoutustuella.
"Funny how a paper cut or stubbing your toe can feel like the worst pain
But when I can take a knife to my skin and feel almost nothing at all.

Just empty numbless.."

Zze

ViestiKirjoittaja Zze » Su 17 Kesä 2018, 8:13

Olen ollut kuntoutustuella kohta kaksi vuotta. Asioin eläkeyhtiön kanssa, ja saan muutaman satasen enemmän, kuin kelan maksama kuntoutustuki on. Toistaiseksi päätökset ovat menneet heti läpi.

Minulla on diagnooseina: kaksisuuntainen mielialahäiriö, epäväkakaa persoonallisuushäiriö, post traumaattinen stressihäiriö, sekä affektiivinen psykoosi. Vuoteen 2015 asti minulla on ollut diagnoosina pelkästään vaikea asteinen masennus. Kolme sairaalajaksoa on takana parin vuoden sisään, eikä diagnoosien saannin jälkeen ole kertaakaan ollut tasaista vaihetta.

Tällä hetkellä odotaan pääsyä laajan psykologiseen tutkimukseen ja harkinnassa on CRT kuntoutus, sillä minulla on alkanut tulemaan kognitiivisia vaikeuksia ja muistin pätkimistä. Aiemmin olen käynyt 4,5 vuotta psykoterapiaa, sekä käynyt DKT:n (dialektinen käyttäytymisterapia).

Veitsen terällä eläminen, eli kuntoutustuen jatkuva hakeminen stressaa itseäni todella paljon. Kolme kertaa olen yrittänyt palata työelämään, joka kerta se on epäonnistunut. Toivoisin vointini olevan niin hyvä, että työelämä olisi mahdollsita. Mutta tiedän itsekkin ettei se ole.

Toimeen tulen ainoastaan aviomiehen ansiosta, meillä on omakotitalosta laina, ja maniassa olen ostanut 27 000 euron auton ollessani vielä työelämässä. Sen lisäksi pistin sileäksi 7000 euron perinnön. Tulomme riittävät juuri kattamaan menot, mutta jos jostain syystä tulee isoja yllättäviä menoja, menee vaikeaksi. Lisäksi talossamme on pakko tehdä muutavan vuoden sisään kylpyhuoneremontti, joten voi olla että muutto tulee väkisinkin eteen. Autoa olemme harkinneet myytäväksi, mutta siitä on maksettu jo kymppitonni. Lisäksi pitäisi kuitenkin ostaa uusi auto, sillä asumme sellaisella aluella, missä auto on pakollinen (meillä on siis kaksi autoa), joten kalliiksi tulee.

Olemme puhuneet psykiatrian poliklinikalla alustavasti toistaiseksi voimassa olevan työkyvyttömyys eläkkeen hakua. Paljon on kiinni tuosta psykologisesta tutkimuksesta, ja kognitiivisista ongelmistani. Vanhaan ammattiini en voi palata näiden mielentervysongelmien ja selkäni takia. Kaikki fyysinen työ on mahdottomuus. Samoin hektinen työympäristö. Oikestaan ainoa mahdollisuus on jokin rauhallinen yksinäinen toimistotyö, jossa on mahdollista päästä kunnon kävelytauolle tunnin välein.

Aktiivisessa työelämässä olen kerinnyt olla parikymmentä vuotta, sen aikana olen opiskellut kolme kertaa. On silkkaa tuuria, että viimeisen vuoden tuloni olivat suhteellisen isot, mikä nosti kuntoutustuen määrää.

EAP

ViestiKirjoittaja EAP » Su 17 Kesä 2018, 15:30

Pääsin eläkkeelle heti kun sitä haettiin..Ei siinä kauaa kestänyt..Työuraa on sen verran takana että eläkeet on n. 1000€ kk..KYllä sillä ihan hyvin pärjää jos ei paljoa tuhlaile...

MinnieM

ViestiKirjoittaja MinnieM » Ke 25 Heinä 2018, 15:35

Kuntoutustuella olen ollut vuodesta 2009 lähtien.
Uusin pätkä sitä alkoi 1.6.2018 ja se kestää tammikuun 2021 loppuun eli sain sitä nyt 2 v 7 kk.
Yleensä olen saanut kuntoutustukea vuoden tai kahden vuoden pätkissä.
Mit Humor weiter.

Palaa sivulle “Yleistä mielenterveysongelmista”