HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Päihteet

Yleistä keskustelua kaikesta mielenterveysongelmiin liittyvästä. Tänne myös keskustelut sairauksista, joilla ei ole vielä omaa aluetta.
Vieras

Päihteet

ViestiKirjoittaja Vieras » Ke 14 Syys 2016, 18:15

Keskustelua päihteistä, enimmäkseen varmaankin alkoholista.

- Juotko alkoholia ollenkaan, vai estääkö mahdollinen lääkityksesi sen käytön?
- Käytitkö alkoholia ennen sairastumistasi? Onko sillä ollut vaikutusta sairautesi puhkeamiseen tai voimakkuuteen?
- Tuleeko krapula-ahdistuksesta sietämättömän kova jos kärsit jo valmiiksi mielenterveysongelmista?
- Käytätkö edes pieniä määriä jännitystä lieventämään sopivissa tilaisuuksissa?
- Onko alkoholi syypää siihen, että Suomessa on niin paljon mielenterveysongelmia?

Tintti

Re: Päihteet

ViestiKirjoittaja Tintti » To 15 Syys 2016, 16:06

Sairastumisen jälkeen alkoholinkäyttöni on vähentynyt, joskin iälläkin varmasti osuutta asiaan, kun ei enää huvita baareissa roikkua niin kuin joskus nuorena. :D Lääkitys ei juomista estä, mutta olen huomannut, ettei alkoholi vaan nouse enää päähän samalla tavalla ja nousuhumalan saavuttaminen tuntuu toisinaan aivan mahdottomalta. Alkoholi ei kuitenkaan yleensä ole niin hyvää, että sitä ihan huvikseen viitsisi litkiä. Juhlissa tulee otettua useimmin pari-kolme ihan seuran vuoksi ja ehkä kerran-pari vuodessa tulee sitä humalaa metsästettyä. Yleensä seurauksena on vaan jäätävä krapula. En tiedä vaikuttaako masennus siitä aiheutuvan ahdistuksen määrään, vai johtuuko se vain siitä järkyttävän huonosta fyysisestä olosta.

Vieras kirjoitti:- Onko alkoholi syypää siihen, että Suomessa on niin paljon mielenterveysongelmia?

Mielenkiintoinen kysymys, johon ei liene yksiselittäistä vastausta. Toki alkoholi voi aiheuttaa mielenterveysongelmia, varsinkin alkoholisteilla, mutta noin yleisesti ottaen niin kauan, kun alkoholia pystyy nauttimaan kohtuudella sen ei pitäisi olla ongelma, eikä syy mielenterveysongelmiin. Alkoholista tulee ongelma siinä kohtaa, kun mielenterveysongelmia aletaan lääkitsemään sillä.
"Minun tapani laskea leikkiä on kertoa totuus. Se on maailman hauskin juttu."
- George Bernard Shaw

haitula

ViestiKirjoittaja haitula » To 15 Syys 2016, 16:24

En käytä alkoholia ollenkaan. Sanon aina, että kun on syntymähumala niin ei enää tarvitse aineita sitä varten- Vähän samaan tyyliin kuin Asterixissa ja Obelixissa Obelix ei saa taikajuomaa kun pienenä putosi taikajuomapataan ja sai siitä pysyvät vaikutukset :lol: Nauran aina että tulen känniin jo siitä kun kävelen jalkakäytävää pitkin juottolan ohi...

Joskus nuorena olen toki kokeillut, mutta en kertaakaan elämäni aikana ole juonut räkäkännejä, krapulaakaan en ole kokenut. Esim. oluen haju on niin vastenmielinen että oksat pois. Muistan pienestä saakka sen hajun, kun isä joskus perjantaina joi yhden saunakaljan - ei siis enempää, vain sen yhden, meillä ei kotona ollut alkoholinkäyttöä, mutta se haju oli niin yök!

jennnajanica

ViestiKirjoittaja jennnajanica » Ma 19 Syys 2016, 15:17

Juon alkoholia edelleen vaikkei nykyisen lääkityksen kanssa pitäisi. Aiheuttaa siis mun kohalla agressiivisuutta ja itsetuho kohtauksia. Käytin alkoholia myös ennen sairastumista. Ja kuten sanoin käytän edelleen. Etenkin mania päissä alkoholinkäyttöä on paljon. Krapula- ahdistus on kovaa ja johtaa usein itsetuhoisuuteen. Käytän alkoholia myös lievittämään stressiä. Mun mielestä alkoholilla saattaa olla osansa mielenterveysongelmiin.

Ömi

ViestiKirjoittaja Ömi » Ti 20 Syys 2016, 17:04

Voisin oikeastaan sanoa etten juo alkoholia ollenkaan tänäpäivänä, koska juon niin älyttömän harvoin (joskus en edes kertaa vuodessa)
Yksi syy alkoholittomaan elämään on menneyden traumat.
En halua olla enään siinä tilassa ettei minulla itsellä ole kontrolli käsissä täysin.
En myöskään lääkityksen takia voi juoda.

uupunut

ViestiKirjoittaja uupunut » Pe 03 Helmi 2017, 21:35

En ole koskaan ollut kova juomaan. Teini-iässä tästä seurasi se, että kavereita oli kovin vähän. Olin tuolloin aika ehdoton alkoholin suhteen. Aikuisiällä ehkä keskimäärin 5 kertaa vuodessa tullut juotua itsensä ihan humalaan asti / käytyä viihteellä. Tähän suurin syy tällä hetkellä on kuitenkin kavereiden puute. Viime aikoina olen kuitenkin opetellut juomaan punaviiniä. Rentouttaa hyvin, tulee kiva fiilis, mitä muutoin on välillä vaikea saada. Vielä en ole kuitenkaan kokeillut sitä ennen jotain jännittävää tapahtumaa, vaan lähinnä iltaisin kotona ottanut. Suvussa on kuitenkin alkoholismia, joten tästäkin asiasta toisinaan stressaan enkä ole ottanut tavaksi.
En jaksais aina ajatella.

Mahdollinen sosiaalisten tilanteiden pelko, psykiatrin arviointia odotellessa.

Piip

ViestiKirjoittaja Piip » Su 05 Maalis 2017, 17:25

Minäkään en käytä laisinkaan alkoholia , mutta absolutisti en kuitekaan ole.

ihmevakooja

ViestiKirjoittaja ihmevakooja » Ti 25 Huhti 2017, 23:09

Haluaisin tietää, mitä ns. bilehuumeet tekevät eri mielenterveyden tai persoonallisuushäiriöistä kärsiville. Perusoletukseni on, että päihde kuin päihde on aina huono juttu, mutta olen myös törmännyt useisiin artikkeleihin, joissa puhutaan LSD:stä lupaavana potentiaalisena hoitokeinona olikohan masennukseen.

En muista eksäni diagnoosia, mutta lastensuojeluilmoituksessa epäiltiin hänen käyttävän kannabista, lsd:tä ja ekstaasia ainakin. Kannabista olen itsekin käyttänyt ja pitänyt siitä. Olo normalisoituu nopeammin kuin alkoholista, eikä keho vastusta kannabista samalla tavalla. Koen jopa, että kannabis olisi saattanut vaikuttaa positiivisesti omaan masennukseeni silloin kun sitä olen käyttänyt (mikä tahansa nauru on hyväksi). Eksästä tehdyn lastensuojeluilmoituksen myötä kuitenkin huomaan ajattelevani, että riskinsä varmasti on ollut omassakin käytössäni suhteessa mielenterveysongelmiini, mutta eksän käyttämät LSD ja ekstaasi kuulostavat omaan korvaani ns. kovilta huumeilta, eli siis vielä riskaabeleimmilta. Onko näiden käytöstä kokemusta tai tietoa?

Olen tyrmistynyt, kun lastensuojeluviranomainen ei poliisinkaan konsultaation mukaan tee asiasta rikosilmoitusta. Ylireagoinko siis? Voiko moniongelmainen mielenterveyspotilas käyttää mainitsemiani huumeita vaarattomasti? Lastensuojeluilmoituksessa puhuttiin viikottaisesta käytöstä.
Ole aina rehellinen ja ole aina empaattinen - myös itsellesi ja itseäsi kohtaan

ihmevakooja

ViestiKirjoittaja ihmevakooja » Ti 25 Huhti 2017, 23:20

Osallistun vielä vastaamalla aloituspostauksen pointteihin:

En juurikaan juo alkoholia. Saattaa mennä puoli vuotta ilman pisaraakaan, joskus taas juon kotona yksinkin muutaman. Pääosin kuitenkin juon varmasti tilanteissa, joissa soitan. Treeneissä tai keikoilla. Jos amatöörimuusikko haluaa keikasta hyötyä taloudellisesti, pitää melkeinpä maksimoida ilmaisen alkoholin määrä soittopaikassa. :roll:

ALkoholi ei varmasti ole vaikuttanut sairauteeni tai sairastumiseeni mitenkään. Sairastumisen/sairauteni on kuitenkin ehdottomasti vaikuttanut alkoholinkäyttööni poistamalla ryyppäämisen mahdollisuuden lähes kokonaan. En vain pidä siitä pahasta olosta, rahanmenosta ja ylimääräisestä energiasta, joka jää läskiksi kehoon.

Alkoholi on varmasti syynä moneen yksilön ongelmaan ensisilmäyksellä. Mitä pidempään henkilöä kuitenkin tarkastelee, sitä varmemmin löytyy muitakin ja kenties suurempia syitä hänen ongelmilleen. Alkoholiongelmathan useimmiten ovat seurausta jostain muusta ongelmasta.

Yhteiskunnassa väittäisin alkoholista olevan enemmän hyötyä, kuin haittaa, korkean verotuksen ja työllistävän vaikutuksensa takia. Haluaisin kannabiksen Alkonkaltaiseen jakeluun aikuisille tai vaikka 21 vuotta täyttäneille. Haluaisin myös, että huumeiden dekriminalisointia harkittaisiin tabuttomassa ilmapiirissä. En usko, että "kaikista tulisi huumeidenkäyttäjiä" jos laki sen sallisi. Uskon, että kannabiksen kaltaisten supersuosittujen ja kohtuullisen vaarattomaksi todettujen päihteiden käyttäjien päästäminen laittomuuksien puolelta takaisin kunnon kansalaisiksi olis valtava askel oikeaan suuntaan. Huumeiden myynnistä sen sijaan kannatan koviakin tuomioita, onhan se oikeastaan aina järjestäytynyttä rikollisuutta ihmisten terveyden ja yhteiskunnankin kustannuksella.
Ole aina rehellinen ja ole aina empaattinen - myös itsellesi ja itseäsi kohtaan

EAP

ViestiKirjoittaja EAP » Ke 26 Huhti 2017, 0:07

- Juotko alkoholia ollenkaan, vai estääkö mahdollinen lääkityksesi sen käytön?
- Käytitkö alkoholia ennen sairastumistasi? Onko sillä ollut vaikutusta sairautesi puhkeamiseen tai voimakkuuteen?
- Tuleeko krapula-ahdistuksesta sietämättömän kova jos kärsit jo valmiiksi mielenterveysongelmista?
- Käytätkö edes pieniä määriä jännitystä lieventämään sopivissa tilaisuuksissa?
- Onko alkoholi syypää siihen, että Suomessa on niin paljon mielenterveysongelmia?

Juon n. 2-3 kertaa kk
Ei
Ei
joskus
Jos juo tai käyttää huumeita voi saada pään niin sekaisin että saa mt-ongelmia.. Mutta määrät pitää olla älyttömiä ja silti kaikki ei sairastu..Mutta kuitenkin uskon että holtiton päihteiden käyttö voi aiheuttaa mt-sairauksia..Tai oon sen nähnytkin miten porukka juo itselleen vaikka paniikkioireet ja masennuksen/ahdistuksen.

rride

ViestiKirjoittaja rride » Ti 30 Touko 2017, 14:39

En käytä alkoholia ollenkaan, ei vaan kiinnosta. Enkä oo koskaan ymmärtäny sitä, miks juodaan tarkotuksellisesti humalatilaan asti. Örvelletään, tapellaan, oksennetaan ja seuraavana päivänä valitetaan ku on niin helvetin paha olla. Voivoi, mua ei ainakaan säälitä yhtään, päivastoin.

hanna74

ViestiKirjoittaja hanna74 » La 07 Loka 2017, 12:56

mulla on päihdeongelma, enimmäkseen alko mut muitakin käytän. mää lääkitsen tylsyyttä ja ahdistusta alkolla, ahdistukseen en saa tarpeeks lääkkeitä. ja kotikonstit ei auta. mää pelkään ajautuvani täyspäiväiseks sekakäyttäjäks :cry:

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Ma 09 Heinä 2018, 9:47

Ei kai siinä mitään oo menettäny ettei oo elämänsä aikana pystyny päihteisiin sekaantumaan. En mä usko et ainakaan mitään maata mullistavaa on jääny sen takii kokematta. Tosin ihmiset joskus luulee et mä oon jonku aineen vaikutuksen alainen. Kai mä käyttäydyn sitte toisinaan vähä sekavasti joo. Ei se lääkärikään mulle heti mitään pakkohoitopapereita aikoinaan kirjoittanu. Eka se laittoi mut huumetestiin. Ja koko ajan se kyseli että mitä mä oon ottanu, voit sä sen kertoa kun se kummiskin näkyy testeissä sitte, säästyy aikaa jos sanot nyt heti mitä ainetta oot vetäny. Sitä se hoki siinä ja mä sanoin (muistaakseni) etten mä oo mitään ottanu. Eihän se sitä uskonu koska mä olin silloin aivan nolla-nolla-kuutamolla. Eikä mulla ollu mitään asiaa selventävää diagnoosiakaan vielä papereissa missään. Kai se olis sitte uskonu jos se olis tienny et mulle on joskus kauan sitten kerrottu varoittava tositarina teini-ikäisestä pojasta juoma-automaatilla.

Poliisisetä selitti ala-asteella huumeiden vaaroista. Sitä en muista et olinko 11v? 12? 10? mut sen mä muistan kun se sanoi että jo ekan kokeilukerran jälkeen saattaa jäädä ikuiselle tripille. Se kertoi et joku poika oli ihan vaan kokeilumielessä pössytelly piriä tai vastaavaa ja se oli jääny ikuiselle tripille sen sileän tien. Siellä se jossain hoitolaitoksessa kuulemma leikki päivät pitkät juoma-automaatilla sitte. Se niinku painoi sitä nappia mistä saa veden nouseen kaareksi lavuaarin päälle. Ja se oli ihan intsinä että wow. Sitte se painoi uudestaan nappia ja kattoi taas että wow ku wesi wirtaa. Ja se saattoi tehdä sitä koko päivän (ainaki sen poliisin kertoman mukaan). Josta syystä mä en oo ikinä edes kokeillu polttaa marisätkää tai mitään. Ei mulle oo kukaan kyllä ehdotellukkaan semmosia että mitäs jospa laajentaisit tajuntaasi tällä tavaralla. Mutta varmaan jos joku kauppais kannabista tai jotain niin mä kieltäytyisin koska mun mieleen tulis heti kuva siitä ainaisella tripillä olevasta pojasta juoma-automaatilla tuijottamassa ruiskuavaa vettä haltioituneena.

Joskus yläasteella mentiin bussilla discopaikkaan ja oltiin siinä kaverin kanssa ostettu (tai ei me oltu sitä putelia ostettu vaan mun kaverin veli joka oli täysikäinen) jotain alkon tuotetta, en muista mitä, mutta kaveri tuumas että sitähän pitää lantrata. No se osti päärynälimsaa tai jotain ihan tajuttoman makeeta ainetta kummiskin se oli ja sitä kun sekoitti siihen alkoholipitoiseen nesteeseen niin johan tuli tujua tavaraa. Ainaki maultaan. Mä en pystyny sitä juuri juomaan (toisin ku mun kaveri) koska se oli jotain niin hirveen makuista. Vuosia myöhemmin kun mä ilmasin autosta jarruja niin mun tuli mieleen se kyseinen lauantai-ilta ja se karmee litku mitä silloin lipitin (no en tullu edes humalaan kun en pystyny niin paljoa juomaan) koska jarruneste haisi semmoselta miltä se coctaili maistui. En oo kyllä jarrunestettä maistanu mut se saattais olla siihen suuntaan vivahtavaa makuasteikolla. Enkä oo edes kaljaa tai mitään muutakaan juonu sen jälkeen (ja silloin olin jotain 14v) koska mulle tulee kaikista aineista mitkä sisältää vähänkään promilleja mieleen se ilta teinarina linja-auton takapenkillä. Mä laattaisin välittömästi jos mun tarttis vielä juoda sitä vihreällä limsalla lantrattua litkua.

Tupakkakokeilu jäi yhteen kertaan sekin. Vai voiko oikein sanoa että kokeilu kun en silloinkaan varsinaisesti savuja keuhkoon vetäny mut yhden nikotiinikarkin söin kerran ja aattelin sen jälkeen että never again tätä lajia. Mä olin silloin amiksesta työharjoittelussa yhdessä mettäkonefirmassa ja työkaveri nappaili nikotiinikarkkeja tämän tästä ja ku mä sanoin et mäki haluun maistaa niin se antoi yhden. 2mg sen vahvuus tais olla. Mä sitte mässytin sitä karkkia aikani ja hetken päästä tuli ihan ta-jut-to-man huono olo. Ma aattelin et mä pyörryn kohta hallin lattialle. Päästä heitti ihan vietävästi ja samalla piti yrittää jotain hydrauliletkua siinä vaihtaa ja sydän hakkas miljoonaa ja oksetti. Eipä oo toiste tehny mieli nikotiinia.

No entäs sitte lääkkeiden väärinkäyttö? Tartteeko edes kysyä? Ei oo mahdollista mun kohdalla.

MinnieM

ViestiKirjoittaja MinnieM » To 26 Heinä 2018, 15:52

Olen absolutisti vuodesta 2009 lähtien, mut koskaan en oo paljon alkoholia juonu. En tupakoi. En juo kahvia tai coca colaa/pepsiä.
Mit Humor weiter.

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » To 26 Heinä 2018, 20:49

MinnieM kirjoitti:Olen absolutisti vuodesta 2009 lähtien, mut koskaan en oo paljon alkoholia juonu. En tupakoi. En juo kahvia tai coca colaa/pepsiä.

Onko kahvi tai coca-cola päihdeaine?

MinnieM

ViestiKirjoittaja MinnieM » To 26 Heinä 2018, 23:21

Piristäähän se ja aiheuttaa ainakin mulle paniikkia, samoin kahvi. Eli ei ehkä päihde, mutta vaikuteaine.
Mit Humor weiter.

Palaa sivulle “Yleistä mielenterveysongelmista”