HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Hoitosuhteen lopettaminen

Yleistä keskustelua kaikesta mielenterveysongelmiin liittyvästä. Tänne myös keskustelut sairauksista, joilla ei ole vielä omaa aluetta.
Ragda

Hoitosuhteen lopettaminen

ViestiKirjoittaja Ragda » La 17 Maalis 2018, 22:42

Olen siis lopettanut kokonaan käynnit hoitotahollani. Olen myös lopettanut lääkitykseni. Tämä on kaikki tehty yhteisymmärryksessä hoitotahon kanssa, vaikka koko keskustelun ajan sain kuulla kuinka olen avohoidossa eikä hoitotaho voi pakottaa minua hoitoon tai lääkkeisiin. Hoitaja kyllä kertoi jäävänsä huolissaan.

Syitä miksi toimin näin:

Olen jo jonkun aikaa kokenut että hoitoni on ylläpitänyt tietynlaista käyttäytymistä mulla. Ihan kuin käyttäytyisin kuin minulla olisi oireita koska minulla on tietty diagnoosi ja olen sen myötä hoidossa. Koin että koko homma sai mut voimaan pahemmin ja kaikki se ohjasi minua oireiden mukaiseen olemiseen. En halua että diagnoosini ja käynnit hoitajalle piirtävät kuvan minusta ja määrittelevät minut. Ymmärrän että tämä kaikki on minussa sisäsyntyistä mutta hoito projisoi sen esiin.

Lääkkeestä sain ikäviä sivuvaikutuksia ja koin sen lamaannuttavan minua kun kuitenkin opiskelen tällä hetkellä. Koin myös että lääke provosoi mulle paniikkikohtauksia. Nyt on kulunut 6viikkoa edellisestä injektiosta, eikä oikein mitään ole tapahtunut. Tunnen ehkä vireystilani olevan parempi. Muutama viikkohan tuohon menee ennenkuin enään kehossa ei lääkettä ole. Diapamia käytän tarvittaessa sekä imovanea.

Tiedän että jotkut kauhistelevat päätöstäni mutta haluan tätä ainakin kokeilla. Ajattelin tänne silloin tällöin kirjoitella miten tämä projekti etenee ja kuinka se voinnissani näkyy ja tuntuu.
Dg: Sekamuotoinen Skitsoaffektiivinen häiriö.
-Haasteet on tehty voitettaviksi-

Freni

Re: Hoitosuhteen lopettaminen

ViestiKirjoittaja Freni » Su 18 Maalis 2018, 11:29

^Tsemppiä projektiin! Toivottavasti onnistut tavoitteissasi!

Mulla on vähän samanlainen tilanne kun ei varsinasita hoitosuhdetta ole enää. Ennen mun tartti käydä psykiatrian polilla kattoos sairaanhoitajia ja psykiatria tämän tästä (mä olin kai jonkinlaisessa ”seurannassa”) mut ku vaihdoin yksityiselle ne kontrollikäynnit niin eipä tartte enää käydä ku muutaman kerran vuodes reseptiä uusimas. Se mitään hoitoa ole semmonen. Vaikka en mä mitään lääkkeitä syö. Mä en vaan jaksa väitellä niiden kanssa siitä että mun tarttis vetää jotain ihme tabuja ja lässyn lässyn hissun kissun vaapula vissun mitä kaikkea muuta. Pääsee helpommalla ku sanoo mitä ne haluaa kuulla. Eikä ne siellä polilla olisi antanu mun hoitosuhdetta lopettaa niin etten kävisi enää missään. Ja jos mä olisin sanonu niille etten oo pillereitä pyöritelly enää moneen kuukauteen niin ne olis varmaan passittanu mut takas sairaalaan mä luulen. Injektiosta ne puhui siellä kans koko ajan, mun olis kuulemma pitäny siirtyä siihen. No en siirtyny. Psykoterapiastaki mulla on ollu taukoa jo 4 viikkoa ja tuskin meen sinne enää. Joskus mä oon kunnossa, oon niin kun ei mittään, ja välillä onki sitte kunnon yksi lensi yli käenpesän- meininkiä. Saa nähdä miten käy..

Ragda

ViestiKirjoittaja Ragda » To 29 Maalis 2018, 11:07

Kiitos viestistäsi Freni! Mukavaa kun jaoit kokemuksiasi, kiitos tsempeistä.

Huomenna tulee tasan 8vko viimeisimmästä pistoksesta, Abilify maintenasta 400mg. Olen huomannut että oloni ovat ruvenneet aikaisempaa enemmän sahaamaan. Ärtyisyyttä on enempi ja unet vähän vinksin vonksin, muttei siinä määrin ettenkö pystyisi unirytmiä korjaamaan. Suurimpiin tunnepiikkeihin, lähinnä ärtyneisyyteen auttaa Diapam. Ja vieläpä kun 5 mg kerrallaan niin se ei ole paljoa.

Epäluuloisia ajatuksia on vilahdellut päässä mutta ymmärrän niiden luonteen ja sen ettei ne ole totta. Ne ovat osa minua ja ymmärrän käsitellä niitä niin. Mitään harhoja ei ole.

Lääkäri on kirjoittanut Risperdal tabletti reseptin kaikenvaralta jos olo alkaa menemään huonoon suuntaan. Mutta en usko niin käyvän. Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen tähän tilanteeseeni.

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » To 29 Maalis 2018, 15:49

^Hmm miksiköhän lekuri kirjoitti Risperdal reseptin jos sulla on aiemmin ollu käytössä Abilify? Aattelis et olis määränny jotain Aripiprazol tablettia?

Ragda

ViestiKirjoittaja Ragda » To 29 Maalis 2018, 23:20

Mulla on tabletteina lääkitys viimeks ollu Risperdal. Siitä se muutettiin Xeplion injektioon ja sen aiheuttaessa kovaa ihottumaa vaihdettiin Risperdal constaan joka pahensi ihottumaa ja sitten tuosta Abilify maintenaan. Kai se lääkäri siksi Risperdalia kun se on aikoinaan ollut se lääke joka monien lääkkeiden jälkeen tehosi mun harhaisuuteen.

Palaa sivulle “Yleistä mielenterveysongelmista”