HUOM!
Keskustelufoorumi ei korvaa lääkäriapua! Kaikki viestit ovat vain käyttäjien omia mielipiteitä. Muutokset hoitosuunnitelmaan on tehtävä aina oman lääkärin kanssa!
Kriisitilanteessa soita Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen 010 195 202 (päivystää arkisin klo 9.00-07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00-07.00).

Mistä mielenterveysongelmasi johtuvat?

Yleistä keskustelua kaikesta mielenterveysongelmiin liittyvästä. Tänne myös keskustelut sairauksista, joilla ei ole vielä omaa aluetta.
Vieras

Mistä mielenterveysongelmasi johtuvat?

ViestiKirjoittaja Vieras » Ti 13 Syys 2016, 23:14

Onko sairauden syntyyn vaikuttaneet kenties

- lapsuuden trauma
- kiusaaminen
- itsetunto-ongelmat
- ujous
- perheväkivalta
- geenit
- päihteet
- joku muu?

Mistä ongelmasi ovat saaneet alkunsa?

Marissa82

Re: Mistä mielenterveysongelmasi johtuvat?

ViestiKirjoittaja Marissa82 » To 22 Syys 2016, 21:04

Geenit, suvussa mielenterveysongelmia. Kiusaaminen, traumat. Syyllistäminen. Mua on syyllistetty ihan kaikesta mistä ihmisen voi syyllistää.

hiljaisuudenvankina

ViestiKirjoittaja hiljaisuudenvankina » Ma 26 Syys 2016, 21:06

Geenit
Väkivalta
Ujous
Koulukiusaaminen
elamahiljaisuudessa.blogspot.fi

someo559

ViestiKirjoittaja someo559 » Ti 27 Syys 2016, 14:24

Geenit todennäköisesti vaikuttavat ainakin jonkin verran, vaikka olen ainoa suvussa, jolla on ollut selkeä psykoosisairaus.

Muita tekijöitä ovat lapsuuden traumat, raju koulukiusaaminen ja muut nuoruudessa koetut traumat, sekä stressi. Stressi oli se tekijä joka lopulta laukaisi psykoosin, en tiedä olisiko se lauennut ilman vuosia kestänyttä ja lopulta järjettömäksi mennyttä stressiä. Toisaalta kaksisuuntainen ja dissosiatiivinen olin jo kauan ennen psykoosia ja sen laukaisseen stressin alkua.
Diagnoosi: skitsoaffektiivinen häiriö

Vaeltaja

ViestiKirjoittaja Vaeltaja » Pe 21 Loka 2016, 11:47

Geenit
Varhaislapsuuden tapahtumat
Koulukiusaaminen
Kolmivuorotyön aiheuttama unenpuuten (2-3 vuorokauden unettomia putkia)

wendigo

ViestiKirjoittaja wendigo » Pe 21 Loka 2016, 20:03

Geenit
Koulukiusaaminen (tämä varmaan kaikkein eniten, kesti 9 vuotta)
Parisuhdeväkivalta (vuoden verran)

Piip

ViestiKirjoittaja Piip » Pe 21 Loka 2016, 20:46

Geenit
Erilaiseksi itseni tunteminen ( totta muuten) ja sen kautta silmätikuksi joutuminen kouluissa, intissä, työssä.
Vaikeat parisuhteet aikanaan.
Ja se sielun pimeä yö jonka jälkeen viimein aamu koitti.

Deadline

ViestiKirjoittaja Deadline » Ti 01 Marras 2016, 16:02

Lapsuuden ajan traumoista ja turvattomuudesta.

Kata

ViestiKirjoittaja Kata » Su 06 Marras 2016, 19:34

Koulukiusaaminen, henkinen perheväkivalta, itsetunnon menetys, lukuisat murtumat, joiden takia joutunut olemaan kuukausia vain kotona eikä ole päässyt edes harrastuksiin.

EAP

ViestiKirjoittaja EAP » To 23 Maalis 2017, 0:12

Koin lapsena kymmeniä vuosia kolmenlaista väkivaltaa fyysistä , seksuaalista ja henkistä..Jokainen ois sairastunut tämmösen lapsuuden jälkeen..

Kullankaivaja

ViestiKirjoittaja Kullankaivaja » La 08 Huhti 2017, 9:47

Sattuma (huono tuuri) + oma suhtautuminen niihin.

Olen toista mieltä tuosta mikä monilla tuntuu olevan mielipiteenä sairastumisen syynä. Teidän mielestä syy on aina jossain muualla kuin peilissä! Syytetään geenejä, vanhempia, ympäristiöä, naapurin koiraa.

Väitän, että jotta ihminen pystyy parantumaan, hänen on myönnettävä että sairastuminen johtuu pääasiassa omasta käytöksestä, omasta reaktiivisestta suhtautumisesta elämän asettammiin haasteisiin. Tämän ymmärtäminen on avain parantumiseen. Niin kauan kun et tätä pysty myöntämään, et voi koskaan parantua.

someo559

ViestiKirjoittaja someo559 » Su 09 Huhti 2017, 17:20

Kullankaivaja kirjoitti:Sattuma (huono tuuri) + oma suhtautuminen niihin.

Olen toista mieltä tuosta mikä monilla tuntuu olevan mielipiteenä sairastumisen syynä. Teidän mielestä syy on aina jossain muualla kuin peilissä! Syytetään geenejä, vanhempia, ympäristiöä, naapurin koiraa.

Väitän, että jotta ihminen pystyy parantumaan, hänen on myönnettävä että sairastuminen johtuu pääasiassa omasta käytöksestä, omasta reaktiivisestta suhtautumisesta elämän asettammiin haasteisiin. Tämän ymmärtäminen on avain parantumiseen. Niin kauan kun et tätä pysty myöntämään, et voi koskaan parantua.

Kirjoitin pitkän vastauksen sinulle, mutta se hävisi kun päivitin vahingossa sivun. Suosittelen sinua tutustumaan mielenterveyteen, psykiatriaan ja psykologiaan liittyvään kirjallisuuteen. Olet aika pahasti väärässä mitä tulee suurimpaan osaan ihmisistä, mutta joidenkin kohdalla saattaa olla, että olisi syytä katsoa peiliin.

Kullankaivaja

ViestiKirjoittaja Kullankaivaja » Su 09 Huhti 2017, 18:22

someo559 kirjoitti:Suosittelen sinua tutustumaan mielenterveyteen, psykiatriaan ja psykologiaan liittyvään kirjallisuuteen.

Suosittelen sinua tutustumaan mielenterveyteen, psykiatriaan ja psykologiaan liittyvään kirjallisuuteen. Esim. Viktor Franklinin tuotanto.

someo559 kirjoitti:Olet aika pahasti väärässä mitä tulee suurimpaan osaan ihmisistä, mutta joidenkin kohdalla saattaa olla.

Kyllähän semmosiakin on jotka eivät mahda tilanteelleen mitään, ehkä joku max 5% kaikista kuntoutujista. 95% mt-kuntoutujista paranisivat jos vain ottaisivat itseään niskasta kiinni!

Kullankaivaja

ViestiKirjoittaja Kullankaivaja » Su 09 Huhti 2017, 18:31

Ja ei siinä mitään, jos haluat jatkaa surkeaa elämäntilannettasi ja et halua saada elämältä mitään hyvää, niin jatka geenien, vanhempien tai ympäristön syyttämistä. Et tule ikinä parantumaan, sen voin luvata.

Mutta jos tahdot itse kirjoittaa oman elämänkäsikirjoituksesi, on myönnettävä, että olet nykyään tässä jamassa omien menneisyydessä tekemiesi väärien tekojen ja päätösten takia.

someo559

ViestiKirjoittaja someo559 » Ma 10 Huhti 2017, 18:11

Kullankaivaja kirjoitti:Ja ei siinä mitään, jos haluat jatkaa surkeaa elämäntilannettasi ja et halua saada elämältä mitään hyvää, niin jatka geenien, vanhempien tai ympäristön syyttämistä. Et tule ikinä parantumaan, sen voin luvata.

Mutta jos tahdot itse kirjoittaa oman elämänkäsikirjoituksesi, on myönnettävä, että olet nykyään tässä jamassa omien menneisyydessä tekemiesi väärien tekojen ja päätösten takia.

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta mielipiteesi on täysin ristiriidassa kaiken modernin tieteellisen tutkimuksen kanssa. Itse uskon tieteeseen. Ja olen jo parantuntu huomattavasti ja tulen parantumaan lisää. Se, että tunnustaa että omiin ongelmiin ovat vaikuttaneet aiemmat elämänkokemukset ja geenit ei tarkoita sitä, etteikö pyrkisi parantumaan ja tekisi asioita sen eteen.

EAP

ViestiKirjoittaja EAP » Ma 10 Huhti 2017, 22:18

Kullankaivaja kirjoitti:Ja ei siinä mitään, jos haluat jatkaa surkeaa elämäntilannettasi ja et halua saada elämältä mitään hyvää, niin jatka geenien, vanhempien tai ympäristön syyttämistä. Et tule ikinä parantumaan, sen voin luvata.

Itse en ole tehnyt tekoja jotka ois voinut minut sairastuttaa esim käyttänyt huumeita.. Hyvähän se on olla syyt selvillä miksi on sairastunut..Kaikella on syynsä ja kukaan ei sairastu sen takia että"olipa huono tuuri"

ihmevakooja

ViestiKirjoittaja ihmevakooja » La 06 Touko 2017, 0:10

Mitäpä jos kahden aiemmin esitetyn väliltä löytyisi totuus? Parantumisen kannalta on tärkeää ymmärtää oman sairastumisensa syyt, genetiikka, traumat, päihteet jne. mutta myös löytää voimaa lääkkeiden, läheisten, terapian jne. avulla "ottaa itseään niskasta kiinni" vaikka vihaankin noita sanoja. Eli uskaltaa koittaa palata työelämään, ihmisten seuraan, opiskelemaan, johonkin "normaaliin" kun siihen alkaa olla voimia, ja ehkä niitä voimia yhtäkkiä tuleekin lisää siitä uudesta rutiinista.
Oma masennukseni on ollut niin pitkäkestoista, että minulta vaatii kunnolla työtä opetella elämään tavalla, joka jättää masennukselle vähemmän tilaa ja antaa lisää voimia, eikä valuta jo kerättyjä hukkaan.

Haluan huomauttaa Kullankaivajalle, että on vastuutonta oikopäätä esittää tuollaisia väitteitä ylipäätään, saati sitten tässä ympäristössä. En yritä loukata, mutta itsensä syyttäminen omista mielenterveysongelmistaan on kyllä typerin "neuvo", jonka olen kuullut, vaikka olen siihen törmännyt muuallakin julkisessa keskustelussa.
Ole aina rehellinen ja ole aina empaattinen - myös itsellesi ja itseäsi kohtaan

rride

ViestiKirjoittaja rride » Ti 30 Touko 2017, 14:34

Mummoni kuolema ja hänen sairastamisensa sivusta seuraaminen.. oli todella, todella rankkaa silloiselle 14-vuotiaalle. Siitä tämä kaikki on juontanut juurensa. Myös koulukiusaaminen ja osaltaan heikko itsetunto ovat syynä.

Ragda

ViestiKirjoittaja Ragda » Ke 07 Kesä 2017, 22:58

Mulla on taustalla geenit. Lapsuuteni koti ja perhe on ollut hyvä ja turvallinen, mutta myöhemmälle iälle ei kuitenkaan suoja.

Olen herkkä hermostoltani ja koen maailman erilailla. Aina olen ollut. Olin koulukiusattu.

Se mikä minut lopulta sairastutti oli ylitsepääsemätön ja käsittelemätön suru. Menetin pikkuveljeni auto - onnettomuudessa.

Tässä kohtaan kukaan ei voi sanoa toiselle " ota itseäsi niskasta kiinni ettet sairasta ". Se on vastuutonta ja typerää.
Dg: Sekamuotoinen Skitsoaffektiivinen häiriö.
-Haasteet on tehty voitettaviksi-

tulirotta

ViestiKirjoittaja tulirotta » To 06 Heinä 2017, 18:26

Lapsuuden ja nuoruuden traumat,
koulu-, netti ja ostarikiusaaminen,
yliherkkyydet ja hyväksikäyttöä kahdella eri tavalla.

Pelkään että tulen jäämään näitten ongelmien kanssa yksin.
Pelkään että loputkin kavereista jättävät mut koska en hallitse enää ongelmia, vaan ne mua. :(
Kaikella rakkaudella,
Mirette.

http://miretenmaailma.blogspot.fi

Outsider

ViestiKirjoittaja Outsider » Ma 11 Joulu 2017, 21:02

Lapsuuden/varhaisnuoruuden ajan traumoista, turvattomuudesta, henkisestä ja fyysisestä perheväkivallasta
Geeneistä
Raskaasta elämästä :shock:
Paska reissu mutta tulipahan tehtyä :lol:

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Ti 13 Helmi 2018, 10:24

Psykiatreista! Niin mä ennen aina aattelin ja syytin psykiatreja kaikista mun ongelmista. Kun antoivat "terveelle" ihmiselle semmosen diagnoosin että skitsofrenia. Höperöksihän siitä tulee, ja se sairaan leimahan se vasta ihmisen sairastuttaa. Mä ajattelin et mä olin ihan kunnossa ja et psykiatrit tuhos mun elämän ja tulevaisuuden ja mielenterveyden diagnooseillaan ja syöttämällä pillereitä joita mun ei edes oikeesti tarttis syödä. Näin kun jälkeenpäin aattelee niin ei taida olla asia ihan niin, jotenki hassua et on joskus semmosia miettiny ja pitäny ihan totena.. :lol:

Zze

ViestiKirjoittaja Zze » Su 12 Elo 2018, 7:32

Sinulla saa toki olla omat näkemyksesi ja mielipiteet asiasta. Olisi kiva tietää oma diagnoosisi. Lisäksi ihmettelen, että mikäli olet parantunut, miksi olet tässä ryhmässä?

Kaksisuuntaisessa mielialahäiriötä, masennuksesta ja skitsofreniaa sairastavien aivoissa on havaittu olevan muutoksia terveisiin verrattuna, joten kaikki ei todellakaan ole itsestä kiinni. Sen sijaan omilla elintavoilla ja hoitoon sitoutumisella voi toki vaikuttaa elämänlaatuun ja oireiluun. Tästäkin huolimatta remissio usein loppuu ja oireilu alkaa. Esimerkiksi itselläni alkaa mania keväisin valon lisääntyessä, jota seuraa lamaannuttava masennus.
Lisäksi esimerkiksi monissa persoonallisuushäiriöissä taustalla voi olla lapsuudessa jonkin kehitysvaiheen puutteellinen kehitys. Traumat lapsena ja nuorena ovat yksi iso tekijä ahdistuksessa ja erilaisissa pelkotiloissa.

Zze

ViestiKirjoittaja Zze » Su 12 Elo 2018, 7:36

Itselläni taustallta löytyy geenit, varhaislapsuuden traumat, koulukiusaaminen ja teini-iässä seksuaalinen hyväksikäyttö vanhempien miesten toimesta. Ankara kotikasvatus, joka koostui yksinomaan huutamisesta ja syyllistämisestä.

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Su 12 Elo 2018, 9:40

Vaikeeta uskoa että mielenterveysongelmat/ psyykkinen sairastuminen ja sairastaminen olis pelkästään asennevamma. Esim. edellä olevassa Zzeen viestissä mainittu nuorena koettu seksuaalinen hyväksikäyttö, miten sellaiseen edes voi suhtautua iloisin mielin ja reippaalla asenteella? Ja se että kyseisestä asiasta aiheutuva huonovointisuus johtuisikin siitä, että ei ole osannut asennoitutua asiaan oikein on aika absurdi väittämä.

Sairaus ei lakkaa sillä että tajuaa olevansa sairas mutta päättää olla terve. Yskä lähtee yskimällä eikä siten että ajattelee ”Olen terve. Flunssa johtuu omasta väärästä tavastani suhtautua keuhkokanaviin kaivautuneisiin flunssabasilleihin. Nyt kun asennoidun niin, että bakteerit ei pysty minuun millään lailla vaikuttamaan, niin ne ei silloin pysty eikä ole yskää enää.”

Antti (Mattila) sanoi mulle kerran että ”Sinä koet ja näet asiat ja ympäristön vähän eri tavalla kuin muut.” Ja että ”Sinä et aina tiedä mikä on totta.” Sitte se jatkoi vielä ”Mutta se ei ole sinun vikasi.”

EAP

ViestiKirjoittaja EAP » Su 12 Elo 2018, 20:38

On se kohtuutonta kuten näistä viesteistä tulee selville niin mt-sairaudet on aina aiheutettuja lapsuudessa..Ei kukaan sairastu syyttä tai oman asenteen takia..

Tässä vaiheessa näin aikuisena mielestäni ei kannata olla sairauden aiheuttajien kanssa tekemisissä koska ne pitää sairauden oireita yllä.. Tämän olen huomannut ainakin olevan faktaa itseni kohdalla ja varmaan monen muun..

Mut ei ole helppoa kaikille katkasta välit vaikka vanhempiin aikuisena olenkin huommannut (ilman syyttelyä) että nämä jotka eivät kykene näkemään vaikkapa vanhemmissaan mitään vikaa tai kohtaamaan totuutta vaan lapsenuskoisesti vielläkin aikuisena palvovat pahantekiöitä.. Niin nämä eivät toivu koskaan parempaan kuntoon...

Tämä on siiis vaan mun näkemys asiasta kun uskon tähän yhtälöön pahat traumat---> aivot ei kehity normaalisti--> aikuisena mielisairaus..

Ja se suoraan sanoen vituttaa että nämä jotka pilaa elämän niin pääsevät kun koira veräjästä..Ja pahinta on pilata lapsen ja tulevan aikuisen elämä niin että henkilö sairastuu vaikka skitsofreniaan koska siittähän ei parane koskaan ( voi toipua aika hyvään kuntoon) mut parane ei koskaan..

Pidän tämmöstä tekoa lapsellle pahempana rikoksena kun vaikkapa murha...

MinnieM

ViestiKirjoittaja MinnieM » Ma 13 Elo 2018, 0:06

-Seksuaalinen väkivalta
-Koulukiusaaminen
-Liiallinen opiskelu
-Univaikeudet
-Geenit
-Yksinäisyys
-Liian pitkä sinnittely yksin kuormittavassa tilanteessa ilman avun pyytämistä
-Kohtalo
Mit Humor weiter.

Kullankaivaja

ViestiKirjoittaja Kullankaivaja » Ma 13 Elo 2018, 23:52

Freni kirjoitti:Vaikeeta uskoa että mielenterveysongelmat/ psyykkinen sairastuminen ja sairastaminen olis pelkästään asennevamma. Esim. edellä olevassa Zzeen viestissä mainittu nuorena koettu seksuaalinen hyväksikäyttö, miten sellaiseen edes voi suhtautua iloisin mielin ja reippaalla asenteella? Ja se että kyseisestä asiasta aiheutuva huonovointisuus johtuisikin siitä, että ei ole osannut asennoitutua asiaan oikein on aika absurdi väittämä.

No onko kaikki ihmiset mt-ongelmaisia, joita on käytetty hyväksi nuorena? Ei läheskään. Tottakai se voi aiheuttaa traumoja ja muuta henkistä kärsimystä, mutta niistä voi päästä yli. Sitä sanotaan Post-Traumatic-Growth:iksi (PTG). Tai ei ottaa asiaa niin vakavasti alun alkujankaan. Ei kyykäärmeen purema aiheuta vahinkoa, vaan se että lähtee jahtaamaan sitä käärmettä, ajaa myrkyn syvälle luihin ja ytimiin. Sen sijaan pitäisi pysähtyä ja imeä myrkky haavasta samantien pois.

Sairaus ei lakkaa sillä että tajuaa olevansa sairas mutta päättää olla terve. Yskä lähtee yskimällä eikä siten että ajattelee ”Olen terve. Flunssa johtuu omasta väärästä tavastani suhtautua keuhkokanaviin kaivautuneisiin flunssabasilleihin. Nyt kun asennoidun niin, että bakteerit ei pysty minuun millään lailla vaikuttamaan, niin ne ei silloin pysty eikä ole yskää enää.”

Fyysiset ja psyykkiset sairudet onkin ihan eri asia. Sitäpaitsi nykyään moni asiantuntija alkaa oleen sitä mieltä, että suurin osa fyysisistäkin sairauksista on itse tilattuja! Esim. (2. tyypin) diabetes, syövät, altsheimerin tauti (kirjotetaanko noin?) jne. Tietenkään ei aina, mutta useimmiten.

Zze kirjoitti:Sinulla saa toki olla omat näkemyksesi ja mielipiteet asiasta. Olisi kiva tietää oma diagnoosisi. Lisäksi ihmettelen, että mikäli olet parantunut, miksi olet tässä ryhmässä?

Ei sillä diagnoosilla ole flying fuckia väliä! Kaikki mielenterveysongelmat ovat suurimmaksi osaksi eriasteisia vastuuttomuuden tiloja. Viimeksi kun katsoin papereita niin se oli skitsoaffektiivinen häiriö. Se on tosin poistumassa nyt uusimmasta tautiluokituksesta.

Joo olen voinut nyt viimevuodet huomattavasti paremmin; syynä on se että yksinkertaisesti päätin että en aio enää olla uhri, otin itseäni niskasta kiinni ja aloin kirjoittaa itse omaa elämänkäsikirjoitustani!

Lisäksi esimerkiksi monissa persoonallisuushäiriöissä taustalla voi olla lapsuudessa jonkin kehitysvaiheen puutteellinen kehitys. Traumat lapsena ja nuorena ovat yksi iso tekijä ahdistuksessa ja erilaisissa pelkotiloissa.

Kyllä, jotkut ihmiset ovat rakentaneet menneisyydestään vankilan. Miten siitä voisi päästä eroon? Hmmm.. enpä tiedä, miten päästä eroon painavasta laukusta, jota kantaa mukanaan? :arrow: No päästämällä irti siitä ja antamalla sen pudota ja jatkaa matkaa ilman sitä!

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Ti 14 Elo 2018, 9:11

Kullankaivaja kirjoitti:No onko kaikki ihmiset mt-ongelmaisia, joita on käytetty hyväksi nuorena? Ei läheskään. Tottakai se voi aiheuttaa traumoja ja muuta henkistä kärsimystä, mutta niistä voi päästä yli. Sitä sanotaan Post-Traumatic-Growth:iksi (PTG). Tai ei ottaa asiaa niin vakavasti alun alkujankaan.

Joo olen voinut nyt viimevuodet huomattavasti paremmin; syynä on se että yksinkertaisesti päätin että en aio enää olla uhri, otin itseäni niskasta kiinni ja aloin kirjoittaa itse omaa elämänkäsikirjoitustani!

Sorry mutta lapsuus/nuoruusajan hyväksikäyttö (vaikka sitä ei omallani kohdalla olekaan) on niin vakava asia, että ei voi sanoa että "no, älä piittaa, semmosta sattuu. Ole niin kuin mitään ei olis tapahtunutkaan."

Hienoa että oot voinu paremmin! Mutta eipä se kaikkien kohdalla onnistu, että päättää olla terve. Ihmisiä kun on monenlaisia, ei kaikki oo samalla tavalla parannettavissa. Ei voi yleistää jotakin metodia koskemaan koko ihmiskuntaa ja sanoa että kaikki paranee kun tekee tällä tavalla. Hyvä kuiteskin että sulla se tapa on toiminu.

EAP

ViestiKirjoittaja EAP » Ti 14 Elo 2018, 23:00

Se että unohtaa asiat tai ei välitä niistä ei ole tie toipumiselle.. Asiat pitää käsitellä ja tunnistaa sairauden aiheuttamat puutteet..Niin voi elää viellä suhkot normaalia elämää.. Se että on kun ei ois mitään mt-sairautta niin se ei onnistu keltään ei edes kullankaivajalta :mrgreen:

Lääkkeet..omat tahto .periksi antamattomuus ja usko tulevaan niin elämä voi olla ihan mielekästä niinkuin mulla jolla on skitsofrenia mutta sekin on nykyään oireeton ja dg:llä osittain parantunut..Ja se on oireeton siksi koska tunnistan sairauden enkä vaadi itseltä liikaa.

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Ke 15 Elo 2018, 10:09

Jos ihminen paranis sillä että päättäisi parantua niin meniskö se niin että:

Huomattavan sekavasti käyttäytyvä potilas vastaanotolla:
Lääkäri: "Nyt ei ole aika olla psykoottinen. Päätä olla terve. Käyttäydy normaalisti."
Potilas: "Ahaa okei."

Potilas poistuu vastaanotolta terveenä ja toimintakykyisenä.

Kullankaivaja

ViestiKirjoittaja Kullankaivaja » Ke 15 Elo 2018, 15:57

Juu kuten EAP:kin sanoi, pitää yrittää pärjätä ongelmista huolimatta. Ja parhatien se onnistuu kun tiputtaa ihan vapaaehtoisesti sen valtavan taakan harteiltaan.

Toki minullakin on vahva lääkitys, josta on toisinaan ollut vaivaa. Mm. Leponex-lääke aiheutti sen että haisin pahalle, ja sen takia joudin jättään hyvän työpaikan, pomo ja työkaverit luuli että paskoin housuun :mrgreen: ! Ja housihin en siis ole paskonu, sieltä tuli vaan hallitsemattomia sitkeitä ja pahoja hajuja :lol: ! No mut toivotaan nyt että asia korjaantuu kun tuo lääke jäi pois, mä en tiedä mitä mä sitten teen jos toikaan ei auta, mä varmaan tapan seuraavaks jonkun! :o

Freni kirjoitti:Jos ihminen paranis sillä että päättäisi parantua niin meniskö se niin että:

Lääkäri: "Nyt ei ole aika olla psykoottinen. Päätä olla terve. Käyttäydy normaalisti."

No noin juuri siinä tapahtuu, jos sivusta tarkkailee tapahtumia :P ! Mt-ongelmat eivät vaadi mitään fyysisiä toimenpiteitä, jos ei lääkitystä pidetä sellaisena. Kyllä se parantuminen lähtee ihan itsestä.

Zze

ViestiKirjoittaja Zze » To 23 Elo 2018, 9:56

Tietyistä mielenterveyshäiriöistä ei todellakaan parane koskaan. Syynä aivokemia, se on aivan sama kuin päättäisi parantua epilepsiasta, 1-tyypin diabeteksesta tai synnynnäisestä sydänviasta. Oireiluun voi toki omilla toimillaan vaikuttaa. Nyt Kullankaivaja olettaa, että me kaikki vain valitamme ja syytämme olemattomia syitä sairauksistamme.
Väitän kuitenkin, että suurin osa meistä taistelee sairauksia vastaan ja käsittelee niitä asioita, jotka niihin ovat johtaneet.

Itse olen ensimmäisen kerran sairastunut 17-vuotiaana. Tietysti hain apua ja yritin kaikkeni. Neljä ja puoli vuotta terapiaa, lääkkeet söin kiltisti jne. Opiskelin ja olin työelämässä. Kaikki ei kuitenkaan koskaan ollut kohdallaan, aina tuli oireilua, jotka olivat niin vakavia, että jouduin hakeutumaan hoitoon. Vasta vuosia myöhemmin sain nykyiset diagnoosit, joita minulla on neljä. Käyn joka toinen viikko psykalla, syön lääkkeet, ja olen käynyt ryhmäterapia jakson ja oireiden hallintaryhmän. Haluaisin palata työelämään, mutta minulla on harhoja, muistiongelmia ja kognitiivisia vaikeuksia.

Lisäksi fyysiset sairaudet, selkäongelmat, jotka johtuvat siitä, että oikea suoliluuni on niin vinossa, joka aiheuttaa jatkuvaa kipua ja vaikeutta käyttää selkää normaalisti. Tähän huomautan, että olen käynyt fysioterapiassa vuosia ja hoidan selkääni niin kuin kuuluu, fakta on kuitenkin se, ettei se luu sieltä paikoilleen yht'äkkiä päätä pompata. Minulla on reumansukuinen autoimmuunisairaus, jossa kehoni aiheuttaa tulehduksia sisäelimiini. Teen kaiken lääkärien neuvojen mukaan, ravintoterapeutti on laatinut ruokavalion jne. Teen kaikkeni, jotta tulehdustila ei aktivoidu. Nämä vaikuttavat myös mielenterveyteen. Kaikesta taistelusta huolimatta aina tulee oireilua.

Kolmenkymmenen vuoden ajan olen ollut psykiatrisen hoidon piirissä enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Toisin sanoen olen tehnyt kaikkeni, jotta elämänlaatu parantuisi. Lapsuuden ja nuoruuden traumoja on käsitelty, silti ne tulevat kummittelemaan. Post traumaattinen stressihäiriö ja epävakaa persoonallisuushäiriö ovat ainoat, joihin olen terapioilla saanut niin paljon apua, että oireilu on vähentänyt minimiin, eivätkä ne enää häiritse elämää samoin kuin aiemmin. Ymmärrän mistä johtuu lapsuuteni tapahtumat, mitä siellä taustalla on, en syytä vanhempiani, heillä ei ollut keinoja tehdä asioita eri tavalla. Sen sijaan näen isomman kokonaisuuden, joka luo ymmärryksen asioille. Hyväksikäytölle sen sijaan en voi mitään, ja väitän että suurin osa sitä kokeneet, eivät pysty niitä ohittamaan olankohautuksella ja epämiellyttävänä muistona, vaan tarvitsevat hoitoa ja terapiaa, tarkoituksena voida paremmin.

On eri asia ymmärtää sairastumisen taustalla olevat syyt ja käsitellä niitä, kuin kieltää ne ja päättää parantua. Lukemattomia kertoja olen päättänyt parantua, jättää kaiken tuskan ja oireilun taakseni ja ryhtyä normaaliksi ihmiseksi, mutta se ei vain toimi niin. Nämä asiat ovat osa minua ja tärkeintä on oppia elämään niiden kanssa ja ymmärtää niiden synty.

Uggh, olen puhunut. :mrgreen:

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » To 23 Elo 2018, 13:19

Kullankaivaja kirjoitti:
Freni kirjoitti:Jos ihminen paranis sillä että päättäisi parantua niin meniskö se niin että:

No noin juuri siinä tapahtuu, jos sivusta tarkkailee tapahtumia :P ! Mt-ongelmat eivät vaadi mitään fyysisiä toimenpiteitä, jos ei lääkitystä pidetä sellaisena. Kyllä se parantuminen lähtee ihan itsestä.

Eipä siinä taida tuolla lailla käydä.. Se menis niin että potilas poistuu vastaanotolta yhtä psykoottisena ja huonovointisena kuin on sinne saapunutkin. Lääkäri taisi tuossa esimerkissä sitäpaitsi olla valelääkäri :lol: . Mietin miten voi päättää olla näkemättä/ kuulematta harhoja? Että jos päättää ettei näe tai kuule niitä niin sittenkö ei näe?

Sanoit et "Mt-ongelmat eivät vaadi mitään fyysisiä toimenpiteitä, jos ei lääkitystä pidetä sellaisena." Eli meinaatko että lääkkeitä tarttis siis kumminki aina silloin tällöin ottaa vaikka mitään sairautta ei periaatteessa sinun mielestäsi ookkaan?

Hm Kullankaivajan menetelmä sopii ainakin semmoseen tilanteeseen kun on psyykkisesti terve ihminen jolle sattuu jotain tavallisen ihmisen tavalliseen elämään kuuluvaa ikävää happeninkia ja sitten sille tulee hetkeksi paha mieli siitä ja se ajattelee et otampa itseäni niskasta kiinni ja käväisen pururadalla hölkkäämässä jos se piristäis. Ja kas kummaa kun terve ihminen tulee paremmalle mielelle siitä pikku hölkästä! Mutta kun psyykkisesti sairas ihminen sairastaa niin no, saattaahan se jonkun kohdalla toimia sama keino mutta ei voi yleistää ja olettaa että kaikilla. Mä luulen suurin osa tarttee vähän muunlaisia hoitotoimenpiteitä. Eikä oo kysymys siitä ettei ihminen yrittäisi elää ns. normaalia elämää. Kun se ei vaan yrityksistä huolimatta onnistu.

Kullankaivaja

ViestiKirjoittaja Kullankaivaja » Ma 03 Syys 2018, 18:15

Zze kirjoitti:Tietyistä mielenterveyshäiriöistä ei todellakaan parane koskaan. Syynä aivokemia, se on aivan sama kuin päättäisi parantua epilepsiasta, 1-tyypin diabeteksesta tai synnynnäisestä sydänviasta.

No jos toi olis totta niin silloin syy olisi yksinomaan geeneissä ja sattumassa tai jossain onnettomuudessa esim. iskusta päähän. Mutta kun vähän jokainen tässäkin ketjussa syyttää jotain 100 vuotta sitten tapahtuneita tapahtumia ja toisten ihmisten huonoa käytöstä omien sairauksiensa syyksi. "Nokun mä oon tällänen raukka jota kaikki kiusaa ihan vaan sen takia kun naapurin koira haukku mulle 50 vuotta sitten ja mulle tuli siitä paha mieli! "

Zze kirjoitti:Itse olen ensimmäisen kerran sairastunut 17-vuotiaana. Tietysti hain apua ja yritin kaikkeni. Neljä ja puoli vuotta terapiaa, lääkkeet söin kiltisti jne...
...Käyn joka toinen viikko psykalla, syön lääkkeet, ja olen käynyt ryhmäterapia jakson ja oireiden hallintaryhmän...
...Kolmenkymmenen vuoden ajan olen ollut psykiatrisen hoidon piirissä enemmän tai vähemmän säännöllisesti...

No rupeeks oleen jo kunnossa? :mrgreen:
Suhun on käytetty 30 vuoden ajan järkyttävä määrä yhteiskunnan resursseja jotta saatais sun muttereita kiristettyä päästä. Mutta kun ne KAIKKI tuhlatut resurssit on valunut kankkulan kaivoon! Kato kun asia on niin, että jotta hoidosta olisi jotain hyötyä, on pystyttävä tunnustamaan oma vastuunsa tilanteesta ja myöntämään että "Olen nykyään sitä mitä olen, koska olen tehnyt tiettynlaisia valintoja ja tekoja menneisyydessä, jotka ovat johtaneet minut nykyiseen tilaani". Terapiasta yms. ei ole mitään hyötyä jos ei sitä pysty tunnustaan. Lääkkeet toki auttaa, mutta eivät poista syytä.

Freni kirjoitti:Sanoit et "Mt-ongelmat eivät vaadi mitään fyysisiä toimenpiteitä, jos ei lääkitystä pidetä sellaisena." Eli meinaatko että lääkkeitä tarttis siis kumminki aina silloin tällöin ottaa vaikka mitään sairautta ei periaatteessa sinun mielestäsi ookkaan?

Of course lääkkeitä pitää käyttää. Kyllä se sairaus on edelleen koko yleensä koko lopun ikää, ja lääkkeitä tulee käyttää sen mukaan, sitä en yritä kiistää. Mutta ei sen tarvi antaa määrittää sinua ihmisenä, eikä antaa sen kirjoittaa omaa elämän käsikirjoitustasi.

EAP

ViestiKirjoittaja EAP » Ma 03 Syys 2018, 22:26

Kyllä ymmärrän kullankaivajaa ja muita..Ei ole helppoa hyväksyä näin vaikea asia kun loppu elämän mielenterveysongelmat...

Niistä ei järkeilemällä pääse pois eikä asenetta muutamalla..Itse olen hyväksynyt tilanteen kun en muuta voi ja elän sen mukaan..Ja elämä on nykyään ihan antoisaa kun tiedän rajani ja kunto pysyy niin hyvänä kun se vaan tässä sairaudessa on mahdollista..

Järjetöntä on hakata päätä kokoajan seinään ja keksiä että syy on itsessä jos ei kykene siihen ja siihen... Jos on mielisairaus niin se on aika hankala juttu..Mutta silti elämä voi olla ihan mukavaa .. Mutta se että kasaa itselle paineita että pitäs elää kun ei ois sairautta ollenkaan niin se on tuhoon tuomittu tie se..

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Ti 04 Syys 2018, 7:15

EAP kirjoitti:Järjetöntä on hakata päätä kokoajan seinään ja keksiä että syy on itsessä jos ei kykene siihen ja siihen...

Samaa mieltä. Ennenkuin sain diagnoosin, ennenku kukaan sanoi mulle että mulla on skitsofrenia ja epäilyjä aspergerpiirteistä (ja sekamuotoinen masennus- ja ahdistustila, mutta se ei oo pysyvä diagnoosi) ym ym niin mä pidin itseäni yhteiskunnasta syrjäytyneenä elämässä epäonnistuneena idioottina eli suomeksi sanottuna olin mielestäni yks vi**n luuseri pa**a. Jännä että sitten kun lakkasin syyttämästä itteeni siitä etten pysy muiden perässä tai ei elämä mene ihan sillä tapaa niinku yhteiskunta ja muut ihmiset edellyttää ja olettaa niin heti tuli parempi olo. Kun oli joku selitys tälle kaikelle. Eikä vika ollutkaan itsessä ja omissa asenteissa. Jos olettaisin vieläkin silleen niin varmaan jossain ojan pohjalla makaisin asunnottomana toivottomana. Mutta nyt, kun en enää ajattele että omaa syytä ja vikaa kaikki niin pystyn tekeen asioita ja koulussa oleen ym. Enkä mä ajattele että se sairaus on joku vastuuvapautuslomake elämästä ettei tarttis tehdä tai edes yrittää mitään, vaan mä yritän ja pystyn siihen mitä pystyn, parhaani kun teen, ja se riittää siihen mihin riittää, mutta hyvä mieli siitä tulee että edes siihen asti ja sillä tapaa pärjäsin kullakin kertaa. Itseään kohtaan pitää olla armollinen, ei se mitään auta jos vihaa itteensä siitä syystä kun ei ole niinku muut eikä pysty samaan mitä muut ja syyttää ja soimaa ja mollaa ja haukkuu itseään siitä 24/7.

sirppi

ViestiKirjoittaja sirppi » Ma 15 Loka 2018, 15:18

Ihmiset kestää asioita eri tavalla. On hienoa jos voi vaan päättää parantuvansa. Aplodit sille.
Itse koen olevani täysin hyödytön ihminen joten nää tietyt kommentit vaan pahentaa oloa.
Olen minäkin tehnyt vaikka mitä päätöksiä ja yrittänyt asennoitua eri tavoin elämään. Tässä paskassa sitä edelleen tarvotaan. Mikään ei vituta enempää kuin ihmiset jotka jauhaa samaa kuin tämä eräs kommentoija. Tottakai oma asennoituminen hoitoon vaikuttaa, haluatko ottaa apua vastaan jne. Mutta et sä vittu asenteella voi päästä yli vuosien takaisista traumoista, ihmisiin jää jälki tapahtumista ja toiset meistä on herkkiä silleen ettei kykene elämään "normaalia" elämää. Nää kommentit on aivan järkyttävän vähätteleviä ja ihmettelen mitä helvettiä ihminen tekee tällaisessa paikassa jos ajattelee noin. Voisit itse ottaa itseäsi niskasta kiinni ja painua vittuun.
"pysäyttäkää, pysäyttäkää
levoton mieleni, murtunut sydämeni"

sirppi

ViestiKirjoittaja sirppi » Ti 16 Loka 2018, 11:59

Pahoitteluni kielenkäytöstä. Meni liian vahvasti tunteisiin. Ja mielipide asiasta ei ole muuttunut (tunteita herättänyt kommentoija vois edelleen häipyä täältä) mutta kiroilun ja vittuilun olisin voinut jättää pois jne.
"pysäyttäkää, pysäyttäkää
levoton mieleni, murtunut sydämeni"

Freni

ViestiKirjoittaja Freni » Ti 16 Loka 2018, 12:50

^Ymmärrän hyvin että kyseisen kommentoijan viestit herättää tunteita, eikä se haittaa, mutta ne on vaan yhden ihmisen mielipide, ja niinkuin huomaat viestiketjusta, hyvin moni on kuitenkin ollut eri mieltä. Mutta ei täältä ketään pois potkita eikä toivota foorumilta häipyväksi. Ootko ikinä kuullu et joku psykiatri sanoisi että päätä nyt vaan parantua..ei ainakaan mikään virallinen hoitomuoto ehkä kumminkaan tuo.

Palaa sivulle “Yleistä mielenterveysongelmista”